گزارش ایرنا از چگونگی مصرف خطوط اعتباری بانک مرکزی در دولت یازدهم

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، مخاطرات استفاده از منابع بانک مرکزی به دلیل تورم زا بودن آن در اقتصاد، سبب شده تا بانک مرکزی همواره مخالف برداشت از آن باشد؛ با این همه از سال های گذشته تاکنون دولت ها برای رفع بخشی از تنگناهای مالی خود از این منابع بهره گرفته اند.
اکنون در سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بانک مرکزی گزارشی از عملکرد خود در زمینه استفاده ازمنابع اعتباری این بانک در دولت یازدهم را منتشر و تاکید کرده است که این منابع با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و برای رونق بخشی به تولید، تحریک تقاضا در بازار و بهبود رشد اقتصادی کشور استفاده شده است.

** صدور کارت اعتباری خرید کالای ایرانی
آمار بانک مرکزی از صدور بیش از 93.3 هزار فقره کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در شبکه بانکی حکایت دارد که مجموع اعتبار آن 5.2 هزار میلیارد ریال برآورد می شود.
صدور کار خرید کالای ایرانی با هدف تحریک تقاضا در بازار و رفع بخشی از تنگناهای اقتصادی واحدهای تولیدی، مهرماه پارسال به تصویب شورای پول و اعتبار رسید.
براساس آن مقرر شد کارت اعتباری خرید کالاهای ایرانی برای گروه های خاص توسط بانک‌ها صادر شده و بانک مرکزی نسبت به تامین مالی این طرح به مبلغ 42 هزار میلیارد ریال اقدام کند.
در این زمینه تاکنون 93 هزار و 871 فقره کارت با اعتبار بیش از پنج هزار و 281 میلیارد ریال توسط سه بانک عامل ملی، صادرات و رفاه صادر و در اختیار مشمولان طرح که قشر فرهنگیان و بازنشستگان هستند، قرار داده شده که تاکنون 427 میلیارد ریال اعتبار مصرف شده است.
همچنین، تا ابتدای دی ماه امسال 500 هزار فقره کارت اعتباری عام خرید کالا (کام) با اعتباری بیش از 55.8 هزار میلیارد ریال از منابع داخلی شبکه بانکی صادر و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

** کاهش 51.6 هزار میلیارد ریال از محل کاهش نسبت سپرده قانونی
بانک مرکزی سال گذشته برای تحریک رشد اقتصادی، کاهش تشویقی نسبت سپرده قانونی بانک‌های تجاری و موسسه های اعتباری در دامنه 10 تا 13 درصد را در دستور کار قرار داد.
کل منابع آزاد شده از محل کاهش نسبت سپرده قانونی معادل 51.6 هزار میلیارد ریال بود که از این میزان 20.1 هزار میلیارد ریال صرف تسویه بدهی بانک‌های بدهکار شد و بقیه آن به مبلغ 31.5 هزار میلیارد ریال به حساب بانک‌ها واریز شد.

** اعطای تسهیلات به خودروسازان
همچنین برای اعطای تسهیلات به خودروسازان و سازندگان ماشین‌آلات کشاورزی افزون بر 28.5 هزار میلیارد ریال و برای بیش از 129.9 هزار دستگاه خودرو و سه هزار دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی با بانک‌های عامل قرارداد منعقد شد که تا نیمه مردادماه امسال(پایان اجرای طرح) 27.7 هزار میلیاردریال برای خرید اسناد تجاری 127هزار و 500 دستگاه خودرو اعتبار پادار (مصرف) شده است.
در زمینه خرید دین اسناد تجاری ناشی از فروش اقساطی کالاهای واسطه‌ای، مجموع ارزش ریالی موجودی ‌کالاهای انبار شده نزدیک به 51.8 هزار میلیارد ریال بوده که قراردادهای مربوط به خط اعتباری به مبلغ 21.3 هزار میلیارد ریال با بانک‌های عامل منعقد و تاکنون مبلغ 8.2 هزار میلیارد ریال آن استفاده شده است.

** تامین مالی تولید
باهدف تامین منابع واحدهای تولیدی، خطوط اعتباری در سال 1394 به بانک‌های صنعت و معدن(پنج هزار میلیارد ریال) و توسعه تعاون ( 2 هزار میلیارد ریال) در مجموع به مبلغ هفت هزارمیلیارد ریال اعطاء شده است.
اکنون میزان تسهیلات اعطایی بانک صنعت و معدن از محل خطوط اعتباری موردنظر نزدیک به 8.360 میلیارد ریال که مبلغ 3.360 میلیارد ریال آن از محل منابع داخلی بوده و به 480 بنگاه اقتصادی (عمدتاً به شرکت های تولیدی) پرداخت شده است.
همچنین میزان تسهیلات اعطایی بانک توسعه تعاون از محل خط اعتباری یاد شده حدود 1011 میلیارد ریال که تسهیلات موردنظر به 126 بنگاه‌ اقتصادی (بیشتر به اتحادیه تعاونی‌های استان‌های مختلف و شرکت‌های تولیدی) تخصیص داده شده است.
تا پایان پارسال نیز مبلغ 16.3 میلیارد ریال از منابع عادی بانک‌ها بابت خرید خودرو (با سقف فردی 150 میلیون ریال برای خودروهای عادی و 200 میلیون ریال برای خودروهای فرسوده) اعطا شده است.

** اعطای خطوط اعتباری به بانک کشاورزی
تخصیص اعتبار به مبلغ 104 هزار میلیارد ریال قابل استفاده در حساب ‌جاری بانک کشاورزی نزد بانک مرکزی از ابتدای سال 1392 تا مردادماه پارسال و تخصیص اعتبار به مبلغ 85 هزار میلیارد ریال قابل استفاده در حساب ‌جاری بانک کشاورزی نزد بانک مرکزی از تاریخ مرداد پارسال، از دیگر اقدام های انجام شده در زمینه استفاده از منابع اعتباری بانک مرکزی به شمار می رود.
همچنین در راستای کمک بانک مرکزی به بانک کشاورزی، خطوط اعتباری متعددی به آن بانک اختصاص داده شده به گونه ای که تا سی ام آذرماه امسال، جمع بدهی این بانک به بانک مرکزی بابت اصل خطوط اعتباری اعطایی جاری 99.2 هزار میلیارد ریال است.
بانک کشاورزی در پایان آذر‌ماه امسال علاوه بر استفاده از سقف اعتبار در حساب جاری تعیین شده (85 هزار میلیارد ریال)، 3.5 هزار میلیارد ریال نیز اضافه برداشت داشته است.
مساعدت‌های صورت گرفته با بانک کشاورزی که عمده فعالیت آن در بخش کشاورزی بوده، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم منجر به پشتیبانی آن بانک از کشاورزان و سایر فعالان بخش کشاورزی شده است.
اقتصام**2025** 2023** خبرنگار: لیلا جودی** انتشار: لطیف نکوئی

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا