بیمه سلامت ایران از وزارت بهداشت 1750 میلیارد تومان طلب دارد

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از خبرنگار ایرنا، بهمن برزگر روز دوشنبه در نشست خبری کسری بودجه سازمان بیمه سلامت ایران در سال های 93 و 94 را 6 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این کسری بودجه به دلیل محقق نشدن درآمدهای سازمان است ؛ به عبارتی دیگر آنچه در قانون بودجه پیشنهاد دادیم و قرار بود وزارت بهداشت از محل هدفمندی یارانه ها بپردازد محقق نشد.
وی در عین حال در رابطه با سئوالی مبنی بر مطالبه بیش از 6 هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت از بیمه سلامت نیز چنین پاسخ داد: موضوع اینگونه نیست بلکه وزارت بهداشت تعهداتی به ما داشته که به آن عمل نکرده است.
وی درباره تعهدات وزارت بهداشت در سال 93 گفت: 175 میلیارد تومان از محل اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات،162 میلیارد تومان از محل یارانه دارویی،250 میلیارد تومان از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و از محل بیمه همگانی 480 میلیارد تومان، تعهد حدود یک هزار و 70 میلیارد تومانی وزارت بهداشت در سال 93 به بیمه سلامت ایران بود که تاکنون پرداخت نشده است.
برزگر افزود: همچنین در سال 94 نیز 50 میلیارد تومان از محل ارزش نسبی خدمات، 22 میلیارد تومان از محل یارانه دارو، 30 میلیارد تومان از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و 400 میلیارد تومان از محل بیمه همگانی، موارد مصوبی بودند که باید از سوی وزارت بهداشت به ما پرداخت می شد.
این مقام مسئول در سازمان بیمه سلامت ایران در عین حال به کل بدهی سازمان بیمه سلامت ایران هم اشاره کرد و اینکه این سازمان تا پایان سال 94، چهار هزار و 800 میلیارد تومان، بدهی دارد.

** بیش از 9 میلیون تن از دفترچه بیمه سلامت ایران استفاده می کنند
معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه ای سازمان بیمه سلامت ایران درباره شمار بیمه شدگان این سازمان نیز اظهار کرد: هشت میلیون و 500 هزار تن در سال اول اجرای طرح تحول سلامت ، تحت پوشش این طرح قرار گرفتند که شمار آنان در سال 94 به 9 میلیون و یکصد هزار تن رسید.
برزگر شمار بیمه شدگان این سازمان را در مجموع حدود 12 میلیون و 300 هزار تن برشمرد و در عین حال به این نکته هم اذعان کرد که تنها 9 میلیون و 200 هزار تن از این افراد بیمه شده فعالند و از دفترچه بیمه استفاده می کنند.
معاون بیمه سلامت ایران با اشاره به رایگان بودن بیمه سلامت همگانی تصریح کرد: تجربه ای که در سه طرح خویش فرمایی، بیمه ایرانیان و بستری شهری به دست آوردیم به این نتیجه رسیدیم که بخش عمده ای از مردم توان پرداخت حداقل ها را ندارند و عموما حاشیه نشین شهر ها هستند که شغل و درآمد مناسبی هم ندارد ؛ ما هم چاره ای جز این نداشتیم که بیمه سلامت را رایگان کنیم.
وی افزود: مشکل عمده این بود که بیمه پایه را براساس قانون، الزامی نکردیم تا ضمانت اجرا داشته باشد؛ اگر بیمه سلامت رایگان اجرا نمی شد توفیقی در این زمینه به دست نمی آمد برهمین اساس پیشنهاد رایگان بودن این بیمه را ارائه کردیم.
معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه ای سازمان بیمه سلامت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از مردم حق بیمه دریافت خواهد شد، گفت: برای پوشش بیمه سلامت همگانی نیازمند اصلاح در دو حوزه تقاضا و عرضه خدمات هستیم که باید از افراد متمول حق بیمه دریافت کنیم که این کار «آزمون وسع» نامیده می شود و اکنون در دست اقدام است.
برزگر افزود: مشکل ما این است که اطلاعاتی از وضعیت درآمدی افراد نداریم و در حال مذاکره با سازمان هدفمندی یارانه ها برای استفاده از داده های این سازمان هستیم.
وی تصریح کرد: تا زمانی که بیمه پایه الزامی نشود و ضمانت اجرایی نداشته باشد خطر بازگشت به سال 92 و تجارب ناموفق وجود دارد زیرا مردم اجباری برای بیمه شدن نمی بینند و همچنین تمایلی نیز به پرداخت حداقلی برای بیمه شدن ندارند بنابراین عده ای بدون بیمه باقی می مانند.
معاون بیمه سلامت ایران درباره میزان دریافت حق بیمه هم اظهار کرد: حق بیمه برای بیمه همگانی 9 درصد، معادل 31 هزار تومان است و اگر فرض کنیم 10 میلیون بیمه شده داشته باشیم و فقط 10 درصد افراد شامل پرداخت حق بیمه شوند مبلغی معادل 186 میلیارد تومان می شود که رقم زیادی نیست.
وی ادامه داد: نتایج به دست آمده از مطالعات نشان داد که 4.5 میلیون تن ، دارایی چندانی ندارند و بیش از 62 درصد این افراد، منزل مسکونی ندارند.
برزگر با تاکید بر این که معتقدم مشکل ما در هزینه هاست و باید هزینه های اضافی کنترل شود به راهکاری هایی برای حل این مشکل اشاره کرد.
پزشک خانواده ، نظام ارجاع، یک شغله بودن ارائه کنندگان خدمات درمانی، توازن میان منابع و مصارف، کنترل هزینه های پرت، اجرای گایدلاین ( راهنمای بالینی) های درمان، بازنگری در تخصیص منابع و تجمیع منابع سلامت از راهکارهایی بود که بزرگر برای حل مشکلات ، عنوان کرد.
وی ، تجمیع منابع سلامت در طرح تحول را ضروری دانست و گفت: 40 درصد منابع بیمه سلامت از سوی دولت، 20 درصد مستقیما از محل حق بیمه از مردم و 40 درصد را وزارت بهداشت باید تامین کند، بند 7 سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید دارد که انجام هزینه های سلامت در چارچوب نظام بیمه ای باید محقق شود و باید بیمه ها را قدرتمند کنیم.
وی افزود: برای اجرای برنامه ای به این گستردگی که هم در حوزه بیمه و هم در حوزه خدمات بیمه های بیمارستانی فعالیت می کند باید سایر سازمان ها نیز همکاری داشته باشند.

**بدهی بیمه سلامت ایران به مراکز طرف قرارداد 4800 میلیارد تومان است
ناهید کشاورز، معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران نیز در این نشست گفت: مجموع بدهی این سازمان به داروخانه ها، مراکز دولتی و مراکز خصوصی تا پایان سال 94 حدود 6 هزار میلیارد تومان بود.
وی اظهار کرد: از محل بودجه سال 95 بخشی از بدهی های سال 94 را پرداخت کردیم به گونه ای که می توان گفت اکنون مجموع بدهی سازمان بیمه سلامت به مراکز طرف قرارداد به حدود چهار هزار و 800 میلیارد تومان رسیده است.
کشاورز، بدهی سازمان به دانشگاه های علوم پزشکی یعنی بخش دولتی را سه هزار و 700 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این بدهی برای چهار ماهه سال 95 نیز حدود 500 میلیارد تومان است.
اجتمام(3)**9132**1776

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا