270میلیاردریال اراضی کشاورزی عشایرکهگیلویه و بویراحمدرا سیراب می کند

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
مجید علی پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح مطالعاتی تامین آب کشاورزی برای توسعه باغ ها و اراضی زراعی مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد در سه هزار هکتار زمین کشاورزی مستعد اجرا شده است.
وی گفت: این طرح ها ردیف اعتباری اخذ کرده اند و در صورت اختصاص اعتبار عملیات اجرایی آنها شروع می شود.
علی پور بیان کرد: یکهزار و 100 هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه، 900 هکتار در گچساران و یک هزار و 100 هکتار در شهرستان بویراحمد مطالعه شده است.
وی گفت: زیلایی، آبگندی و رودتلخ از مهمترین مناطق اجرای این طرح هاست.
وی روندکاهش جمعیت عشایری این استان از 17 هزار خانوار در سال 1366 به 11 هزار خانوار در سالهای اخیر را یادآور شد و ابراز کرد: اجرای این طرح برای اشتغالزایی و ماندگاری جمعیت در مناطق عشایری ضروری است.
وی با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت های کشاورزی در مناطق عشایری برای پیشگیری از مهاجرت این قشر تولیدکننده به مناطق شهری تصریح کرد: اجرای این طرح اقتصاد مناطق عشایری این استان را متحول خواهند کرد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد افزود:هم اکنون 45هزار هکتار زمین کشاورزی در اختیار عشایر این استان است.
علی پور تصریح کرد: چهار پروژه بهره برداری تامین آب کشاورزی در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که دو طرح آماده بهره برداری و دو پروژه دیگر تا پایان شهریور امسال تکمیل خواهد شد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: طرح انتقال آب کشاورزی مناطق عشایری پشت کوه باشت با 150 هکتار و حبیب آباد از توابع عشایر شهرستان بویراحمد با 120 هکتار از جمله طرح های قابل بهره برداری است.
علی پور ابراز کرد: این پروژه ها با 31 میلیارد ریال اعتبار اجرا شده و پس از ماه مبارک رمضان بهره برداری خواهند شد.
وی گفت: طرح های آبرسانی به زمین های کشاورزی طسوج و آب مورد زیلایی نیز بیش از 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
علی پور بیان کرد: با بهره برداری از این دو پروژه 400 هکتار دیگر از زمین های کشاورزی مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد آبی خواهد شد.
وی اعتبار طرح های انتقال آب عشایر طسوج از توابع چرام و آب مورد زیلایی در بویراحمد را 42 میلیارد ریال برآورد کرد.
علی پور ابراز داشت: از شش هزار هکتار باغ در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد ، یکهزار و 400 هکتار از سوی امور عشایر در قالب طرح های توسعه باغات احداث شده است.
وی بیان کرد: عشایر این استان با تولید سالانه بیش از 23 درصد از انواع محصولات کشاورزی و باغی، بیش از 10هزار متر مربع انواع صنایع دستی شامل قالی، قالیچه،گبه،گلیم و جاجیم نقش اثرگذاری در تولید و خودکفایی ملی دارند.
وی میزان محصول تولیدی عشایر کهگیلویه و بویراحمد در سال 94 را 35هزار تن برآورد کرد.
علی پوراظهار کرد: شهرستان های بویراحمد، کهگیلویه،گچساران، دنا و بهمئی مهمترین مناطق عشایر نشین این استان هستند.
عشایر کهگیلویه و بویراحمد 11 هزار و 200 خانوار و بیش از 70هزار نفرجمعیت دارند.
8143/6162/1662

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا