درخواست فرانسه از ایران برای همکاری در مبارزه با قاچاق مواد مخدر

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا از گمرک ایران، خانم « میشل رامیس » در دیدار با حضور « حسین کاخکی » مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران، ضمن قدردانی از تلاش‌های کشورمان برای مبارزه با مواد مخدر، تمایل کشورش را برای گسترش همکاری در این زمینه اعلام کرد.
به گفته این مقام مسئول فرانسوی، هدف وی از سفر به تهران یافتن زمینه‌های همکاری مشترک است و خواستار دریافت آمار و ارقامی درباره کشفیات مواد مخدر بویژه هروئین و حشیش شد.
وی خطاب به مسئولان گمرک ایران درخواست کرد تا نیازهای خود را در مورد مبارزه با قاچاق مواد مخدر و نوع کمکی که فرانسه می‌تواند در این زمینه ارائه دهد، اعلام کنند.
خانم رامیس ضمن تشکر از زحمات گمرک ایران درباره مبارزه با جرایم سازمان‌یافته، اظهارداشت: فرانسه از اقدامات ایران آگاه بوده و حضور خود را نشانه آمادگی کشورش برای همکاری با تهران ذکر کرد.
به گفته وی، فرانسه در مورد سگ‌های موادیاب به‌زودی همکاری خود را با ایران آغاز خواهد کرد و از ارسال هشت قلاده سگ موادیاب به ایران در شهریور ماه امسال (سپتامبر) خبر داد و گفت: تعدادی از این سگ‌ها در اختیار گمرک قرار خواهد گرفت.
سفیر سیار فرانسه با اشاره به اینکه آموزش لازم درخصوص این سگ‌ها از طریق دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل (UNODC) صورت خواهد گرفت، افزود: پاریس از نیازهای شما اطلاع یافته و پس از بررسی‌های لازم، همکاری‌های مشترک را آغاز خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: فرانسه امکانات تکنیکی دفتر UNODC را در اختیار ندارد و اغلب به عنوان تامین کننده مالی برنامه‌های این سازمان اقدام کرده ایم.
برپایه این گزارش، حسین کاخکی نیز در این نشست تلاش‌های ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و شمار کسانی که در این راه به شهادت رسیده‌اند، یادآور شد و از کمک و همکاری دولت فرانسه استقبال کرد.
همچنین در این نشست « فریده زبیدی » مدیرکل مرکز مبارزه با جرایم سازمان‌یافته گمرک به اقدام های انجام شده در این سازمان برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر پرداخت و گزارشی از کشفیات رو به افزایش انواع مواد مخدر سنتی، صنعتی و پیش‌سازها در سال‌های گذشته بویژه محموله‌های بزرگ « انیدرید اسید » ارایه کرد.
انیدرید اسیدها (به انگلیسی: acid anhydride) دسته‌ای از ترکیبات آلی هستند که از دو گروه آسیل متصل به یک اکسیژن به عنوان گروه عاملی مشترک، تشکیل شده‌اند. یکی از کاربردهای این ترکیبات در تولید انواع استرها است.
وی عملکرد برخی کشورها را که با عدم کنترل صحیح گمرکی باعث ارسال چنین محموله‌هایی به کشورمان می‌شوند، مورد انتقاد قرار داد.
زبیدی اختصاص مسیر قرمز در گمرک برای کالاهای شیمیایی تحت کنترل از جمله فسفر قرمز که می‌تواند در تولید مواد مخدر صنعتی مانند شیشه استفاده شود، خبر داد و بر کنترل فیزیکی کالاهای ریسک بالا علاوه بر کنترل اسناد مورد تاکید قرار داد.
وی تجهیز گمرکات کشور به دستگاه‌های ایکس‌ری و سگ‌های موادیاب را یادآور شد و برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان گمرکات کشور و شرکت فعال در نشست‌های داخلی و بین‌المللی ازجمله اجلاس تاشکند( ازبکستان) و بیشکک (قرقیزستان) را خاطرنشان کرد.
زبیدی ضمن اعلام اینکه برای تمامی پرونده‌های مواد مخدر، پرونده پولشویی نیز تشکیل می‌شود، اظهار داشت: برخی از شیوه‌های اختفای مواد مخدر و پیش‌ساز توسط قاچاقچیان و چگونگی کشف آنها با کمک دستگاه‌های ایکس‌ری کانتینری اشاره کرد.
به گفته این مقام مسئول، گمرک ایران مثل یک پلیس بین‌المللی همه تلاش خود را در راه این مبارزه به کار بسته‌است تا جوانان دنیا آسیب نبینند.
وی گفت : فرانسه می تواند در زمینه تجهیزات کنترلی نظیر دستگاه‌های ایکس‌ری و سگ‌های موادیاب با ایران همکاری داشته باشد.
به گزارش ایرنا، پیش تر معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران گفته بود: سال گذشته 289 تن انواع کالاهای قاچاق شامل مواد مخدر، قرص های روانگردان، مواد پیش ساز و … در گمرکات کشور کشف شد.
اقتصام ** 3065 ** 1559

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا