راندمان آبیاری کشاورزی در خراسان شمالی تا 46 درصد افزایش می یابد

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :

مهندس بهروز عربی سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه هم اکنون راندمان آبیاری کشاورزی در این استان 42 درصد است اظهار کرد: بهره وری آب در بخش کشاورزی باید افزایش یابد که در این راستا کارگروهی تشکیل شده و قرار است در کارگروه کشوری مصوب شود.
وی با اشاره به وضعیت بهره وری آب در بخش کشاورزی خراسان شمالی گفت: از سال 85 تا 95 مجموع منابع آبی استان کاهش یافته که بخشی از آن حاصل بارش ها و خشکسالی ها است.
عربی افزود: برای بهره وری بیشتر از میزان آب مصرفی کشاورزی ضروری است این آمارها بر اساس تهیه نقشه کاداستر اراضی و اجرای پهنه بندی نظام نوین ترویج کشاورزی که هم اکنون در سطح استان در دست اجراست باید به روز رسانی شود تا آمار دقیقی از وضعیت اراضی قابل کشت در استان داشته باشیم.
مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از تخصیص 386 میلیارد ریال اعتبار برای آبیاری تحت فشار و 20 میلیارد ریال برای صنعت ملی آب در سال جاری خبر داد و افزود: در بخش بهره وری آب، صنعت ملی آب در شیروان و بخشی از مانه و سملقان اجرا شده که هدف از اجرای آن الگوی کشت، بهره وری و افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی بوده است.
در استان خراسان شمالی از جمعیت 940 هزار نفری بیش از 400 هزار نفر در قالب 117 هزار خانوار در روستاها سکونت دارند که 344 هزار هکتار اراضی کشاورزی را با 82 هزار بهره برداری راهبری می کنند.
سالانه در این استان بیش از یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 500 هزار تن انواع محصول باغی، زراعی و دامی تولید می شود.
7186/6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا