ایران وجمهوری آذربایجان؛ چشم انداز روشن گسترش روابط

جمهوری آذربایجان ازهمسایگان شمالی ایران است که همجواری جغرافیایی، پیوندهای تاریخی، فرهنگی وعقیدتی با مردم ایران دارد واین عوامل فرصت‌های اقتصادی فراوانی پیش روی ایران و جمهوری آذربایجان قرار داده است که با برنامه‌ ریزی و اقدام می‌ توان از آن‌ها بهره برد.

ارک خبر – ایرنا – مردم آذربایجان با وجود اینکه سالهای زیادی تحت سلطه شوروی سابق بوده اند؛ اما از عقاید و سنت های آذری خود دست برنداشته وپس از فروپاشی شوروی سابق به تقویت فرهنگ وعقاید خود پرداختند وبا وجود تلاش های رژیم صهیونیستی، اشتیاق مردم جمهوری آذربایجان برای پیوند با ایران اسلامی شتاب بیشتری یافته است.
جمهوری آذربایجان با دارا بودن ویژگی‌هایی از قبیل تجانس قومی و فرهنگی با شمال غرب ایران به عنوان همسایه‌ای مهم شناخته می‌شود. داشتن دین و مذهب مشترک ظرفیت فراوانی را برای نزدیکی روابط دو کشور ایجاد می‌کند.
پیشینه تاریخی و اشتراکات قومی دو ملت و روابط خانوادگی و عاطفی بین مردم جمهوری آذربایجان با ساکنان مناطق مرزی ایران و روابط اقتصادی و ارتباطات و اشتراکات عمیق فرهنگی و وجود آیین‌های مشترکی همچون جشن نوروز باستانی، مراسم چهارشنبه آخرسال، سفره هفت ‌سین و وجود هزاران واژه پارسی در زبان و ادبیات آذربایجانی در برابر واژگان پر شمار ترکی در ادبیات ایرانی و عناصر دیگر فرهنگ ایران زمین که در بین مردم آذربایجان گرامی داشته می‌شود.

***جمهوری آذربایجان، بزرگترین کشور منطقه قفقاز است
این کشور در گذرگاه اروپا و آسیای شمال غربی و در کنار دریای خزر قرار دارد؛ این کشور در 1918 تأسیس شد، در 1920 به اتحاد شوروی ضمیمه شد و در 1991 استقلال خود را بازیافت.
نوع حکومت جمهوری آذربایجان، جمهوری پارلمانی چند حزبی با یک مجلس قانون ‌گذاری است.
95 درصد جمعیت جمهوری آذربایجان مسلمان هستند؛ که از این میان 85 درصد شیعه و 15 درصد سنی هستند.
زبان رسمی کشور، ترکی آذربایجانی است؛ اما زبان‌های روسی، ارمنی، لزگی، کردی، تالشی تاتی و فارسی نیز در این کشور استفاده می شود. واحد پول این کشور منات است .
جمهوری آذربایجان در مقایسه با جمهوری های تازه استقلال یافته اطراف خود در اثر بهره‌برداری از منابع نفتی که در حدود 7 میلیارد بشکه برآورد می شود و حدود یک درصد از ذخایر اثبات شده جهان است، در حال حاضر در منطقه یک صادرکننده محصولات گازی محسوب می‌شود.
عضویت ایران وآذربایجان در سازمان‌های منطقه‌ای مانند سازمان همکاری اسلامی وسازمان سازمان همکاری اقتصادی (اکو) نیز شاخص مهمی است که دو کشور را به هم پیوند می دهد.
در دوران حیدر علی‌اف رییس جمهوری فقید آذربایجان ایران کمک بسیاری به این کشور برای ورود به سازمان اکو و سازمان همکاری اسلامی کرد.

دکمه بازگشت به بالا