آمادگی پلیس آگاهی برای جلوگیری از سرقت فیلم های سینمایی

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :

سردار محمدرضا مقیمی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: سرقت سه ضلع دارد که یک قسمت مربوط به سارق، قسمتی دیگر مربوط به فضای جرم و قسمت سوم مربوط به مالخر یعنی کسی است که از مال سرقتی استفاده می کند.
وی ادامه داد: اگر فضا را در جامعه برای سرقت آماده نکنیم، هیچ کسی به سراغ دزدی نمی رود. یعنی اگر مالخری نباشد، سرقتی صورت نمی گیرد و یک سارق تا مالخر نداشته باشد و فضای جرمی برای او مناسب نباشد، به سراغ سرقت نمی رود و معتقدم حتی کسی که صاحب مال است، به اندازه ای در این فضا مقصر است چون باید حواسش به مالش باشد و فضای جامعه را برای سارقان فراهم نکند.
سردار مقیمی افزود: برای مالخری نیز باید کار فرهنگی کرد و بررسی کنیم چرا گاهی مردم به سراغ اموال سرقتی می روند، در حالیکه معتقدیم خریدن مال دزدی و دیدن فیلمی که به صورت غیرقانونی توزیع می شود، حرام است.
وی با بیان اینکه «همیشه به امید پلیس نباشیم، کمی هم کار فرهنگی کنیم»، افزود: در صورتی که مردم اعتقادی به این موضوع پیدا کنند که خرید مال دزدی نیز حرام است، هیچوقت حاضر نمی شوند از کنار خیابان سی دی غیرقانونی بخرند.

** فیلم هایی برای جلوگیری از جرم بسازیم
سردار مقیمی از تاثیرگذاری فعالیت های فرهنگی و هنری در کاهش میزان جرم و جنایت سخن گفت و افزود: فیلم هایی نسازیم که جوانان به راه هایی دیگر کشیده شوند. در برخی از فیلم های سینمایی شاهد آن هستیم که جوانان با خانم ها رفیق می شوند و در فیلم می بینیم که هیچ تعهدی نسبت به هم ندارند و به راحتی دزدی می کنند و ترویج چنین فرهنگی باعث می شود تا شاهد وضعیت موجود در جامعه باشیم.
وی با بیان اینکه چقدر برای فرهنگ جوانان در جامعه کار کردیم و چقدر فیلم ساختیم که جرم نکنند، اظهار داشت: گاهی که فیلم می بینیم و می پرسیم که انتهای فیلم چه شد، می گویند انتهای فیلم باز است. یعنی باید خودت تصمیم بگیری.
سردار مقیمی همچنین گفت: گاهی در انتهای فیلم های سینمایی نمی توان نتیجه گرفت که آیا دزد و مرتکب جرم در فیلم کار خوبی کرده و تامین شده یا پلیس او را دستگیر کرده و به مجازات رسیده است.
وی تاکید کرد: باز بودن انتهای فیلم باعث می شود تا هر کسی به رای خود تفسیر کند ولی من نه به عنوان موافق یا مخالف چنین فیلم هایی، معتقدم با توجه به جرایمی که در جامعه وجود دارد، کار فرهنگی خوبی در جامعه نشده زیرا به این صورت نباید شاهد رشد چنین جرایمی در جامعه باشیم.

** آمادگی برای جلوگیری از سرقت فیلم های سینمایی
سردار مقیمی با اعلام آمادگی پلیس آگاهی برای کمک به اهالی سینما و جلوگیری از قاچاق محصولات فرهنگی و هنری گفت: تابع چارچوب قانون مجازات اسلامی هستیم و اگر در فضای مجازی اتفاقی بیافتد، در پلیس فتا بررسی و رسیدگی می شود اما آنچه در فضای حقیقی رخ می دهد و یک سرقتی به صورتی مادی صورت می گیرد، آمادگی کمک داریم و به صورت مستمر و قاطع پای کار هستیم.

** در کارهای فرهنگی کوتاهی کردیم
سردار مقیمی از کوتاهی در انجام کارهای فرهنگی برای جوانان انتقاد کرد و گفت: در حالیکه می توانستیم با کمک فرهنگ یعنی اخلاق و ادب به جوانان کمک کنیم و قشری از آنان را که تحصیلکرده هم هستند، یاری کنیم.
رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی همچنین افزود: البته ممکن است درصدی از مجرمان را افراد بیکار و بی پول تشکیل دهند ولی باید بدانیم، این مسائل نمی تواند تمام علت جرایم آنان باشد و ممکن است هر کدام درصدی داشته باشد.
وی با اشاره به افزایش ناگهانی میزان جرایم در سال های اخیر گفت: در چند سال اخیر میزان جرایم 30 تا 40 درصد افزایش داشته در حالیکه تا 10 سال گذشته میزان افزایش آن چهار تا پنج درصد بوده و مهمترین علت این افزایش تغییر فرهنگ جامعه به ویژه جوانان است.
سردار مقیمی افزود: اگر در دهه 80 کیف خانمی را به سرقت می بردند، فقط یک دزدی بود اما امروز علاوه بر سرقت، قمه هم می کشند یا با چاقو و زنجیر هم حمله می کنند و علیه همشهریان خشونت به خرج می دهند، درحالیکه فرهنگ همین جوانان در گذشته اینگونه بود که جای خود را در اتوبوس به افراد بزرگسال می دادند.

** تاثیر فضای فرهنگی و مذهبی در کاهش جرایم
سردار مقیمی گفت: در ماه مبارک رمضان یا ماه محرم یک فضای فرهنگی و مذهبی در جامعه شکل می گیرد و در این ماه ها جرایم کاهش می یابد و همه معتقدیم لقمه حلال در زندگی انسان تاثیر دارد.
وی افزود: حتی خوردن یک لقمه نذری باعث می شود تا مدتی به دور خلاف نرویم و اگر در مجلسی نشستیم و دل هایمان با آیات و روایات روشن شد تا مدتی ذهنمان متوجه آن است و به دنبال خلاف نمی رویم و در طول سال می توان چنین حرف هایی را برای جوانان زد.
فراهنگ ** 1003 ** 1071 ** خبرنگار: محمدرضا جعفرملک ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا