چاره حذف یا کاهش کیسه های پلاستیکی از چرخه زندگی چیست ؟

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان اصفهان، رجبعلی قاسمی افزود: همان گونه که در کتاب ها و مراجع مختلف آمده است کیسه های پلاستیک اثرات مخربی بر محیط اکوسیستم و حیات گیاهی و جانوری دارد بطوری که بعضی از این مواد سال ها در طبیعت باقی می ماند و تجزیه نمی شود.
وی اظهار کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست در راستای این موضوع با پیگیری های بعمل آمده و مطرح کردن در کارگروه های مرتبط نظیر کارگروه مدیریت پسماند بدنبال حذف این ماده از طبیعت است.
وی با اشاره به فعالیت حفاظت محیط زیست اصفهان در فرهنگ سازی گفت: این اداره کل در فعالیت های آموزش همگانی، مشارکت های مردمی و جلسات مختلف در زمینه فرهنگ سازی اقدام های گسترده آموزشی و ترویجی انجام داده است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان افزود: سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست نیز در مناسبت های زیست محیطی نظیر روز زمین پاک، روز پاک سازی کوهستان، هفته محیط زیست، در پاک سازی محیط از پلاستیک به عنوان یک اقدام برانگیزاننده برای عموم مردم، مشارکت جدی دارند.
وی خاطرنشان کرد: روابط عمومی این اداره کل نیز از سال 1390 اقدام به استفاده و توزیع کیسه های پارچه ای تجزیه پذیر که حاوی پیام های زیست محیطی است در تمامی گردهمایی و مناسبت های محیط زیستی کرده که این اقدام به سایر بخش های دولتی و خصوصی تسری یافته است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: بطوری که هم اکنون در بیشتر همایش های استانی بسته های آموزشی و اطلاع رسانی در این کیسه های تجزیه پذیر توزیع می شود و فروشگاه های زنجیره ای کوثر و رفاه نیز در سالجاری اقدام به عرضه این کیسه ها به جای پلاستیک برای مشتریان خود کرده اند.
وی افزود: این اقدام تنها در مجموعه فروشگاه های کوثر براساس اعلام سازمان میدان های میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان از انتشار روزانه معادل یک تن کیسه پلاستیکی شامل 30 هزار عدد کیسه در اندازه های مختلف به طبیعت جلوگیری می کند.
قاسمی تصریح کرد: همچنین تعداد بسیار زیادی از فروشگاه های سطح شهر اعم از عرضه کنندگان محصولات غذایی، بهداشتی، پوشاک و غیره با الگو برداری از این اقدام شایسته به سوی استفاده از کیسه های چندین بار مصرف پارچه ای رفته و این حرکت به صورت گسترده در حال تسری به سایر نقاط استان و کشور است.
کارشناسان محیط زیست طبیعی معتقدند که کیسه های پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف، یکی از مصداق های جریان رفاه محسوب می شود.
آنها بر این باورند که زمانی که این کیسه ها و ظروف جایگزین کیسه های پارچه ای و کاغذی شدند، شاید کمتر کسی فکر می کرد در آینده همین جایگزین ها تبدیل به یکی از معضلات محیط زیست می شود.
هنگامی که کیسه های پلاستیکی به عنوان زباله دورریخته می شوند، به علت ماندگاری بیش از 500 سال در محیط، باعث آلودگی محیط زیست می شود.
این کیسه ها به همراه باد جابه جا شده و وارد رودخانه ها و کانال های آب می شوند و در نتیجه موجب گرفتگی آبراهه ها شده و در بسیاری موارد به علت ساکن ماندن آب، زاد و ولد انواع حشرات افزایش می یابد.
کیسه های پلاستیکی در صورت ورود به محیط زیست دریایی، وارد زنجیره غذایی جانوران دریایی شده و سالانه هزاران گونه از جانوران آبزی از قبیل وال، دلفین، فک و لاک پشت و نیز پرندگان دریایی به اشتباه بر اثر خوردن این کیسه ها و خفگی ناشی از آن می میرند.
ت/6994 / 6022 خبرنگار:آرزو فلاح – انتشار دهنده : عمادی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا