همزمان بادهه فجر/36پروژه عمرانی اقتصادی گمیشان به بهره برداری می رسد

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از خبرنگار ایرنا ،شیر توماج روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی گروه خبری فجر گلستان با تسلیت شهادت جمعی از آتش نشانان در حادثه ساختمان پلاسکو، اظهار داشت: همچنین در فجر 95، کلنگ اجرای 8 پروژه با اعتبار 50 میلیارد ریال به زمین زده می شود.
وی با بیان اینکه در ایام الله دهه فجر در مجموع 44 پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتبار 177 میلیارد و 480 میلیون ریال کلنگ زنی یا افتتاح می شود، افزود: از این تعداد 35 پروژه عمرانی بوده که با اعتبار بالغ بر 150 میلیارد ریال بهره برداری و یا کلنگ زنی می شود.
به گفته وی؛ همچنین 9 پروژه اقتصادی با اعتبار 23 میلیارد و 750 میلیون ریال بهره برداری و یا اجرای آن آغاز می شود.
فرماندار گمیشان با بیان اینکه این پروژه ها برای 120 نفر فرصت اشتغال فراهم می کند، اضافه کرد: توسعه سایت میگو و ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی این محصول، احیای بندر سبز تجاری گمیشان و گردشگری سواحل چارقلی، پرورش ماهیان خاویاری، پرورش ماهی در قفس از جمله برنامه ها در جهت توسعه بیشتر شهرستان است.
توماج با بیان اینکه طرح پرورش ماهیان خاویاری هم اکنون در 200 هکتار در حال انجام است، گفت: پرورش ماهیان در قفس نیز در نزدیکی بندر خواجه نفس در حال اجرا است.
وی با یادآوری اینکه برند شهرستان گمیشان از سال‎های قبل ماهیان خاویاری بوده است، افزود: امروز دریا در این حوزه کارایی ندارد و تلاش می شود که راهکارهای توسعه شهرستان در حوزه پرورش دیگر آبزیان بررسی و اجرایی شود.
فرماندار گمیشان تاکید کرد: پرورش شتر مرغ و پرورش شتر در قالب اقتصاد مقاومتی درحال پیگیری بوده و امیدواریم در ایام الله فجر کلنگ ساخت میدان دام شهرستان به زمین زده شود.
وی همچنین گفت که در این دهه کانال آبرسان سایت میگو با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال، 11 استخر پرورش میگو با اعتباری افزون بر 40 میلیارد ریال و مرکز جامع سلامت با بیش از 7 میلیارد و 500 ریال به بهره برداری می رسد.
توماج به بهسازی 30 درصد از مدارس فرسوده شهرستان در دولت تدبیر و امید و با کمک نیکوکاران نیز اشاره کرد و گفت: هنوز 40 درصد دیگر مدارس برای بهسازی نیازمند همت مسئولان و مردم است.
وی به کلنگ‎زنی و اجرای آسفالت بند بصیر آباد به مناسبت دهه فجر اشاره و افزود که امسال جاده التین تخماق به سیمین شهر با مسافت 3.5 کیلومتر، جاده گمیش‎تپه ناردانلی با مسافت 10 کیلومتر اجرا و تا نوروز 96 به بهره‎برداری خواهد رسید.
فرماندار گمیشان ،کلنگ‎زنی کارگاه پرورش و تکیثر میگو با ظرفیت 100 میلیون قطعه وبا اعتبار 10 میلیارد ریال و اشتغال 30 نفر را از دیگر طرح های دهه فجر 95 بیان کرد.
توماج همچنین افزود که برنامه ایست و تبریک دهه مبارک فجر و زنگ انقلاب اسلامی در اولین روز دهه فجر اجرا و رژه خودرویی در گمیش تپه برگزار می شود.
وی با گرامی داشت یاد 66 شهید گلگون کفن شهرستان و 7 شهید فاجعه منا ، گفت که دیدار با خانواده معظم شهیدان و عطرافشانی گلزار شهدا از دیگر برنامه ها در این شهرستان است.
فرماندار گمیشان؛ رقابیت های ورزشی، تجهیز کتابخانه شهرستان، پرده خوانی کودکان، کارگاه های آموزشی در حوزه فضای مجازی، نمایشگاه صنایع دستی، جشنواره غذاهای سنتی، کاشت نهال در مسیر هفت کیلومتری گمیش تپه – خواجه نفس، اهدای نهال مثمر در 11 روستای شهرستان، تریبون آزاد دانش آموزی، گفتمان های سیاسی و بصیرتی، نمایشگاه عکس، محفل انس با قرآن و مسابقات فرهنگی را از دیگر برنامه ها در شهرستان بیان کرد.
شهرستان گمیشان واقع در شمال غرب استان گلستان از شمال به کشور ترکمنستان و از سمت غرب به دریای خزر و شرق به حوزه شهرستان آق‎قلا و از جنوب به بندرترکمن متصل است، بیش از یکهزار و 286 کیلومتر مربع وسعت دارد که 6.3 درصد وسعت استان را شامل می شود.
این شهرستان از دو شهر گمیش‎تپه و سیمین‎شهر، یک بخش مرکزی و چهار دهستان تشکیل شده و به گفته فرماندار 32 آبادی مسکونی در این شهرستان وجود دارد.
مرکز این شهرستان شهر گمیش‎تپه به معنی تپه نقره‎ای است که بیش از یکصد سال قدمت دارد.
60 کیلومتر خط ساحلی، 35 هزار هکتار مرتع و 70 هزار هکتار زمین کشاورزی از دیگر توانمندی های گمیشان بوده و گلفشان نفت لیجه، تلاب گمیشان و سواحل بکر چارقلی از نقاط گردشگری این شهر به شمار می‎رود.
7333/1648
** انتشار : پری سالارنیا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا