بزرگداشت یکصدسالگی نظریه کرم‌چاله‌ها در نشست باشگاه نجوم ادیب اصفهان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

بزرگداشت یکصدسالگی نظریه کرم‌چاله‌ها در نشست باشگاه نجوم ادیب اصفهان
بزرگداشت یکصدمین سال نظریه کرم‌چاله‌ها با عنوان “ساعت زمان” از سوی مرکز نجوم ادیب سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، این بار منجمان گردهم آمدند تا در نشستی متفاوت صدمین سال نظریه کرم‌چاله‌ها را با عنوان “ساعت زمان” جشن بگیرند؛ اینجا متخصصان فیزیک و همچنین منجمان آماتور علاقه‌مند به سفر در زمان جمع شده‌اند تا با همراهی یکدیگر سفری متفاوت در زمان را تجربه کنند.
شهرام صالحی پژوهشگر کیهان‌شناسی و استاد دانشگاه در نشست باشگاه نجوم ادیب سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با موضوع “ساعت زمان” به سخنرانی پرداخت.
وی با اشاره به ساخت فیلم‌های متفاوت در زمینه سفر در زمان، گفت: موضوع بیشتر این فیلم‌ها و حتی کتاب‌های داستانی در زمینه سفر به آینده و گذشته موجب شکل‌گیری سؤالات متعدد در زمینه سفر به زمان شد و همچنین درگیری ذهن بسیاری از دانشمندان را به دنبال داشت.
وی در مورد نظریه نسبیت خاص، افزود: در این نظریه که توسط انیشتین و در سال 1905 شکل گرفت با، مفهوم جدیدی به نام فضا-زمان سروکار داریم که در آنجا زمان به نام بعد چهارم موردتوجه قرار گرفت و از مهم‌ترین نتایج آن هم‌ارزی جرم و انرژی بود.
صالحی نتیجه مهم این نظریه را اثبات سیاهچاله‌ها در عالم عنوان کرد و افزود: سیاهچاله‌ها اجرام کروی هستند که به گفته شوارتس شیلد، هر چه در داخل شعاع سیاهچاله‌ها قرار گیرد به درون آن‌ها سقوط کرده و هیچ‌چیزی از درون آن‌ها بیرون نخواهد آمد. سیاهچاله‌ها موجب خمیده شدن فضای اطراف خود می‌شوند و حتی نور قادر به عبور از آن‌ها نیست.
وی در مورد نظریه کرم‌چاله‌ها به نظریه ludwingflamm اشاره کرد و ادامه داد: صد سال پیش این دانشمند با استفاده از یک معادله موفق به ایجاد سهمی‌وار فلام شد که بعدها با گسترش آن به کرم‌چاله شوراتس شیلد معروف شد.
صالحی کر‌م‌چاله را ساختاری از نوع فضا- زمان هم‌بند چندگانه عنوان کرد و اظهار داشت: این فضا درست مانند یک کاغذ است که دونقطه در دو طرف آن علامت‌گذاری شده است. اگر این کاغذ خمیده شود، این دونقطه که در فضای مسطح از هم دور بودند به هم نزدیک می‌شوند بنابراین بر اساس این نظریه کرم‌چاله‌ها می‌توان از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر سفر کرد.
وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات دانشمندان اگر در عالم کرم‌چاله‌هایی وجود داشته باشند، بر اساس این نظریه می‌توان به‌جای سفرهای طولانی در عالم می‌توان از طریق کرم‌چاله‌ها از نقطه‌‌ای در عالم به نقطه دیگر سفر کرد.
این پژوهشگر کیهان‌شناسی بابیان اینکه با بهره‌گیری از کرم‌چاله‌ها می‌توان از یک نقطه عالم به سمت دیگر آن رفت، تصریح کرد: البته این مسئله در صورتی امکان‌پذیر است که بتوان شکل عالم را به‌صورت سهمی‌وار ‌هم‌بند چندگانه تصور کرد.
وی با اشاره به سؤالات متعددی که در مورد نظریه کرم‌چاله‌ها و سفر در زمان مطرح شده، گفت: برای اثبات وجود کرم‌چاله‌ها ناگزیر به استفاده از نظریه گرانش کوانتومی هستیم که باید از دیدگاه مکانیک کوانتومی و گرانش کوانتومی آن‌ها را موردبررسی قرار داد.
صالحی به نظریه انیشتین – روزن اشاره کرد و افزود: بر اساس این نظریه که به پل انیشتین- روزن معروف است می‌توان با بهره‌گیری از این پل از یک عالم به عالم دیگری که بر اساس نظریه جهان‌های موازی مورد تأیید قرارگرفته است سفر کرد.
این پژوهشگر کیهان‌شناسی با اشاره به سفر درگذر زمان با بهره‌گیری از کرم‌چاله‌ها، بیان کرد: سفر به گذشته با توجه به اینکه این سفر با قانون علیت در تضاد است غیرممکن بوده اما ممکن است در آینده بتوان با اثبات وجود کرم‌چاله‌ها سفر به آینده را مورد بررسی قرار داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا