بررسی تبريز ٢٠١٨، فرصت ها، چالش ها و برنامه‌های پیش‌رو در دانشگاه هنر اسلامي تبريز

نشست تبریز2018، بررسی فرصتها، چالشها و برنامه‌های پیش‌رو با هدف بررسی راهکارهای پیشنهادی از سوی جامعه دانشگاهی و آسیب‌شناسی موضوعات مرتبط با حوزه گردشگری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد.

99013t

ارک خبر – ایسنا، مهدی محمدزاده معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه هنر اسلامی تبریز در نشست بررسی فرصت‌ها، چالش‌های تبریز2018 در خصوص چگونگی انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اظهار کرد: سازمان همکاری اسلامی، OIC  از 57 کشور اسلامی تشکیل شده است که بعد از سازمان ملل دومین سازمان بزرگ جهانی است و حدودا 20 سال است که از مطرح شدن موضوع گردشگری در این سازمان می‌گذرد.

وی افزود: در سال 2000 در اولین اجلاس وزرای گردشگری جهان اسلام تا اجلاس‌های مختلف در سال 2015، اعضای سازمان همکاری اسلامی در کشور نیجریه، شهر تبریز را به عنوان پایتخت گردشگری انتخاب می‌کنند.

وی بیان کرد: از اولین اجلاسی که در رابطه با گردشگری کشورهای جهان اسلام برگزار شد تا اجلاس سال 2013 در کشور گامبیا، چگونگی ضوابط و مقررات تعیین پایتخت گردشگری معرفی شدند.

وی در ارتباط با فعالیت‌های دانشگاه هنر اسلامی تبریز عنوان کرد: در اجلاس 2010 تهران، جایزه‌ بین‌المللی صنایع‌دستی به مبلغ 100هزار دلار تعیین شد که در سال 2013 دانشگاه هنراسلامی تبریز به همراهی میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی و شهرداری تبریز برای پرداخت این جایزه اعلام آمادگی کردند.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه هنر اسلامی تبریز ادامه داد: در سال 2015، جایزه ای به مبلغ 60هزار دلار به هنرمندان صنایع‌دستی‌کار که از 42 کشور جهان اسلام در جشنواره ارسیکا شرکت کرده، توزیع شده است.

وی توجه به امر گردشگری را به افزایش کمی تعداد گردشگران و افزایش درآمد بالا معطوف کرد و عنوان کرد: با بررسی آمارهای منتشر شده از تعداد گردشگران ورودی به کشور و سرانه درآمد به میزان هر نفر متوجه می‌شویم، لزوما به میزان افزایش کمی تعداد گردشگران، افزایش درآمد بالا نرفته است.

وی ادامه داد: در سال 2013 ، کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی 16درصد گردشگران جهان را جذب کرده‌اند که درآمد آنها از این میزان گردشگر 12درصد بوده است.

محمدزاده به مقاصد گردشگری اشاره کرد و تشریح کرد: در سال 2013، ترکیه، عراق، عربستان، ارمنستان و آذربایجان به ترتیب اصلی‌ترین مقاصد گردشگران ایرانی بوده‌ که طبق آمار 87درصد بازار گردشگری عراق به گردشگران ایرانی اختصاص دارد.

وی در راستای طرح‌های پیشنهادی گردشگری تشریح کرد: برگزاری هفته‌های فرهنگی در خارج از کشور، ارتقای زیرساخت‌های بهداشتی، درمانی و خدماتی و توجه به حوزه‌های هنر از قبیل فرش و نگارگری می توانند در گسترش توریسم تاثیرگذار باشد.

وی بیان کرد: در سال 2013، تبریز با جذب 680هزار گردشگر خارجی توانسته 14درصد بازار گردشگری ایران را به خودش اختصاص دهد که از این میزان حوزه گردشگری سلامت، گردشگری اسلامی، اکوتوریسم و غنای تاریخی و فرهنگی از قسمت‌هایی هستند که مورد توجه گردشگران بوده‌اند.

وی در پایان سخنان خود به برگزاری سومین اجلاس ارسیکا در دانشگاه هنر اسلامی تبریز با همکاری شهرداری تبریز و میراث‌فرهنگی‌صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با جایزه 80هزار دلاری اشاره کرد.

صنعت گردشگری فرهنگی‌ترین حوزه در اقتصاد است

غلامحسین کریمی، استاد دانشگاه تبریز در رشته جهانگردی به اهمیت توریسم اشاره کرد و گفت: توریسم به عنوان یکی از موفق‌ترین شکل فعالیت‌های سازمان‌یافته انسانی در جهان است که به عنوان چهارمین رکن اقتصادی شناخته می‌‌شود.

وی ادامه داد: موضوع گردشگری در تولید ناخالص ملی کاملا اثرگذار بوده و صنعت توریسم به خاطر ظرافت آن امروزه به عنوان یکی از کانون‌های مهم محافل علمی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: صنعت توریسم در دیپلماسی عمومی کشورها نیز تاثیرگذار است که جغرافیای آن خارج از محدوده‌های سیاسی تعریف شده است و محدود به یک جغرافیای خاص نبوده و به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی کیفیت زندگی بشر محسوب می‌شود.

استاد دانشگاه تبریز در رشته جهانگردی در خصوص سرمایه‌های گردشگری ایران اظهار کرد: صنعت گردشگری فرهنگی‌ترین حوزه در اقتصاد است که کشور ایران به لحاظ اقلیم، تنوع جغرافیایی و زیستی می‌تواند سهم بزرگی در این صنعت داشته باشد.

وی در ارتباط با شاخصه‌‌های مورد نظر سازمان OIC  عنوان کرد: اثرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی از ویژگی‌های شهرهای منتخب برای پاتخت گردشگری بوده‌اند.

وی اضافه کرد: از کشور ما دو شهر تبریز و یزد پیشنهاد شده بودند که شاخصه‌های فرهنگی، تاریخی، حمل و نقل از مهمترین موارد ذکر شده‌اند.

کریمی خاطر نشان کرد: خیلی از آثار تاریخی که در شهر تبریز موجود هستند به دلیل پاره‌ای از مشکلات هنوز به ثبت نرسیده‌اند و کمبود نیروی انسانی شاغل در صنعت توریسم از مشکلاتی هستند که امروزه با آن درگیر هستیم.

فضای شهری، فضای عبور است و نه فضای حضور

رضا خلیلی، رئیس سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز در خصوص فضاهای شهری اظهار کرد: متاسفانه در شهرهای امروزه ما، فضاهایی که دیده می‌شوند فضاهای عبور بوده و فضای حضور وجود ندارد.

وی افزود: این مسئله به این معنی است که مردم شهرهای ما فرصت دیدن را از دست داده‌اند.

وی در رابطه با پتانسیل تبریز عنوان کرد: شهر تبریز از طریق صنایع دستی، فرش، آثار مختلف تاریخی برگزیده است و تا هنگامیکه تقویمی مرتبط با رخدادها وجود نداشته و آنرا در منصه ظهور قرار ندهیم نمی‌توانیم گردشگران بیش‌تری را در تبریز جذب کنیم.

وی به اهداف گردشگران اشاره کرد و گفت: طبق برآوردها 53درصد هدف گردشگران، گذراندن اوقات فراغت، استراحت و تفریح است و باید نمهیداتی اندیشیده شود تا همچین فضاهایی در شهرهای ما بوجود بیایند.

رئیس سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز بیان کرد: دانشگاه هنر اسلامی تبریز در حوزه‌های مختلف از قبیل شهرسازی، معماری، هنر و … دارای پتانسیل‌های غنی علمی است که می‌توان با استفاده از دانشجویان علاقمند به حوزه گردشگری از ایده‌های آنها استفاده نمود تا فضاهای ارزشمندی که در شهر تبریز منفصل هستند را با معماری، شهرسازی و هنر جلوه‌مند نماییم.

وی در خصوص اهمیت فضاهای عمومی خاطر نشان کرد: میدان به عنوان فضایی برای حضور مردم شناخته می‌شود که متاسفانه در شهر ما این مسئله برخلاف عملکرد اصلی میدان بوده و میدان‌های‌شهری تنها برای وسایل‌نقلیه استفاده می‌شوند.

خلیلی در رابطه با ضعف‌های موجود در حوزه گردشگری به سوغات و بازاریابی صنایع دستی اشاره کرد و گفت: باید براساس ذائقه جهانی گردشگران طراحی و تولید صنایع دستی انجام دهیم.

وی ادامه داد: مباحث هنری، اصلی‌ترین جذبه برای گردشگر فضاهای فرهنگی و تاریخی است.

وی در پایان سخنان خود به استفاده از پتانسیل‌های هنری و عمل به برنامه‌های کوتاه مدت اشاره و تاکید کرد برای جذب گردشگر باید داشته‌های تاریخی، فرهنگی، هنری و … را اطلاع رسانی کنیم.

فرهنگ‌سازی یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها برای جذب گردشگر است

امیر حجازی، سرپرست معاونت گردشگری میراث‌فرهنگی‌صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در ارتباط با حوزه گردشگری اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که امروزه گریبانگیر حوزه گردشگری است، موضوع فرهنگ است.

وی اضافه کرد: فرهنگ، مسئله ای است که نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد و باید نوع نگاه ما به گردشگری به نحوی باشد که به این حوزه تنها اقتصادی نگاه ننماییم و به دنبال آن باشیم که مسئولین امر در بالاترین قسمت اجرای وظیفه و نیز کسی که کمترین مسئولیتی در حوزه گردشگری دارد به صورت مناسب و درخور شایسته انسان با گردشگران برخورد و اجرای وظیفه کنند.

وی بیان کرد: در مدت زمان اجرای فعالیت‌هایمان در سازمان میراث‌فرهنگی متوجه بسیاری ضعف‌ها در زمینه‌های خدماتی به گردشگران شده‌ایم و در دوره‌های قبلی مدیریتی متاسفانه مجوزهایی به آژانس‌های مسافرتی داده شده که خارج از ضوابط و مقررات بوده و ما سعی کردیم با این موارد برخورد کنیم.

سرپرست معاونت گردشگری میراث‌فرهنگی ادامه داد: مسئله سوء مدیریتی تنها در آژانس‌های مسافرتی نبوده و ما این امر را در بسیاری از حوزه ها مانند گردشگری سلامت مشاهده کرده‌ایم.

شایان ذکر است در این نشست، اساتید و دانشجویان دانشگاه هنر اسلامی تبریز با ارائه راه‌حل‌هایی از قبیل توجه به موزه فرش، توجه به گردشگری سلامت، استفاده از هنرمندان فعال در استان، توجه به دیگر شهرهای استان و … به مسئولین امر پیشنهاداتی را داده و خواستار توجه مسئولین به حوزه آکادمیک و پتانسیل‌های آن شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا