درختکاری مشارکتی راهکاری مناسب برای احیای جنگل‌ها و مراتع

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، طرح‌های بادام کاری بیش از 35 سال است که در مراتع شهرستان کهگیلویه انجام می‌شود.
طرح‌های بادام کاری علاوه بر ایجاد جاذبه‌های گردشگری نقش مهمی در اشتغال‌زایی و درآمد اقتصادی خانوارها دارد.
در هر هکتار بادام کاری سالانه 400 کیلوگرم بادام خشک برداشت می‌شود و قیمت هر کیلوگرم نیز 70 هزار ریال است.
طرح‌های بادام کاری علاوه بر درآمد زایی، در حفظ پایداری خاک، سلامت محیط زیست، نفوذ آب به زمین و تقویت سفره‌های آب نقش مهمی دارند.
بادام از گونه مقاومی است که بر اساس سازگاری با شرایط خاک‌های ضعیف در لایه‌های گچی نیز رشد می‌کند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اجرای طرح‌های مشارکتی جنگل‌کاری و نهال‌کاری در عرصه‌های ملی شهرستان گفت: جنگل کاری مشارکتی در سطح شهرستان با استقبال مردم در سطح شهرستان در حال اجرا است.
هدایت الله آویزش افزود: در سال گذشته در سطح یک هزار و 620 هکتار از مراتع شهرستان نیز بادام کاری مشارکتی انجام شد.
وی عنوان کرد: در سال جاری نیز 10 هزار هکتار از ارضی شهرستان برای طرح بادام کاری پیش بینی شده که تاکنون اراضی زیادی زیر کشت بادام رفته است.
آویزش توسعه و احیا منابع طبیعی، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت پوشش گیاهی، مشارکت دادن مردم در مدیریت منابع طبیعی تجدید شونده، تقویت سفره‌های زیرزمینی آب، تعدیل و تلطیف آب‌وهوا و ایجاد فضای سبز و تفرجگاه را از اهداف طرح‌های توسعه درختکاری اعلام کرد.
وی بیان کرد: در این فصل از سال با مشارکت مردم در 103 هکتار از اراضی ملی روستای خلیفه‌ای بخش سوق بیش از 75 هزار نهال از گونه‌های متنوع کنار، کنارک، کهور، ابریشم هندی، بادام و اکالیپتوس کشت شده است.
فرماندار کهگیلویه با اشاره به اجرای طرح جنگل کاری اقتصادی در سراسر کشور گفت: این طرح علاوه بر درآمد زایی عرصه‌های منابع طبیعی و پوشش گیاهی و اکوسیستم را پایدار نگه می‌دارد.
علی پوزش سطح زیر کشت بادام کاری در شهرستان کهگیلویه را هشت هزار هکتار ذکر کرد و گفت: در هر هکتار سالانه 400 کیلو گرم بادام خشک برداشت می‌شود.
فرماندار کهگیلویه با بیان اینکه طرح احیا، پرورش و توسعه مناطق جنگلی با مشارکت و حضور مردم از اولویت‌های مهم و مورد توجه منابع طبیعی است، افزود: توسعه طرح‌های جنگل‌کاری مشارکتی می‌تواند در توسعه اقتصاد شهرستان نیز مؤثر باشد.
مساحت شهرستان کهگیلویه 406 هزار و 679 هکتار است که 142 هزار و 337 هکتار مرتع و 264 هزار و 342 هکتار نیز جنگل دارد.
خبرنگار: حسین خدمتی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
7531/6110

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا