ایمنی مواد غذایی، نیازمند مسئولیت‌پذیری از مزرعه تا سفره

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: مواد غذایی آلوده تهدید جدی برای سلامت انسان است و برطرف کردن این تهدید در گرو همکاری مشترک تولید‌کننده و مصرف‌کننده است.

54547554

دکتر «نصرت‌الله نقدی» اظهار کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم‌سو با سازمان بهداشت جهانی برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت، شعار «ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره» را با کمک مسئولان دولتی، کشاورزان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، کارشناسان حوزه‌ی بهداشت و سلامت هم‌چنین مصرف‌کنندگان برگزید که چنین شعاری با توجه به نیازهای تغذیه‌ای و افزایش تولید مواد غذایی می‌تواند باعث ارتقای سطح آگاهی مصرف‌کننده شود.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعیه‌ی سازمان بهداشت جهانی مواد غذایی ناسالم باعث مرگ‌ومیر 2 میلیون نفر در سال می‌شود که کودکان بیشتر قربانیان هستند حال آن‌که مواد غذایی آلوده به عوامل میکروبی، شیمیایی و یا فیزیکی باعث بروز بیش از 200 نوع بیماری می‌شود که اسهال تا برخی سرطان‌ها از همین بیماری‌هاست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام تصریح کرد: تهدیدات جدیدی امنیت مواد غذایی را دستخوش تغییر کرده است.

نقدی با بیان این‌که سفر و تجارت احتمال شیوع آلودگی‌ها را افزایش می‌دهد، افزود: عرضه‌ی مواد غذایی در سطح جهان لزوم توجه بیش‌ از پیش به سیستم ایمنی مواد غذایی در میان کشورها را مطرح کرده و از همین‌رو شعار بهبود ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا بشقاب به‌صورت همیشگی و همه‌جا از سوی سازمان بهداشت جهانی برای سال 2015 انتخاب شده است.

وی با تأکید بر این‌که ایمنی غذایی یک مسئولیت مشترک بین کشاورزان، تولیدکنندگان، فروشندگان و مصرف‌کنندگان است، در خصوص داشتن غذای سالم و ایمن خاطرنشان کرد: برای داشتن مواد غذایی سالم باید در ابتدا با رعایت نکات بهداشتی آن‌ها را تمیز نگه داشت و علاوه‌بر آن با جدا کردن مواد غذایی خام از پخته، پختن کامل مواد غذایی، طبخ غذا با درجه حرارت مناسب و استفاده از آب و مواد غذایی سالم در این راه کوشید.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام هدف برنامه‌های هفته‌ی سلامت را جلب مشارکت مردمی و همکاری‌های بین‌بخشی دستگاه‌های مرتبط با سلامت مردم و فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه‌ی ارتقای سلامت دانست و گفت: بحث ایمنی مواد غذایی به‌عنوان موضوعی حساس به مشارکت بین بخشی و همکاری ارگان‌ها و سازمان‌هایی مانند جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، دامپزشکی، استاندارد و تحقیقات صنعتی و مسئولان استانی نیاز دارد.

نقدی ادامه داد: بسیاری از دغدغه‌های مردم در رابطه با سلامت مواد غذایی ناشی از تفکر نادرست است که همین موضوع می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر تغذیه‌ی شهروندان داشته باشد، هرچند نظارت‌ بر تولید مواد غذایی توسط کارشناسان به‌طور مستمر و دقیق انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان غذا و داروی کشور برنامه‌ی تحول غذایی را در دست اقدام دارد و همین امر به برنامه‌ریزی مدون در جهت ارتقای شاخص‌های سلامت در سطح جامعه منجر شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام تصریح کرد: در این راستا این معاونت با تلاش بیش‌ از پیش در سال 94 با تشدید نظارت بر کارخانه‌های تولید مواد غذایی و محصولات سلامت‌محور و آموزش تولیدکنندگان و مسئولان فنی واحدهای تولیدی تحت نظارت برای ارتقاء ایمنی مواد غذایی می‌کوشد.

دکمه بازگشت به بالا