مقاومت مثال زدنی فتحی پور شهردار نقده در اجرای بازارچه کالاهای مرزی در مقابل مخالفان/ بازارچه مرزی نقده در مسیر پیشرفت نقده

به گزارش ارک خبر : همزمان با آغاز به کار بازارچه کالاهای مرزی نقده، این اتفاق اقتصادی با واکنش های مختلفی در شهر روبرو شده بود.

بیشتر مردم نقده ایجاد این بازارچه را سرمنشأ رونق اقتصادی شهر می دانند هر چند اما و اگرهای بسیاری هم در مقابل آن آورده اند.

یکی از مهمترین انتقاداتی که ان روزها نسبت به این بازارچه میشد این بودکه چرا محل احداث آن در ورودی شهر است؟ منتقدان می گویند مجتمع های تجاری داخل شهر بهترین مکان برای عرضه کالاهای بازارچه ای است.

شهردار نقده درباره برخی انتقادهای مطرح شده نسبت به عملکرد شهرداری در رابطه با تعیین مکان این بازارچه گفته بود که شهرداری فقط مجری سیاست های اقتصادی دولت است که از طرف استانداری به فرمانداری نقده و از آن طریق به شهرداری ابلاغ شده است.

مختار فتحی پور با بیان اینکه “طبق سیاست دولت ما باید این بازارچه را احداث می کردیم” گفت: برای ایجاد این بازارچه یک زمین فوری مورد نیاز بود و برای انتخاب زمین بازارچه علاوه بر هماهنگی با فرمانداری نقده با دفتر امور اقتصادی استانداری، شورای شهر و امور ایثارگران هم هماهنگی شد.

وی درباره دلیل ایجاد این بازارچه در ورودی شهر نقده اظهار کرد: احداث بازارچه در ورودی شهر به این خاطر است که مسافرینی که وارد شهر می شوند متوجه “بازارچه کالاهای مرزی” شوند. اگر در همین ابتدا این بازارچه را به داخل شهر می بردیم مسافران و گردشگران از وجود آن با خبر نمی شدند و این بازارچه عملا نقش اقتصادی برای جذب توریست را که قرار است داشته باشد از دست میداد.

فتحی پور افزود: احداث بازارچه در ورودی شهر تصمیم مدیران شهری بود و ورودی اولویت دار که زمین آماده برای احداث بازارچه داشته باشد ورودی جاده حیدرآباد بود.

آنطور که شهردار نقده می گوید در همین مدت کوتاه از شهرهای شیراز، تبریز، اورمیه و دیگر شهرهای اطراف برای خرید به بازارچه نقده آمده اند و بازارچه آرام آرام در حال جذب سرمایه گردشگران است.

در تفاهم نامه ای که پیش تر بین فرمانداری نقده و سردشت و بازاریان این دو شهر منعقد شد توافق شده تا تجار سردشتی هم درباره رونق این بازارچه به تجار نقده ای کمک کنند.

اما چرا شهرداری نقده سالن ورزشی شهرداری را در اختیار غرفه داران قرار داد؟

شهردار نقده در این باره می گوید برای اینکه این بازارچه با بازارچه های مشابه در شهرهای دیگر بتواند رقابت کند اولا باید اجناسش را ارزان کند و شهرداری هم بنا به سفارش فرمانداری و استانداری مبنی بر حمایت از این بازارچه، در وهله اول تا آماده شدن مکان اصلی بازارچه، زمین سالن ورزشی اش را در اختیار غرفه داران قرار داد.

مختار فتحی پور درباره اینکه گفته می شود شهرداری با احداث بازارچه در مکان فعلی (سالن ورزشی و پشت پایانه مسافربری) به دنبال سود و منفعتی کلان است گفت: اگر شهرداری به دنبال سود و منفعت برای خودش بود هرگز بازارچه را بطور رایگان در اختیار غرفه داران قرار نمیداد بلکه هدف فقط کمک برای رونق اقتصادی شهر است و در حال حاضر هم این بازارچه نه تنها هیچگونه نفعی برای شهرداری ندارد بلکه به خاطر آب، برق و گاز رایگانی که به مدت یکسال در اختیار بازارچه قرار گرفته هزینه هم برای شهرداری تحمیل کرده است و بعد از این یکسال هم فقط 80درصد اجاره بها از غرفه دارن گرفته می شود و این نفع مادی چندانی برای شهرداری ندارد.

با رونق بازارچه سیل درخواست شهروندان برای در اختیار گرفتن غرفه های این بازارچه از شهرداری زیاد شد بطوریکه محل انبار شهرداری نیز به غرفه های این بازارچه اضافه شد و به گفته شهردار نقده در صورتیکه سیاست دولت بر همین منوال ادامه پیدا کند قطعا از ظرفیت پاساژهای داخل شهر هم استفاده می شود هر چند شهروندان و صاحبان مجتمع های تجاری اکنون هم میتوانند پیگیر دریافت مجوز فعالیت غرفه بازارچه مرزی در محل فعالیت خود از فرمانداری و استانداری شوند و منعی برای این کار وجود ندارد.

وجود کالاهای قاچاق و در نتیجه ضربه به تولید داخل یکی دیگر از انتقاداتی بود که شهروندان در رابطه با این بازارچه مطرح کرده بودند.

شهردار نقده با بیان اینکه “در اکثر بازارچه های مرزی بیش از 70درصد کالاهای عرضه شده ایرانی است” تصریح کرد: در بازارچه نقده محصولات ایرانی هم عرضه می شود و این یعنی حمایت از تولید داخلی.

وی می افزاید: ما از قاچاق کالا حمایت نمیکنیم و برای تشخیص کالای قاچاق نیز متولی مشخصی وجود دارد. وظیفه شهرداری فقط دادن زمین بود و تشخیص کالاهای قاچاق برعهده ارگان دیگری است.

فتحی پور در عین حال تأکید کرد که باید همان برخوردی که با کالاهای قاچاق مثلا در بازارچه پیرانشهر می شود در بازارچه نقده هم بشود و در این مورد نمی توان تبعیض قائل شد.

از دیگر انتقادات مطرح شده در رابطه با این بازارچه این است که گفته می شود بازارچه کالاهای مرزی نقده رونق اقتصادی دیگر کسبه و بازاریان را بیش از پیش کساد می کند اما شهردار نقده نظر متفاوتی دارد و می گوید: این بازارچه می تواند رقابت را در عرضه بهترین و ارزانترین کالاها رونق ببخشد و تهدیدی برای سایر صنوف در داخل شهر نیست همانطور که در پیرانشهر هم وجود بازارچه، رونق اقتصادی به شهر بخشید در نقده هم این بازارچه همان نقش را ایفا می کند.

با وجود تمام مشکلاتی که ممکن است بر سر راه اجرای طرح های عمرانی و اقتصادی نقده ایجاد شود فقط یک چیز اهمیت دارد و آن وجود همدلی در بین مردم و مسئولین است چرا که جذب سرمایه و سرمایه گذاری در شهری با ویژگی های نقده فقط در سایه وحدت مردم این شهر و تصمیم آنها برای داشتن شهری اقتصادی میسر است.

امروز بعد از گذشت مدت کمی نتایج خوب و ثمر بخش این اتفاق میمون برای نقده و منطقه اذربایجان غربی را شاهد هستیم. و اقای فتحی پور نمره قابل قبولی از مردم منطقه گرفته است

برگرفته از مصاحبه شهردار نقده مختار فتحی پور با سولدوز خبر

خبرنگار ارک خبر شعبان اسماعیل زاده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا