تولید یک میلیون و 29 هزار لیتر گلاب در جنوب استان مرکزی

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
این مقدار گلاب از فراوری 770 تن گلبرگ تولیدی از 239 هکتار از گلزارهای گل محمدی بارور این شهرستانهاتولید شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلیجان در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: 809 هزار لیتر از این مقدار گلاب از گلزارهای گل محمدی دلیجان تولید شده است .
عباس ارشدی اظهارکرد: میزان گلاب به دست آمده از 604 تن گلبرگ گل محمدی در کارگاه های فرآوری سنتی و صنعتی دلیجان و کاشان فرآوری شده است .
وی سطح باغ های گل محمدی بارور این شهرستان را 190 هکتار اعلام کرد و افزود: 30 درصد محصول برداشت شده در دو کارگاه مکانیزه و 15 واحد سنتی فراوری شد و بقیه به کارگاههای فراوری کاشان ارسال شده است.
مدیر جهاد کشاورزی دلیجان بیان کرد: از گلبرگهای برداشت شده 25 لیتر اسانس نیز تولید و روانه بازار مصرف شده است.
وی توضیح داد: با آغاز برداشت گل محمدی از اواخر اردیبهشت تا نیمه خرداد ماه در این شهرستان برای 130 نفر اشتغال فصلی ایجاد می شود.
ارشدی مهمترین گلزارهای گل محمدی دلیجان را دهستان جوشق،هستی جان ،نراق و دودهک بیان کرد.
وی با بیان اینکه شهرستان دلیجان رتبه اول سطح گلستان گل محمدی را در استان مرکزی دارد افزود: 32 هکتار از گلستان های گل محمدی این شهرستان نابارورند.
مدیر جهاد کشاورزی محلات نیز گفت: بیش از 120 هزار لیتر از مجموع گلاب تولیدی شهرستان های جنوبی استان مرکزی با فرآوری گلبرگ های گل محمدی در کارگاه های سنتی و صنعتی محلات به دست آمده است.
عبدالله محمودی افزود: این میزان گلاب از 96 تن گلبرگ تر گل محمدی در این شهرستان تولید شده که در هشت کارگاه سنتی و یک کارگاه مکانیزه فراوری شده است.
وی سطح زیر کشت گلزارهای گل محمدی این شهرستان را 32 هکتار بیان کرد و افزود: سه هکتار از این سطح نابارورند.
محمودی بیان کرد: گلاب علاوه بر مصرف غذایی در بخش دارویی و پزشکی نیز کاربردهای فراوان دارد.
رییس تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خمین نیز گفت: حدود 100 هزار لیتر از گلاب تولیدی امسال در جنوب استان مرکزی با برداشت و فرآوری گل محمدی در این شهرستان حاصل شده است.
احمد عروجی افزود: این میزان گلاب از تولید 70 تن گلبرگ گل محمدی تولید شده است .
وی سطح زیر کشت گل محمدی در خمین را 20 هکتار بیان کرد و ادامه داد: میانگین تولید گل محمدی از هر هکتار در این شهرستان سه و نیم تن است .
وی اظهار کرد: کوهپایه ای و کوهستانی بودن این شهرستان و هوای به نسبت معتدل، شرایط ویژه ای را برای پرورش گل محمدی این خطه بوجود آورده است.
رییس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خمین اضافه کرد: شهابیه، قورچی باشی، لیلیان و منطقه حومه از مناطق مهم گلزارهای گل محمدی هستند و محصول برداشت شده به مراکز گلابگیری کاشان ارسال شده است.
وی گفت: 32 هکتار نهال گل محمدی پارسال کاشت شده است که این نهال ها سال آینده بارور می شوند .
شهرستان دلیجان ،محلات و خمین به ترتیب رتبه اول ،دوم و سوم تولید گل محمدی در سطح استان مرکزی را دارند.
7277/6199/6012

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا