نخست وزیر فرانسه: اسلام بخشی از فرهنگ فرانسوی هاست

به گزارش خبرگزاری فرانسه از اوری، والس دیشب (دوشنبه) در اظهارات خود در شهر اوری (Evry) در جنوب پاریس برای تعدیل جنجال ایجاد شده از اظهارات «فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری فرانسه در مورد اسلام در فرانسه، گفت: اسلام یک مشکل نیست.
وی که پیشتر نیز در برابر اظهارات «پوپولیست و عوام گرایانه» از مسلمانان حمایت کرده بود، ابراز امیدواری کرد: اسلام در فرانسه از زهر سلفی گری رهایی یابد.
نخست وزیر فرانسه در سخنانش در شورای محلی لائیسیته، عنوان کرد: در برابر هجوم اتهام ها و تلاش برای پیدا کردن کسی که مسئولیت را متوجهش کنند، می خواهم مستقیما میلیون ها مسلمان فرانسوی را که با رعایت کامل ارزش های جمهوری به عبادات خود می پردازند، خطاب قرار دهم.
وی افزود: اسلام در فرانسه همانند همه مذاهب جایگاه خود را دارد.
والس افزود: این حقیقت تاریخ ما و مهاجرت است که همچنان فرصتی برای کشور ماست. اسلام بخش جدایی ناپذیر ما و فرهنگ ما و از این پس بخشی از ریشه های ماست.
نخست وزیر فرانسه افزود: مسلما اسلام برخوردها و چالش های قابل توجهی با جامعه ما داشته اما یک مشکل نبوده است. این مساله ای نیست که همه مشکلات ما را ایجاد کرده باشد.
وی همچنین در دفاع از لائیسیته، آن را «یک ویژگی فرانسوی» خواند و گفت که لائیسته نه علیه مسلمانان که در جهت حفاظت از آنان است.
والس پیشتر نیز گفته بود که اسلام با وجود حملات مکرر پوپولیستی حزب راستگرا و راست افراطی ، جایگاه خود را در فرانسه پیدا کرده است.
این اظهارات چند روز پس از جنجال رسانه ای در مورد اظهارات اولاند در مورد اسلام که در یک کتاب منتشر شده بود، مطرح شد.
«ژرار داوه» و «فابریس لوم» دو خبرنگار روزنامه فرانسوی «لو موند» کتابی را روانه بازار کردند که به گفت و گوهایشان با اولاند اختصاص دارد. این کتاب با عنوان «یک رئیس جمهوری نباید این را بگوید» در 12 اکتبر (21 مهر) منتشر شد.
اولاند در بخشی از این کتاب با عنوان «یک مشکل با اسلام» در فرانسه گفته بود: این اسلام نیست که مشکل به وجود می آورد اسلام به عنوان یک دین به خودی خود خطرناک نیست اما مشکل اینجاست که می خواهد خود را به عنوان یک دین در جمهوری معرفی کند.سپس آنچه که می تواند مشکل سازشود آن است که مسلمانان از اقدامات افراطی صرف نظر نکنند و امامان مساجد رفتاری ضد جمهوریخواهی داشته باشند …».
این بخش از کتاب به ویژه عنوان «مشکل فرانسه با اسلام» به سرعت به جنجالی در رسانه ها تبدیل شد.
کاخ «الیزه» درمورد محتوای این کتاب بیش از 600 صفحه ای که به گفته نویسندگان آن درپی 61 مصاحبه با شخص رئیس جمهوری نگاشته شده است، خاطر نشان کرد که مسلما باید زمینه مطرح شدن این اظهارت در نظر گرفته شود.
«استفان لو فول» سخنگوی دولت و فرد نزدیک به فرانسوآ اولاند در واکنش به این جنجال گفته بود:
امروز برخی واژه اسلام را برای انتقامگیری سیاسی، ایدئولوژیک و حتی تروریستی برای ایجاد بی ثباتی در دمکراسی و جمهوری فرانسه استفاده می کنند.
وی افزود: نمی خواهیم وانمود کنیم که مشکلی نیست؛ مشکل وجود دارد و باید آن را برطرف کنیم.
تعداد مسلمانان فرانسه هیچگاه درآمار رسمی اعلام نمی شود، اما براساس برخی گزارش ها آمار پیروان اسلام در این کشور پنج تا هفت میلیون نفر برآورد می شود. فرانسه بزرگترین جمعیت مسلمانان اروپا را در خود جای داده است.

دکمه بازگشت به بالا