رئیس جمهور فردا به اندونزی می رود

سفیر ایران در اندونزی از سفر روز سه شنبه رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه کشورمان به اندونزی برای شرکت در کنفرانس آسیا – آفریقا و رایزنی دوجانبه با سران چند کشور شرکت کننده در این کنفرانس خبر داد.

 1420982821690_Mona Hoobehfekr (14 of 19)

ولی الله محمدی نصرآبادی، سفیر ایران در اندونزی روز دوشنبه در آستانه سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به جاکارتا  گفت که این سفر به دعوت جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی برای شرکت در اجلاس بزرگداشت شصتمین سالگرد کنفرانس آسیا – آفریقا که ثمره آن جنبش عدم تعهد است، انجام می شود.

جمهوری اسلامی ایران از سال 2012 میلادی ریاست جنبش عدم تعهد را بر عهده گرفته است.

وی گفت که در اجلاس بزرگداشت شصتمین سالگرد کنفرانس آسیا – آفریقا در جاکارتا و باندونگ اندونزی 109 کشور و 20 سازمان بین المللی و منطقه ای دعوت شده اند که حدود 80 کشور شرکت در آن می کنند.

سفیر ایران با اشاره به حضور رئیس جمهوری کشورمان در اندونزی، گفت که دکتر روحانی در این اجلاس سخنرانی کرده و در حاشیه اجلاس دیدارهای دوجانبه ای نیز با سران برخی از کشورها از جمله شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و جوکو ویدودو رئیس جمهور کشور میزبان انجام می دهد.

وی دیدار سران ایران و اندونزی را فرصت خوبی برای طرفین به منظور مروری بر روابط در گذشته، بررسی راه های برطرف کردن موانع و تقویت همکاری ها دانست.

محمدی همچنین گفت برنامه ریزی برای دیدار دو جانبه رئیس جمهوری ایران و رهبران دیگر کشورهای آسیایی، آفریقایی و جنوب شرق آسیا در حال انجام است.

وی با اشاره به مناسبات ایران و اندونزی، گفت که اندونزی با 250 میلیون جمعیت مسلمان، 17 هزار جزیره و حضور در جی 20 و مقر آ.سه.آن ظرفیت بسیار زیادی برای همکاری با ایران دارد.

سفیر ایران با تشریح برنامه پنجساله اندونزی برای توسعه زیرساخت ها، راه ها، فرودگاه ها، بخش انرژی، سد و خانه سازی، آن را فرصت خوبی برای ورود بخش خصوصی ایران در این بخش ها در اندونزی دانست.

وی گفت که اندونزی سیاست افزایش 35 هزار مگاواتی برق در طول 10 سال آینده را پیگیری می کند و با توجه به توان ایران در این بخش، می توان حضور پررنگی در اندونزی داشت.

سفیر ایران گفت که بخش خصوصی ایران می تواند با توانایی بالا در بخش سدسازی، احداث فرودگاه و پالایش و تولید برق در اندونزی بسیار فعال شود.

وی گفت که ظرفیت ایران و اندونزی برای گسترش همکاری در بخش های مختلف بسیار بالا است و دو میلیارد دلار ارزش تبادلات تجاری در گذشته نیز در مقابل ظرفیت ها زیاد نیست.

محمدی گفت برای افزایش همکاری های دو کشور باید مشکلات مختلف بر سر راه مانند مشکلات بانکی برطرف شود و بخش خصوصی به صورت فعال در گسترش همکاری ها شرکت کند.

به گفته وی، هم اکنون زمینه کار فراهم است و ایران و اندونزی خواستار تقویت همکاری هستند و و این می تواند تحرکی در مناسبات ایران و منطقه آ.سه.آن نیز ایجاد کند.

اجلاس وزیران کنفرانس آسیا – آفریقا امروز (دوشنبه) و اجلاس سران این کنفرانس که به کنفرانس باندونگ نیز مشهور است روزهای چهارشنبه تا جمعه هفته جاری در جاکارتا و باندونگ اندونزی برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا