مهمترین رویدادهای خبری سیستان و بلوچستان از 15 تا 21خرداد 1395

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
**تشدید بازرسی‌های طرح ضیافت در سیستان و بلوچستان
معاون اجرایی در امور شعب اداره کل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان گفت: طرح ضیافت در ماه مبارک رمضان مانند سنوات گذشته با توجه به صیانت از حقوق مصرف کنندگان و ایجاد آرامش به صورت ویژه در بازار با آغاز رمضان اجرا و تا پایان آن با جدیت ادامه دارد.
محمد حسین اشرفی اظهار داشت: سایر دستگاه های نظارتی از جمله صنعت، معدن و تجارت، اصناف، مراکز بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی استان در اجرای این طرح این اداره کل را در نظارت بیشتر بر واحدهای عرضه همراهی خواهند کرد.
** چاههای بستر رودخانه ها تهدیدی برای شناگران/ شنا در رودخانه های سیستان امسال جان 7 نفر را گرفت
خشکسالی های چندین ساله مردم سیستان را مجبور به حفر چاه در بستر رودخانه ها کرده بود که اکنون با جاری شدن آب در رودخانه ها این چاهها نیز پر آب شده و افرادی که برای فرار از گرما تنی به آب می زنند گرفتار چاههای عمیق چند متری شده و در نتیجه جان خود را از دست می دهند.
گرم شدن هوا آن هم تا حد 49 درجه سانتیگراد در برخی روزها، بسیاری از جوانان و نوجوانان را به سمت رودخانه ها و انهار کشانده تا برای فرار از این گرما لحظاتی را به شنا کردن بپردازند اما غافل از اینکه در بستر بیشتر رودخانه ها و انهار منطقه در چند سال گذشته چاههای متعددی حفر شده است.
** 900 مبلغ ویژه ماه رمضان به مناطق مختلف سیستان وبلوچستان اعزام شدند
مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: افزون بر 900 مبلغ بومی و غیر بومی به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به نقاط مختلف استان اعزام شدند.
حجت الاسلام عیسی بزمانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همه ساله در مناسبت های مختلف از جمله ماه مبارک رمضان مبلغان بومی و غیر بومی برای انجام اعمال و فرایض دینی و پاسخ به سئوالات مردم به نقاط مختلف سیستان و بلوچستان اعزام می شوند.
** مدیرعامل منطقه آزاد چابهار: 400 هزار دلار کالا در یک ماه صادر شد
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار گفت: 400 هزار دلار کالا در اردیبهشت امسال از طریق منطقه آزاد چابهار به خارج از حامدعلی مبارکی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا مجموع صادرات و واردات کالا در اردیبهشت امسال را افزون بر 60 میلیون دلار ذکر کرد و افزود: وسایط نقلیه موتوری، کالاهای تولیدی و مواد اولیه برای مصارف واحدهای تولیدی از جمله کالاهای صادراتی و وارداتی منطقه آزاد چابهار در اردیبهشت بوده است.
**ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی برای تقویت وحدت شیعه و سنی است
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: قرآن کریم و ماه مبارک رمضان به عنوان دو حلقه اتحاد و اشتراک مسلمانان فرصت مغتنمی برای تقویت وحدت میان شیعه و سنی استان است که باید از آن بیشترین بهره برداری را کرد.
سیستان و بلوچستان آیت الله عباسعلی سلیمانی عصر دوشنبه در نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان با تبریک ماه صیام گفت: ماه مبارک رمضان بهترین و ارزنده ترین فرصت برای برگزاری آیین های ویژه مشترک شیعه و سنی به ویژه محافل قرآنی در مساجد است.
** 700 تن مرغ منجمد در سردخانه های سیستان و بلوچستان ذخیره سازی شد
مدیر تنظیم بازار محصولات و نهادهای سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: 700 تن مرغ منجمد برای مصرف ماه مبارک رمضان در سردخانه های جهاد کشاورزی سراسر استان ذخیره سازی شده است.
سیامک سرابندی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان مصرف روزانه مردم استان در ماه مبارک رمضان را 80 تن گوشت مرغ عنوان کرد و افزود: ذائقه بیشتر مردم استان استفاده از مرغ کشتار روز است و مرغ منجمد کمترین میزان مصرف را دارد.
وی بیان کرد: نرخ مصوب عمده هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد 45 هزار ریال درب سردخانه است.
** حکم توقیف کشتی های صید ترال در سیستان و بلوچستان صادر شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان کنارک بدنبال پیگیریهای این اداره کل و شکوائیه صیادان حکم توقیف کشتی های صید ترال کف روب فعال در محدوده دریایی ممنوعه استان را صادر کرد.
سعید محمودی اظهار داشت: از آنجایی که پیگیری های مکرر این سازمان برای حذف روشهای صید ترال کف از سوی سازمان شیلات ایران بی نتیجه بود و از طرفی جامعه صیادی جنوب استان از کاهش روز افزون ذخایر آبزیان در آبهای ساحلی استان شکایت داشتند، مراتب از طریق مقامات قضایی کنارک پیگیری شد.
** نخستین همایش ملی اسطوره ها در سیستان برگزار می شود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: نخستین همایش ملی اسطوره ها بدلیل ظرفیت بالای منطقه سیستان در زمستان سال جاری برگزار می شود.
کامبیز مشتاق گوهری روز سه شنبه در نشست انجمن میراث فرهنگی در سرسرای فرمانداری زابل افزود: مناطق اسطوره ای سیستان شناسایی و معرفی شوند تا گردشگران و شاهنامه خوانان در حاشیه این همایش از آنجا بازدید داشته باشند.
** تخته بازی 5 هزار سال پیش توسط هنرمند سیستانی بازتولید شد
مدیرپایگاه جهانی شهرسوخته در شمال سیستان و بلوچستان گفت: تخته بازی «سَر و دِم» که در سال 1977 میلادی در یکی از قبور 5 هزار ساله شهرسوخته کشف شده بود در سال جاری از سوی یکی از هنرمندان سیستانی در اندازه واقعی بازتولید شد.
روح الله شیرازی روز سه شنبه در آیین پرده برداری از این تخته بازی در موزه مردم شناسی سیستان افزود: این تخته بازی در یکی از قبور سردابه ای شهرسوخته به همراه مهره های بازی ساخته شده از جنس استخوان، صدف و چوب کشف شده است.
** 35میلیارد ریال برای مطالعات واجرای فاز 2بندر صیادی کنارک اختصاص یافت
سرپرست اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: 85 میلیارد ریال برای انجام مطالعات و اجرای مرحله 2 بندر صیادی کنارک پیش بینی شده که هم اینک 35 میلیارد ریال آن اختصاص یافته و موافقتنامه مربوطه در حال مبادله است.
مهرداد میرزایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مطالعات مرحله 2 بندر صیادی کنارک با هدف ساماندهی و پهلوگیری 650 فروند قایق صیادی در حال انجام است تا ظرفیت آن به حدود سه برابر فعلی برسد.
** پویایی و شکوفایی اقتصادی منطقه خاش در گرو توجه به ظرفیت ها است
نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد گفت: این منطقه مرزی در جنوب سیستان و بلوچستان سرشار از استعداد و توانمندی بوده که توجه به ظرفیت ها و توانمندی های ارزشمند آن سبب پویایی و شکوفایی خاش می شود.
علی کرد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خاش در ابعاد مختلف کشاورزی، گردشگری، صنایع و معادن، صنایع دستی، مرز و غیره از ارزش و جایگاه بسیار بالایی برخوردار است اما نبود اشتغال مناسب و درصد بالای بیکاری و بالا رفتن شاخص های جرم در ابعاد مختلف ناشی از کم توجهی و یا بهره نبردن از فرصت هاست.
** دو میلیون مراجعه کننده به داروخانه های سیستان خدمات دریافت کردند
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل گفت: پارسال دو میلیون مراجعه کننده از داروخانه های حوزه زیر پوشش این دانشگاه خدمات دریافت کردند که تنها دو شکایت منجر به صدور حکم شده است.
دکتر عبدالحسین میری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اینک 30 داروخانه شهری و 40 داروخانه در مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان های زیر پوشش این دانشگاه به مردم خدمات ارائه می کنند.
** 38 طرح بهداشتی حاصل سفر وزیر بهداشت به چابهار در حال اجراست
رئیس مرکز بهداشت و درمان چابهار گفت: 38 طرح بهداشتی حاصل سفر وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در سراسر این شهرستان در حال اجراست.
مصطفی احمدی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: این طرح ها شامل پایگاه سلامت، مرکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری، مرکز تسهیلات زایمانی، ساختمان مرکز آموزش بهورزی، پانسیون پزشکی در مراکز بهداشتی روستایی، پایگاه اورژانس 115 و بین جاده ای، آزمایشگاه و ساختمان مرکز بهداشت است.
** 29 واحد تولیدی تعطیل سیستان و بلوچستان دوباره به چرخه تولید بازگشتند
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: 29 واحد تولیدی تعطیل شده استان از سال گذشته تاکنون با تلاشهای صورت گرفته در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید دوباره به چرخه تولید بازگشتند.
جواد میر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عمده مشکلات این واحدهای تعطیل، کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی، عدم مدیریت، تسهیلات عقب افتاده و غیره بوده است که با پیگیری در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید زمینه فعالیت مجدد آنها فراهم شد.
** نماینده سابق سراوان مدیرکل جدید شیلات سیستان و بلوچستان شد
هدایت الله میرمرادزهی نماینده مردم سراوان، سیب سوران و مهرستان در مجلس هفتم و نهم با حکمی از سوی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران به عنوان مدیرکل جدید شیلات سیستان و بلوچستان منصوب شد.
مدیرکل جدید شیلات سیستان وبلوچستان روز جمعه در تماس تلفنی خبرنگار ایرنا با وی با تایید انتصابش اظهار داشت: آیین تودیع و معارفه در اوایل هفته آینده انجام می شود.
** امام جمعه زابل: حل مشکل قطعی مکرر برق نیازمند توجه ویژه مسئولان است
امام جمعه زابل گفت: مشکل نوسانات و قطعی مکرر برق در شهرستان زابل آن هم در هوای گرم تابستان مردم را با مشکلات زیادی رو به رو کرده که حل این مشکل نیازمند توجه ویژه مسئولان است و باید هر چه سریعتر برطرف شود.
حجت الاسلام علی اکبر کیخا در خطبه های نماز جمعه این هفته زابل افزود: منطقه سیستان از جمله گرمترین مناطق کشور است به طوری که در برخی روزها در صدر جدول گرمترین شهرها قرار دارد.
** ایران اسلامی از نعمت امنیت برخوردار است
امام جمعه مسجد مکی و مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان گفت: الحمدلله جمهوری اسلامی ایران به نسبت بسیاری از کشورها در امنیت و آرامش به‌سر می‌برد، البته ممکن است وضعیت اقتصادی بسیاری از کشورها از کشور ما بهتر باشد اما ایران از نعمت امنیت بهره مند است.
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در خطبه های نماز جمعه این هفته اهل سنت زاهدان به اوضاع بحرانی شرایط جهان اسلام اشاره کرد و افزود: امروز ما در شرایطی به سر می بریم که اوضاع جهان به شدت ملتهب است، اسرائیل غاصب و قدرت‌های استکباری و اشغالگر تلاش می‌کنند برای رسیدن به منافع خودشان کشورهای اسلامی را با یکدیگر درگیر و بلاد اسلامی را ناامن کنند.
** امام جمعه چابهار: ماه رمضان راه عبور از تحریم ها را به ما می آموزد
امام جمعه شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ماه مبارک رمضان راه عبور از تحریم ها را به ما می آموزد و قدرت ایستادگی در مقابل فتنه و شر را می دهد.
حجت الاسلام سید محمد موسوی در خطبه های این هفته نماز جمعه شهرستان چابهار ضمن توصیه به تقوای الهی، انجام واجبات و ترک محرمات اظهار داشت: ماه مبارک رمضان ماه توبه، دوری از گناهان، عبادت و راز ونیاز است تا انسان یکسال غفلت از دوری با خدا را در این ماه جبران کند.
**انقلابی بودن و انقلابی ماندن از مطالبات رهبری و سرمایه بزرگ ملت ایران است
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: روحیه انقلابی به عنوان عالی ترین سرمایه ایرانیان همواره دشمنان را به وحشت انداخته و باید این روحیه که از مطالبات رهبری معظم انقلاب است همواره حفظ شود. آیت الله عباسعلی سلیمانی در خطبه های نماز جمعه این هفته زاهدان اظهار داشت: دشمن به دلیل بقای روحیه انقلابی در میان مردم ایران اسلامی در تلاش برای ربودن و نابودی این روحیه است بنابراین باید از انقلاب اسلامی، این سرمایه عظیم در هر زمان و مکان دفاع کنیم.
8005 /6081

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا