شروط بازگشت حیات به دریاچه ارومیه

پایگاه خبری ارک – مشاور وزیر نیرو با تشریح برخی اقدامات صورت گرفته به منظور نجات دریاچه ارومیه گفت: آبرسانی سالیانه ۳.۵ میلیاردمترمکعب به دریاچه می تواند حیات را به آن بازگرداند.

بهرام طاهري با بیان اینکه بارش‌هاي تاثيرگذار در حوضه درياچه اروميه نداشته‌ايم، از ایجاد سامانه مديريت آب مجازي در حوضه ارومیه خبر داد و گفت: حدود ۲۹ درصد جمعيت حوضه آبريز درياچه اروميه به کشاورزي اشتغال دارند و يک بازه زماني بيست ساله نياز است تا با برنامه‌ريزي صحيح، دقيق و اجراي پيوسته و ديناميک آن، درياچه اروميه، حوضه آبريز آن، آب‌هاي زيرزميني و سطحي آن به حالت طبيعي بازگردد.

مشاور وزير نيرو در امور محيط زيست، ايمني و بهداشت اظهارداشت: امسال به‌رغم مطلوب بودن بارش‌ها از آغاز سال آبی، بارش موثری در حوضه درياچه اروميه که بتواند تراز آب را افزایش دهد، نداشته‌ایم. وي گفت: يکي از اين منابع خشکسالي‌هاي اخير و ديگري توسعه ناشي از باغ‌ها و مزارع آبياري شونده بوده به‌ طوری‌ که در ۳۰ سال اخير حدود ۳۰۰ هزار هکتار افزايش باغات و زراعت آبي، يعني ۱.۵ برابر به زمين‌هاي آبياري شونده این حوضه اضافه شده است.

طاهري افزود: تحريم‌ها اجازه نداد تا يک استان مرزي مانند آذربايجان غربي که با ارمنستان، جمهوري آذربايجان، ترکيه و عراق هم‌ مرز است، ارتباط بازرگاني خوبي برقرار کند و باعث شده بخشي وسیعی از مردم براي گذران زندگي به مشاغلي مانند کشاورزي روي آورند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تاکید کرد: اين موضوع باعث شده تا بيش از پيش به منابع آب زيرزميني آسيب وارد شود و از سويي نيز کاهش بارش‌ها به شدت بر اکوسيستم منطقه و درياچه اروميه تاثير منفي گذاشته است.

وي اضافه کرد: در اين راستا همراهي وزارت امور خارجه و وزارت صنعت، محيط زيست، وزارت نيرو و کشاورزي و ديگر سازمان‌هاي مرتبط و درک و آگاهي توسعه يافته مردم منطقه به لزوم يک مهاجرت اقتصادي، غير فيزيکي به مفهوم مهاجرت از بخش کشاورزي و پايه از نظر اقتصادي، به بخش خدماتي، باعث خواهد شد تا با قرار گرفتن همه اين عناصر در کنار هم، اين مشکل به‌ صورت پايدار حل شود.

طاهري در خصوص اقداماتي که تاکنون براي احياي درياچه اروميه انجام شده است، بیان داشت: اين اقدام‌ها شامل ممنوعيت برخي کشت‌ها که نيازمند آب زياد بودند، ممنوعيت کاشت و صادرات برخي محصولات مانند چغندرقند از حوضه آبريز درياچه اروميه به منظور جلوگيري از خروج آب مجازي و مديريت آب مجازي بوده است.

مشاور وزیر نیرو با بيان اينکه قرار است يک سامانه مديريت آب مجازي شامل يک مدول تجارت آب مجازي ايجاد شود که پايلوت آن در حوضه آبريز درياچه اروميه تست و سپس به کل کشور تسري داده شود، گفت: مشکل ما فقط مشکل آب در حوضه آبريز درياچه اروميه نيست، بلکه بيشتر دشت‌هاي کشور دچار مشکل مشابهي هستند، لذا سامانه مديريت آب مجازي به‌ صورت هوشمند در مديريت داده و دانش‌بنيان آب مي‌تواند وارد شود.

وی تاکيد کرد: اگر سالانه حدود ۳.۵ ميليارد مترمکعب آب به درياچه اروميه برسد اين درياچه سرحال و زنده خواهد بود. وی از انتقال آب سيمينه رود به زرينه رود، ‌لايروبي بستر رودخانه‌هاي منتهي به درياچه و اتصال آب ورودي رودخانه‌ها به بدنه آبي درياچه، پرداخت خسارت در صورت لزوم به برخي کشاورزان منطقه براي عدم استفاده از آب‌هاي زيرزميني و سطحي که داراي مجوز برداشت آب هستند و همچنین استفاده از کشت ديم را بخشي از تصميمات ستاد احياي درياچه اروميه دانست.

منبع: خبرگزاری مهر

دکمه بازگشت به بالا