دست پر مذاکره‌کنندگان مرهون تلاش متخصصان است

دهمین گرامیداشت روز ملی فن‌آوری هسته‌ای در حالی امسال برگزار می‌شود که تلاش دولت یازدهم برای خارج کردن این صنعت و فعالان آن از فشارهای سیاسی و تهدیدات امنیتی در گامی مهم در یک هفته اخیر به نتیجه رسیده است.

AMIR POURMAND-12-3

با این حال نگرانی‌ها از خلف وعده غربی‌ها به ویژه آمریکا از سوی مردم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در این زمینه است.

تعدادی از اعضای خانواده‌های شهدای هسته‌ای در سالروز 20 فروردین با توجه به تلاش های صورت گرفته در عرصه هسته‌ای در سال‌های گذشته به لحاظ سیاسی و فنی و نیز تاثیر مذاکرات و نتایج آن بر این فن‌آوری دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

منصوره کرمی، همسر شهید مسعود علی‌محمدی در گفت‌وگو ایسنا، با اشاره به گرامیداشت روز فناوری هسته‌ای، گفت: در عرصه فناوری هسته‌ای زحمات زیادی کشیده شده است و تنها همسر بنده در این حوزه نبوده است. افراد زیادی بوده و هستند که باید از آنها نیز تقدیر شود.

وی با بیان اینکه فناوری هسته‌ای از دوران جنگ تحمیلی شروع شده و هنوز هم در این مسیر کشور به تلاش خود ادامه داده است، گفت: من به همه مردم کشورم که با وجود تمامی مشکلات، تحریم‌ها و تهدیدها در 36 سال گذشته توانستند با دست خالی کشور را به اینجا برسانند تقدیر می‌کنم و به آنها این پیشرفت را به ویژه در عرصه هسته‌ای تبریک می‌گویم.

همسر شهید علی‌محمدی گفت: خوشبختانه ما توانستیم فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را به دست بیاوریم و اگر در مقاطعی در این عرصه کند شده یا خواهیم شد اتفاق مهمی نیست و مشکل ایجاد نمی‌کند و حتی اگر در آینده طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند ما هم متقابلا اقداماتی که باید انجام دهیم را کنار می‌گذاریم و برنامه‌مان را در چارچوب‌های تعیین شده پیش می‌بریم.

وی تصریح کرد: برنامه هسته‌ای زیر نظر مقام معظم رهبری است و مذاکرات نیز همچنین با نظر ایشان پیش می‌رود و مسیر را هدایت می‌کنند و مطمئن هستم مسئولان با دستورالعمل تعیین شده در مذاکرات حضور دارند.

همسر شهید علی‌محمدی تاکید کرد: معتقدم باید مسئولان سازمان انرژی اتمی و کشور نسبت به حفظ نیروهای انسانی و حفاظت از جان آنها تلاش جدی داشته باشد چرا که دشمنان سفت و سخت ایستاده‌اند تا مانع از پیشرفت ما شوند.

کرمی تصریح کرد: بسیاری از پیشرفت‌های صورت گرفته در کشور در زمینه پزشکی و صنعت می‌تواند با قوت و قدرت ادامه یابد و امیدوارم یک روز برسد که بتوانیم در کشور یک شتاب‌دهنده از نوع آنچه که شهید علی‌محمدی در پروژه سزامی دنبال می‌کردند را تولید کنیم.

هم‌چنین صدیقه سالاری مادر شهید احمدی روشن نیز خطاب به دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: تقاضا دارم مواظب طرف غربی به ویژه آمریکا باشند که بسیار مکار است و همواره ثابت کرده که به اخلاق و تعهداتش پایبند نیست و چیزی را امضا نکنند که ملت ایران را زیر سلطه بیگانگان ببرد.

وی با اشاره به سالروز 20 فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: شهدا وظایف خود را انجام داده‌اند و الان زمان آن است که ما از آنچه آنها به دست آورده‌اند دفاع کنیم و نگذاریم اهداف آنها فراموش شود.

این مادر شهید گفت: تنها کار این است که تا زنده‌ایم و می‌توانیم از آرمان این شهدا دفاع کنیم در این مسیر باشیم و از زحماتشان حمایت کنیم. من نه به عنوان مادر مصطفی بلکه به عنوان یک ایرانی دعا می‌کنم که خداوند به همه ما توفیق دهد که شرمنده شهدا نشویم.

سالاری ادامه داد: این دنیا گذراست و شاید بتوانیم در دنیا کارهایی را انجام دهیم و یا به ظاهر چیزهایی را به دیگران بقبولانیم اما باید بدانیم که در آن دنیا باید پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: نگهداری یک هدیه گران‌بها مثل آنچه شهدای هسته‌ای به ما داده‌اند سخت است چه برای ملت ایران و چه کسانی که در سایت‌های هسته‌ای مشغول به کارند و البته اگر در آینده این سایت‌ها با توانی بالا مشغول به کار باشند همه باید در راه حفظ و نگهداری آن تلاش کنند.

مادر شهید احمدی روشن گفت: من به تمام کسانی که در عرصه هسته‌ای فعالیت می‌کنند می‌گویم که از کسی نترسند و سعی کنند دستاوردهایی که تاکنون به دست آمده است را به طور محکم حفظ کنند و پیشرفت‌ها را افزایش دهند و فایده صنعت هسته‌ای را به لحاظ اقتصادی و در ابعاد دیگر به مردم نشان دهند.

سالاری در خصوص مذاکرات هسته‌ای و تلاش دولت برای خارج کردن فعالیت‌های هسته‌ای کشور از ابعاد سیاسی و امنیتی، تصریح کرد: از دولت و تیم مذاکره‌کننده تقاضا دارم که مواظب طرف غربی باشند که بسیار مکار است. آمریکا حیله‌گر است و تمام قرار و مدارهایش بر اساس حقه است و ثابت شده است که به اخلاق و تعهداتش پایبند نیست و آنها نباید چیزی را امضا کنند که برای ملت خفت‌بار بوده و آنها را زیر سلطه بیگانگان ببرد.

وی ادامه داد: امیدوارم و مطمئن هستم که اعضای تیم هسته‌ای مسلمان و نماینده خوبی برای ملت ما هستند و همچنین وطن‌دوستند و به خطوط قرمز مدنظر رهبری توجه دارند. با این حال تاکید می‌کنم که آمریکا قابل اعتماد نیست.

بهجت قاسمی همسر شهید شهریاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در سالروز 20 فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای با بیان این‌که بحث هسته‌ای یکی از دستاوردهای مهم کشور است و برای آن زحمات زیادی کشیده شده است، گفت: دانشمندان ما و متخصصانمان با همت خود و در شرایط تهدید و تحریم کار را پیش بردند و توانستیم به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنیم. البته برای رسیدن به این دستاوردها هزینه‌های زیادی داده شده است.

وی گفت: دنیای غرب در بحث هسته‌ای به طور خصمانه با ما برخورد کرد اما در نهایت به جایی رسیدند که با ایران پای میز مذاکره بنشینند.

همسر شهید شهریاری با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، تصریح کرد: تیم مذاکره کننده ایران در این دور از مذاکرات با دستی بسیار پرتر از مذاکره کنندگان قبلی پای میز مذاکره نشستند و این مرهون تلاش متخصصان کشور است. البته طرف غربی نیز برای مذاکره با ایران اصرار داشت؛ چرا که مذاکره و حل مسأله از طریق مسالمت‌آمیز را به نفع خود می‌دانست.

قاسمی گفت: دولت فعلی زحمت بسیاری کشید. همان‌طور که دولت‌های گذشته در این مسیر تلاش کردند. مذاکرات صورت گرفته و آنچه پیش رو داریم بسیار سنگین است و همه ما می‌دانیم که مقام معظم رهبری بر روی این مذاکرات اشراف کامل دارند و خطوط قرمزی را مشخص کرده‌اند.

وی تصریح کرد: قطعاً همه مسئولان حامی عزت و استقلال کشور هستند و تلاش حداکثری خود را برای رسیدن به نتیجه در مذاکرات صورت دادند. در هر حال هر مذاکره‌ای بده بستان است. اما مهم است که تعهدات و اقدامات متقابل انجام شود.

قاسمی با ابراز نگرانی و شک نسبت به پایبندی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به تعهداتشان در چارچوب توافق نهایی، خاطرنشان کرد: اگر آنها واقعاً به تهداتشان عمل کنند و 6 قطعنامه تحریمی علیه ایران لغو شود و تحریم‌های یکجانبه نیز با اجرای توافق یکجا برداشته شود فرصتی است تا ایران به عرصه تعامل بین‌المللی وارد شود و کشور از فضای ایران هراسی دور شود. قطعاً تعامل ما با دنیا به نفع همه است.

همسر شهید شهریاری گفت: ما باید شرایط بین‌المللی را بپذیریم و منطقی باشیم و در پیشبرد برنامه‌ها و اهدافمان چه به لحاظ کلی و چه در عرصه فعالیت‌های هسته‌ای بر اساس اولویت‌هایمان حرکت کنیم.

وی در پاسخ به این‌که برخی نگران این هستند که با توافق جامع هسته‌ای فعالیت‌های هسته‌ای ایران متوقف می‌شود، تصریح کرد: فکر می‌کنم در این مسیر کمی از سرعت‌مان کاسته خواهد شد و در ازای آن امتیازاتی به ویژه در رابطه با لغو کامل تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی داده می‌شود. ایران دانش هسته‌ای را به دست آورده و این امری نیست که بتوان آن را از بین برد. از سویی معتقدم تعامل بین‌المللی چنانچه طرف مقابل به تعهداتش عمل کند برای ایران مثبت است.

شهره پیرانی، همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تبریک روز ملی فناوری هسته‌ای، اظهار کرد: در 10 سال گذشته فعالیت‌های هسته‌ای ایران روند به رو جلو داشته است و این روند بوده که غربی‌ها را پای میز مذاکره کشاند. آنها می‌دانند که صنعت هسته‌ای ایران غیر قابل از بین بردن است چرا که بومی است.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و تفاهم به دست آمده، خاطرنشان کرد: با توجه به دانش بومی هسته‌ای ایران چنانچه توافق هسته‌ای به طور جامع و نهایی صورت گیرد در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای‌مان روند رو به عقب نخواهیم داشت و فعالیت‌های هسته‌ای ایران هیچ وقت به عقب باز نمی‌گردد. شاید مقداری از سرعت کار کم شود اما که بخش‌هایی از صنعت هسته‌ای‌مان از جمله غنی‌سازی تثبیت شده و به رسمیت شناخته می‌شود و این گامی مثبت و یک پیروزی بزرگ برای ماست.

رضایی‌نژاد گفت: البته باید دید در آینده چه اتفاقی می‌افتد و امیدوارم آنچه که در نتیجه و عمل به دست می‌آید به نفع کشور و ملت باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا