ظرفیت‌های «تبریز ۲۰۱۸» عنصر مولد برای اقتصاد کشور است/ ارائه تسهیلات ویژه حمایتی به سرمایه‌گذاری‌های گردشگری

پایگاه خبری ارک خبر-تبریز:

شهردار تبریز در نشست شورای روسای اتاق‌های بازرگانی کشور؛

ظرفیت‌های «تبریز ۲۰۱۸» عنصر مولد برای اقتصاد کشور است/ ارائه تسهیلات ویژه حمایتی به سرمایه‌گذاری‌های گردشگری

 شهردار تبریز گفت: تبریز ۲۰۱۸ یک موضوع ملی است که ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آن، در صورت حمایت‌های لازم، می‌تواند محور توسعه ملی باشد.

به گزارش ارک خبربه نقل ازشهریار، دکتر صادق نجفی در بیست‌ویکمین نشست دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق ایران، با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: با توجه به حضور شخصیت‌های برجسته و تاثیرگذار اقتصادی در اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، وظیفه خود می‌دانیم در مورد رویداد بسیار مهم «تبریز ۲۰۱۸» که دارای تاثیرات بالقوه اقتصادی است، گزارشی ارائه دهیم.

وی اضافه کرد: انتخاب پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی، فرآیند مشخصی است که توسط سازمان‌ کشورهای اسلامی و وزاری گردشگری با نظر سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد؛ این سازمان، قونیه، مدینه‌النبی، تبریز و باکو را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی انتخاب کرده است.

 

شهردار تبریز  با بیان این‌که تاریخ تبریز و تمدن کهن این شهر همواره با حوزه‌های اقتصادی، پیوند داشته است، گفت: استقرار در مسیر جاده ابریشم، برخورداری از موهبت بازار تاریخی تبریز و تاسیس اولین اتاق بازرگانی کشور در شهر تبریز، از دستاوردهایی است که همواره در خدمت اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تبریز، آذربایجان و ایران بوده است.

شهردار تبریز ادامه داد: محورهای گسترده «تبریز ۲۰۱۸» مختص تبریز نیست و می‌تواند به عنوان یک عنصر مولد، سودآور و نشاط‌بخش، در خدمت اهداف اقتصادی کشور باشد؛ این امر در گروه تامین زیرساخت‌های لازم در بخش‌های مختلف ملی و نقش‌آفرینی فعالان اقتصادی در بخش‌ خصوصی است.

دکتر نجفی یادآور شد: ستاد ملی «تبریز ۲۰۱۸»  به ریاست معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تشکیل شده و وزرای مربتط با این رویکرد، مسئولیت‌های مختلفی را عهده‌دار شده‌اند؛ بعلاوه در برنامه و بودجه سال ۹۶ کشور نیز پیش‌بینی‌های برای حمایت ملی از «تبریز ۲۰۱۸» اندیشیده‌شده که توسط نمایندگان محترم تبریز در مجلس شورای اسلامی، پیگیری می‌شود.

 

وی برگزاری ۲۲ دور همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی کشور در تبریز را نشان‌گر نقش اثرگذار تبریز دانست و افزود: این همایش مهم، امسال بیست‌و‌دومین سال میزبانی خود را پشت سر گذاشت که این امر به معنی جایگاه ویژه تبریز و آذربایجان‌‌شرقی در شاخص‌های اقتصادی کشور است. آذربایجان‌شرقی با حدود ۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی یکی از سه استان کشور برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است و ستاد مربوط به این امر، به ریاست استاندار محترم تشکیل شده است.

شهردار تبریز با اشاره به این‌که  شهرداری تبریز به عنوان یکی از مجموعه‌های فعال عمرانی و اقتصادی، خود را موظف به نقش‌آفرینی در این حوزه می‌داند، گفت: شهرداری تبریز در سه سال اخیر با اجرای بیش از ۵ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی، در ایجاد فرصت‌های اشتغال و رونق اقتصادی و اجتماعی کلان‌شهر تبریز نقش تعیین‌کننده داشته است.

 

دکتر نجفی تصریح کرد: شهرداری تبریز با حمایت‌ و همراهی شورای اسلامی شهر، برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ را با تعریف بسته‌های تسهیلاتی در بخش‌های مختلف هتل‌سازی، نوسازی بافت ناکارآمد شهری، خدمات پروازی و تورگردی تدارک دیده که خوشبختانه در دو سال گذشته با استقبال قابل‌توجهی از سوی فعالان اقتصادی مواجه بوده است.

وی اظهار داشت: در سه سال گذشته ۷ هزار میلیارد تومان در حوزه‌های مسکن، هتل و گردشگری کلان‌شهر تبریز سرمایه‌گذاری شده که از این میزان، ۳ هزار میلیارد تومان مربوط به ایرانیان خارج از کشور بوده است.

شهردار تبریز خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه راه‌اندازی اولین کارخانه زباله‌سوز کشور با حضور شرکت فرانسوی به ارزش ۲۹۰ میلیون دلار به صورت BOT منعقد شده  و در مراحل آغاز عملیات اجرایی قرار دارد.

 

دکتر نجفی با اشاره به راه‌اندازی کمپین حمایت از صنعت کفش تبریز گفت: کمپینی که در روزهای اخیر، از سوی شهروندان و اصناف برای حمایت از این صنعت قدیمی، فراگیر شده، از تعصب اقتصادی مردم و بسترهای اقتصاد مقاومتی در نظام داد و ستد این شهر حکایت دارد. امروز فضای اقتصادی کشور، نیازمند چنین فرهنگی است؛ حضور فعالان تجاری و اقتصادی در متن تبریز ۲۰۱۸، می‌تواند چنین مزیت‌های مردمی‌ را به سایر حوزه‌های اقتصادی کشور نیز تسری بدهد.

وی متذکر شد: انتخاب شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام و مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی را به فال نیک می‌گیریم؛ اما معتقدیم بسترهای توسعه اقتصادی تبریز ۲۰۱۸ می‌تواند نقطه‌ای اثرگذار و حتی تعیین‌کننده در مباحث اقتصادی کشور باشد.

 

گفتنی است هشتمین نشست شورای روسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، روسای اتاق‌های استان و فعالان سرمایه‌گذاری در تهران برگزار شد.

شهرام دبیری رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز  در این همایش حضور داشت.

پیش از سخنان شهردار تبریز، ویدیویی از بسترها و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی تبریز ۲۰۱۸ پخش شد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا