نشست راهبردهای حقوقی پیشگیری از طلاق

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

نشست راهبردهای حقوقی پیشگیری از طلاق با حضور استاد حجت الاسلام و المسلمین فرج الله هدایت نیا در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و گروه فقه خانواده سطح4 و تعدادی از اساتید مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) برگزار شد.

دکتر هدایت نیا آغاز بحث خود را اختصاص به گزارشی ازآمار ازدواج وطلاق هایی که در 10 سال گذشته داده ، بیان داشتند : نسبت ازدواج به طلاق از یک دهم در سال 84 به 2/4در سال 94رسیده  است.به عبارتی در مقابل هر 2/4 ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده است.در سال 94 بیشترین طلاق ها مربوط به ازدواج هایی است که کمتر از یکسال از زندگی مشترک آنها گذشته است .منظور از راهبردها همان راهبردهای حقوق اسلامی است، یعنی راهبردهای حقوقی وتجربه های نظام حقوقی .ایشان درادامه به 3 عامل اصلی از عوامل طلاق که عبارت از نادانی ،ناتوانی و نا فرمانی است ؛ اشاره نمودند.

استاد هدایت نیا افزودند: مقصود از نادانی فقدان بلوغ عقلی است، بنابراین ممکن است فرد با سواد باشد ولی به بلوغ عقلی نرسیده باشد  .منظور از ناتوانی ، هم ناتوانی حرجی را در بر میگیرد وهم ناتوانی در ایفای وظایف همسری. در بحث  نادانی  به دو موضوع  سطح نادانی و سنخ نادانی پرداخته میشود .سطح نادانی شامل همسر گزینی وهمسر داری وسنخ نادانی شامل فقهی – حقوقی واخلاقی – مهارتی میشود.از آنجا که ناتوانی شامل ناتوانی مالی وناتوانی غیر مالیست ، ناتوانی مالی عجز ازپرداخت نفقه است وناتوانی غیر مالی شامل نارسایی جنسی که عبارتند از اختلال جنسی ،عیوب جنسی وامراض جنسی وآسیب های روانی شامل اضطراب وافسردگی ووسواس ،انحرافات اجتماعی شامل اعتیاد وقمار و.. تقسیم می شود.نافرمانی شامل نشوزخاص زوج ونشوز خاص زوجه و شقاق مشترک زوجین می شود.

ایشان در  ادامه افزودند: راه حل های  پیشگیری از طلاق عبارتند از قضایی وشبه قضایی وغیر قضایی .اولین راهبرد پیشگیری از طلاق مرکز مشاوره است .راه حل های غیر قضایی شامل آموزش وحمایت است که آموزش به حقوقی ومهارتی وحمایت به فقر زدایی ودرمان گری تقسیم می شود.وشبه قضایی به داوری ومیانجی گری وقضایی به مدنی وکیفری تقسیم می شوند.

پایان جلسه با جمع بندی وپرسش وپاسخ خاتمه یافت.

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا