باغ فین کاشان یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های ایرانی

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

باغ فین کاشان یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های ایرانی
باغ فین کاشان یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های ایرانی بوده که حدود 350 درخت در این باغ بی‌نظیر کاشته شده که کهنسال‌ترین آنان حدود 150 سال قدمت دارد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، ویژه‌برنامه “باغ ایرانی” همزمان با روزهای پایانی پاییز امسال، با موضوع “اصفهان شهری بر نظام باغ‌ها” در موزه‌حمام علیقلی‌آقا سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد.
اصفهان‌شناس و استاد دانشگاه گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان در این ویژه‌برنامه به فضاهای باز شهری، میدان‌ها و حتی قلعه‌ها اشاره کرد که بهترین محل برای ساخت باغ‌ها در گذشته بودند.
دکتر سیروس شفقی در ادامه صحبت‌های خود قبرستان‌هایی مانند ” تخت فولاد” را بهترین گزینه برای ساخت باغ‌ها عنوان کرد و گفت: در قدیم مردم دوست داشتند اوقات فراغت خود را در قبرستان‌ها سپری کنند و بهترین نمونه این دست باغ‌ها در تخت فولاد قابل مشاهده است.
وی ادامه داد: در آنجا هر خانواده‌ای برای خود یک محدوده مشخصی دارد و حتی برخی جاها حصارهایی برای قبرهای خانوادگی ایجاد شده تا بتوانند بخشی از وقت خود را آنجا سپری کنند.
شفقی به سرزمین‌های اسلامی که ایران هم در آن قرار گرفته اشاره کرد و گفت: بسیاری از این مناطق در نواحی کویری با اقلیم خشک قرار دارند، بنابراین طبیعی است که در این مکان‌ها باغ‌ها از ارزش فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده باشند.
وی بهترین نوع باغ‌سازی را در زمان صفویه عنوان کرد و اظهار داشت: ایجاد تمدن بشری حواشی، یک رخداد بزرگ بوده که ایجاد قدیمی‌ترین شهرها و پیدایش روستاهای کهن، ایجاد و تکامل زبان در مرکز گهواره تمدن بشری به شمار می‌رفته است. این سرزمین‌ها در یونان باستان شکل گرفت.
شفقی با بیان اینکه ایرانیان علاوه بر ساخت باغ به پرورش گیاهان نیز علاقه فراوانی داشته‌اند، تصریح کرد: بسیاری از ایرانیان با کشف ” گندم و جو” و پرورش آنان به صورت بومی نقش مهمی در تامین غذای امروزی بشر داشته‌اند که آثاراین دست فعالیت را می‌توان دهلران مشاهده کرد.
وی مهمترین ویژگی باغ‌های ایرانی را چهار قطعه‌ای بودن آنان عنوان کرد و گفت: بازرترین نمونه این باغ‌های چهارگوش را می‌توان در چهارباغ اصفهان مشاهده کرد که در زمان صفویان ساخته شده و شامل چهارباغ بالا، چهارباغ عباسی، چهارباغ پایین و چهارباغ خواجو است.
این اصفهان‌شناس، اصل تقارن را یکی از ویژگی‌های باغ‌های ایرانی دانست و بیان کرد: در زمان هخامنشیان باغ‌ها بیشتر به شکل مربع و مستطیل بودند که اغلب به چهار قسمت تقسیم می‌شدند.
این استاد دانشگاه با اشاره به محله علیقلی آقا تصریح کرد: در آن زمان رسم بر این بود تا حاکمان از ثروتمندان شهر برای ساخت محله‌های مختلف کمک بگیرند، علیقلی آقا نیز یکی از همین افراد بود که در این محدوده حمام، مسجد، بازارچه و حتی زورخانه، کاروانسرا و سقاخانه را ساخته است.
وی با اشاره به باغ فین کاشان آن را یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های ایرانی عنوان کرد و اظهار داشت: حدود 350 درخت در این باغ بی‌نظیر کاشته شده که کهنسال‌ترین آنان حدود 150 سال قدمت دارد و بیشتر از سرو و چنار تشکیل شده است.
این استاد دانشگاه به اصفهان دوره صفوی اشاره کرد و تصریح کرد: در آن زمان بخش میدان نقش جهان و چهارباغ در اختیار خاندان صفوی بود اما در اطراف همین بخش باغ‌های فراوانی وجود داشت. نمونه آن باغ هزارجریب بوده که امروزه به دانشگاه اصفهان تبدیل شده است.
وی به برج‌های کبوتری که در اطراف این باغ‌ها برای فراهم آوری کود مورد نیاز باغ‌ها ساخته شده‌اند اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در اصفهان نزدیک به سه هزار برج کبوتر وجود داشته که اکنون بسیاری از آنان در حال تخریب است. بهترین نمونه آن برج باقی مانده در خیابان شیخ صدوق به شمار می‌رود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا