صالحی امیری: رفع تبعیض و عدالت محوری باید نهادینه شود/افزایش سرانه مطالعه، اکسیر نجات بخش آسیب های فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر سرلوحه قرار دادن و نهادینه کردن رویکرد عدالت محوری و مبارزه با بی عدالتی و رفع تبعیض ها در تمامی کارها و امور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ارک خبر «سیدرضا صالحی امیری» شامگاه دوشنبه در نشست هم اندیشی با اهالی نشر و قلم در سالن همایش یکی از هتلهای تهران با عرض تسلیت اربعین سید و سالارشهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) و گرامیداشت یاد و خاطر درگذشتگان حوزه نشر و قلم، گفت: خودم را همواره عضو خانواده نشر و قلم و کتاب می دانم.
عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه به برگزاری و حضور امروز (دوشنبه) در جلسه هیات دولت اشاره کرد و گفت: به علت حضور در نشست با شما مجبور شدم جلسه هیات دولت را کمی زودتر ترک کنم لذا وقتی خدمت حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری رسیدم و موضوع این نشست را گفتم، وی ضمن ابلاغ سلام خود به اهالی نشر و قلم رساند و تاکید کردند که مسائل و مشکلات این حوزه را بدقت مورد توجه قرار داده و آنها را نوشته و به ایشان منتقل کنم تا رسیدگی و مرتفع شود.
صالحی امیری ادامه داد: نسبت به مسائل صنف و صنعت نشر اطلاع نسبی دارم لذا برخی از موارد مطرح شده از جمله جلوگیری از انتشار و فروش آثار غیر مجاز، بحث مالیات صنوف نشر و کتاب، بیمه فعالان حوزه نشر، موضوع یارانه و سوبسید، ایجاد تسهیلات کارگاه های نشر، برون سپاری کارها، ممیزی، شبکه های توزیع، پژوهش و… را وظیفه خود می دانم که پیگیری جدی کنم.
عضو شورای انقلاب فرهنگی اظهار کرد: نکته کلیدی اینکه قرار است در کشور توسعه ای شکل بگیرد، نقطه آغاز آن فرهنگ است و نقطه اوج و عظمت و حرکتش کتاب و نشر است .
به گفته وی به توسعه نخواهیم رسید مگر ریل گذاری ما بر روی کتاب و کتابخوانی بنا شده و این مهم به عنوان امری مقدس در ذهن مسئولان نهادینه شود.
عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه مشاهده فقر و فساد در حوزه اقتصاد را ناشی از ریشه های فرهنگی دانست و گفت: همینطور ریشه تمامی فسادها، فقر، اعتیاد و…. در عرصه های اجتماعی و سیاسی نیز ریشه در مشکلات فرهنگی دارد.
صالحی امیری همچنین ناشران را کارگزاران اصلی توسعه فرهنگی در کشور توصیف کرد و افزود: شغل نشر، پدید آوردندگان، کتابفروشان و دیگر فعالیت های این حوزه و صنعت مقدس است و امر مقدس باید همواره پاسداشته شود.
عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه خاطر نشان کرد: براین باورم که باید بپذیریم راه نجات دولت پرهیز از تصدی گری دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی است.
صالحی امیری در ادامه به مطالعات اخیرش درخصوص پرهیز از تصدی گری دولت در 10 کشور جهان که طی دو سال انجام گرفت اشاره کرد و گفت: می دانم جهان در این حوزه چه می کند، لذا به این نتیجه رسیدم که در دولت سیاستگذار خوب ولی هیچگاه تصدی گر خوبی در صحنه نبوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه تصدی گری کار و وظیفه دولت نیست، همانگونه که این دولت از ابتدا نیز شعار و اولویتش مشارکت بخش خصوصی در فعالیت ها و امور بوده است، اظهار کرد: باید بخش خصوصی را وارد میدان کرده و کارها و امور را به این بخش واگذار کنیم و دولت و وزارت ارشاد فقط جنبه سیاستگذاری و نظارت را عهده دار شود.
به گفته وی باید حوزه های صنفی نشر و نهادهای صنفی این حوزه را با انسجام و همگرایی بیشتر ارتقا داد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان اینکه بخشی از مشکلات به خود حوزه نشر بازمی گردد که باید آسیب شناسی شوند، تصریح کرد: در صنعت نشر نباید چند صدایی وجود داشته باشد.
وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه استفاده از ظرفیت خرد جمعی و پرهیز از خود محوری را یک سیاست قطعی خود در این وزارتخانه عنوان کرد.
به گفته صالحی امیری اینکه دولت خود را تافته جدابافته از حوزه نشر بداند و در اتاق های در بسته باشد؛ امکان پیشرفت وجود نخواهد داشت.
وی با تاکید براینکه باید پل جدی میان تولید و مصرف بصورت یک رابطه منطقی وجود داشته باشد، گفت: برای هر چیزی بجز کتاب و کتابخوانی الگوی مصرف تعریف شده است.
عضو کابینه دولت یازدهم افزود: اکسیر نجات بخش آسیب های فرهنگی در جامعه ایران افزایش سرانه مطالعه است که دولت باید خود را راس مسائل قرار دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی واسپاری و مشارکت بخش خصوصی در امور و فعالیت ها را سیاست قطعی این وزارتخانه دانست و گفت: این مهم با جدیت دنبال خواهد شد.
صالحی امیری در ادامه به ظرفیت های موجود حوزه نشر کشور برای حضور در عرصه جهانی اشاره کرد و افزود: حوزه نشر نیز باید مانند حوزه سینما در جهان و عرصه بین المللی ظاهر شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از نمایش فیلم محمد (ص) در سینماهای ترکیه و فرانسه در هفته آینده خبر داد و گفت: این ظرفیت در حوزه نشر هست که با استفاده از همه ظرفیت ها حضور پر رنگ در عرصه جهانی داشته باشد.
خبرنگار ارک خبر شعبان اسماعیل زاده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا