اصفهان میزبان دومین همایش ملی سنجش و ارزشیابی علم

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

دبیر علمی دومین همایش سنجش و ازشیابی علم:

اصفهان میزبان دومین همایش ملی سنجش و ارزشیابی علم

به گزارش ارک خبر، مظفر چشمه سهرابی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران پیرامون دومین کنفرانس ملی سنجش و ارزشیابی علم اظهار کرد: موضوع امسال این کنفرانس ارزشیابی کیفیت نظام‌های سنجش علم، فناوری و صنعت خواهد بود.
وی با بیان اینکه این همایش توسط معاونت پژوهشی و گروه علم اطلاعات و دانش ­شناسی دانشگاه برگزار می شود اظهار کرد: در حال حاضر از لحاظ ارائه تعداد مقالات در سطح جهان و بویژه در منطقه خاورمیانه در وضعیت مطلوبی قرار داریم، اما باید در راستای ارتقای کیفی گام برداریم به این صورت که در کیفیت نظام های سنجش و ارزیابی علوم در مسیر درست گام برداریم.
دبیر علمی این همایش سه هدف عمده، “ارائه مفاهیم”، “ساختار” و “بیان روش های صحیح” را سه هدف اصلی این همایش برشمرد و گفت: در خصوص ارائه مفاهیم با مواردی در ارتباط هستیم که چالش برانگیز هستند و در تغییر نگرش جامعه تاثیر گذار هستند، برای مثال مفهوم کمیت گرایی در علم، تولید علم و سنجش علم که هر یک به روشنگری و شفافیت نیاز دارند.
وی ادامه داد: این مفاهیم بخشی از دغدغه های جامعه دانشگاهی ما هستند و در این همایش در نظر داریم این موارد را بررسی کنیم و ضمن اطلاع رسانی صحیح پاسخ دهیم.
دبیر علمی همایش هدف دوم را بخش ساختاری در حوزه نظارت و ارزیابی علوم عنوان کرد، و گفت: در حال حاضر ساختار مشخصی برای ارزیابی در سطح کشور و استان نداریم، با توجه به اینکه مرکز نظارت و ارزیابی مقالات علمی در وزارت علوم و بهداشت شکل گرفته است و در حال پیشرفت است و این خود گویای دغدغه در این حوزه است.
وی افزود: در همین راستا در نظر داریم با هدف تجزیه و تحلیل ساختاری نظام های ملی سنجش و ارزشیابی در دنیا و مقایسه با نظام های موجود در کشور، به بیان راهکارهای موجود در جهت کمک به ارتقاء سطح سنجش در کشور برآییم.
وی سومین هدف اصلی همایش را روش و روش شناسی معرفی کرد و افزود: در سطح دنیا سه روش ارزشیابی کیفی، کمی و ترکیبی غالب نظام های سنجش را شکل می دهند، و آنچه تاکنون در کشور شاهد آن بوده ایم، نظام ارزشیابی کمی پژوهش هاست.
چشمه سهرابی اهداف دیگر این همایش را شامل «بازاندیشی مبانی معرفت شناختی علم و بنیاد­های آن»، «تجزیه و تحلیل مفاهیم بنیادی و فلسفی سنجش و ارزشیابی علم، فناوری و صنعت»، «واکاوی و تحلیل نظام­‌های ارزشیابی علم، فناوری و صنعت کشور»، «ارزشیابی کیفیت در نظام‌های سنجش علم، فناوری و صنعت کشور»، «مطالعه تطبیقی رویکردها، روش‌ها، شاخص‌ها و نظام‌های ارزشیابی علم، فناوری و صنعت ایران با سایر کشورها»، «واکاوی نقش نظام‌های ارزشیابی علم، فناوری و صنعت در رفتار جامعه علمی»، «آسیب‌شناسی نظام‌های ارزشیابی علم، فناوری و صنعت ایران» و «بازنگری و ارائه الگوهای ارزشیابی علم، فناوری و صنعت» عنوان کرد.

چشمه سهرابی عناوین نشست های تخصصی را “نقد و بررسی نظام های ارزشیابی علوم انسانی”، “نقد و بررسی نظام های رتبه بندی دانشگاه ها و مقالات”، “نقد و بررسی نظام های ارزشیابی علم و پژوهش”، “مقایسه نظام های ارزشیابی علم، فناوری و صنعت  در جهان و ایران”، “نقد و بررسی نظام های سنجش و ارزشیابی نوآوری، فناوری و صنعت” و “نقد و بررسی نظام های ترفیع و ارتقای اعضای هیئت علمی و پژوهشگران کشور معرفی کرد.
وی همچنین با اشاره به اینکه این همایش در سه روز آینده برگزار می شود اضافه کرد: عمده مخاطبین این همایش مدیران، مسوولان شهری و دانشگاهیان هستند و در این همایش 32 سخنران از سراسر کشور حضور دارند که 4 نفر از آنها ایرانیان مقیم در خارج از کشور (کشورهای کانادا، استرالیا، فرانسه و آلمان) هستند.
بر اساس اعلام دبیرخانه همایش، 15 اسفندماه سال گذشته آغاز ثبت‌نام همایش و 15 آذر ماه 95 آخرین مهلت ثبت نام در این همایش علمی اعلام شده بود. همچنین 30 اردیبهشت ماه آخرین مهلت ارسال چکیده مقاله و 15 آذر آخرین مهلت ارسال متن کامل مقاله بود.

وی با بیان این که 120 مقاله به دبیرخانه ارسال شده و تعداد 74 مقاله در قالب پوستر و سخنرانی در دو روز برگزاری این کنفرانس ارائه می‌شود، افزود: 4 نفر از 32 سخنران این کنفرانس، ایرانیان مقیم فرانسه، کانادا، آمریکا و استرالیا هستند که به ارائه مقالات خود خواهند پرداخت.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا