تولید سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی در استان یزد

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا سید جمال سجادی پور روز دوشنبه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی (21 تا 27خردادماه) در جمع خبرنگاران استان افزود: از این میزان 530 هزار تن محصولات زراعی و مابقی باغی و گلخانه ای است.
وی اظهار کرد: همچنین از 118 هزار هکتار اراضی قابل کشت 38 هزار و 600 هکتار آن معادل 33 درصد محصولات زارعی و مابقی محصولات باغی است.
سجادی پور مجموع سطح زیر کشت محصولات کشاورزی استان در چند سال اخیر را 130 هزار هکتار بیان کرد و گفت: به علت خشکسالی مداوم این رقم به 118 هزار هکتار رسید و این پدیده خسارتهای زیادی را به بخش کشاورزی استان وارد کرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه استان یزد بعنوان یک استان باغبانی در کشور معروف است گفت: 66 درصد سطح اراضی قابل کشت استان به محصولات باغی اختصاص دارد و این استان در تولید محصولات پسته ، انار و زرد آلو به ترتیب رتبه سوم ، چهارم و ششم کشور را دارد.
*** تولید سالانه 380 هزار تن محصولات گلخانه ای در استان
سجادی پور سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای استان را یکهزار و 320 هکتار بیان کرد و گفت: سالانه 380 هزار تن این نوع محصولات به ارزش یکهزار و 580 میلیارد تومان در استان تولید می شود.
وی توسعه کشت های گلخانه ای و متنوع بودن انها را از اولویت های اصلی این سازمان بیان کرد و افزود: اکنون خیار سبز، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای ، بادمجان و تعدادی سبزیجات در این استان بصورت گلخانه ای تولید می شود.
*** تولید 315هزار تن محصولات دامی در استان
رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد مجموع تولیدات دام و طیور استان را 315 هزارتن بیان کرد و گفت: این رقم نشان از این است که این خطه در زمینه کشاورزی و محصولات دامی با توجه به کمبود منابع آبی از پتانسیل بالایی برخوردار است.
وی تولید سالانه گوشت قرمز در استان را سالانه 13 هزار تن اعلام و اظهار کرد: در این بخش هنوز نیاز به سرمایه گذاری دارد زیرا سرانه مصرف گوشت قرمز این خطه 24 کیلوگرم است و 40 درصد گوشت مصرفی استان وارداتی است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد در ادامه میزان تولید گوشت مرغ استان را 52 هزارتن بیان کرد و گفت: 55 درصد گوشت مرغ استان به خارج از استان صادر می شود و در این زمینه این خطه با توجه به سرانه جمیعتی نسبت به تولید در جایگاه نخست قرار دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد اظهار کرد: همچنین این خطه در زمینه تولید گوشت کبک و بلدرچین رتبه اول کشور را دارد.
*** اختصاص 154 میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر رییس جمهوری به استان
سجادی پور با اشاره به 154 میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر رییس جمهوری به استان به بخش کشاورزی گفت: 128 میلیارد تومان از این میزان به آبیاری های نوین اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه این اعتبار بسیار خوبی برای بخش کشاورزی است اظهار کرد: افزایش بهره وری از منابع آبی از رویکردهای اصلی این سازمان است.
وی در ادامه با اشاره به مصرف سموم در محصولات گلخانه ای استان تصریح کرد: 65 درصد خیار سبز تولیدی استان به خارج از کشور صادر می شود قطعا اگر مشکلی داشت برگردانده میشد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: سم استفاده در این محصول بیش از حد مجاز نیست.
وی با اشاره به خشکیده شدن باغات شهرستانهای تفت و مهریز افزود: این یک زنگ خطری است که باید به ان توجه شود.
وی در پاسخ به سوالی گفت: استان یزد اگر همین فضای سبز موجود را هم نداشت شک نخواهیم داشت که سکونت در ان امکان پذیر نبود از این رو حفظ وضع موجود و پایداری استان به بخش کشاورزی برمی گردد.
2088/ 6197

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا