برگزاری همایش هنر توحیدی با موضوع خط در اصفهان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خبر داد:

برگزاری همایش هنر توحیدی با موضوع خط در اصفهان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از برگزاری همایش ادبی مکتب ادبی اصفهان و جشنواره هنر توحیدی در آینده ای نزدیک خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی  در نشست خبری که در ساختمان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد، جایگاه اصفهان در زمینه ادبی را بسیار عظیم دانست و اظهار داشت: همایش علمی مقام ادبی اصفهان در سال 1393 برای اولین بار برگزار شد و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار بر این بود که این برنامه در سال 1394 دومین بخش خود را برگزار کند، اما به دلیل آنکه بودجه مورد نیاز آن محقق نشد این برنامه در انتهای سال 1395 و نیمه اول سال 1396 برگزار می شود.
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در مورد اهداف همایش مقام ادبی اصفهان گفت: این برنامه اهداف مهمی را دنبال می کند که از آن جمله می توان به شناخت و تبیین ابعاد تاریخی و خواستگاه های ادبی اصفهان، بررسی اوضاع دین در حوزه ادبیات، بزرگداشت نویسندگان بزرگ مکتب ادبی اصفهان، بررسی و معرفی آثار منظوم و نثر حوزه ادبی اصفهان و الگوسازی در جهت پیشبرد مفاهیم اشاره کرد.
وی در مورد کتاب فروغ ادب بیان داشت: این کتاب به سفارش همایش توسط دکتر ریاحی محقق برجسته اصفهانی آماده چاپ شد و در دوم اسفند ماه از آن رونمایی می شود.
ارزانی در مورد تصمیماتی که در شهریور 1393 در مورد دومین همایش ادبی مقام اصفهان اتخاذ شد، اذعان داشت: چاپ کتاب آثار نویسندگان مکتب ادبی اصفهان و برگزاری جلسات تخصصی در دانشگاه اصفهان از جمله بخش های این برنامه است.
وی ادامه داد: استاندار اصفهان در نامه ای بنده را به عنوان مدیر اجرایی این برنامه و دکتر میرباقری را به عنوان دبیر علمی این همایش انتخاب کرد و دبیر علمی همایش محتوای علمی برنامه را تنظیم نمود.
مدیر کل ارشاد استان اصفهان در مورد به تاخیر افتادن این برنامه اظهار داشت: مقرر شد در دو مرحله 100میلیون تومان برای برگزاری این برنامه تامین شود که عدم تامین آن باعث شد تا برنامه با یک سال تاخیر برگزار شود. کمیته اجرایی به این نتیجه رسید که با تمام کمبود ها با توجه به اهمیت این برنامه آن را در سال جاری شروع کند.
وی افزود: از برنامه های مهم این همایش می توان به رونمایی از کتاب فروغ ادب در 2 اسفند و پاسداشت هنرمندان در 10 تیر ماه 1396 همزمان با بزرگداشت صائب تبریزی اشاره کرد. بازسازی مقبره کمال الدین اسماعیل توسط شهرداری اصفهان در خلال این همایش صورت می گیرد و آرامگاه این شاعر در مجموعه آثار گردشگری اصفهان قرار خواهد گرفت.
حبیب رضا ارزانی به دستاورد مهم بازسازی نسخ خطی اشاره کرد و گفت: از دستاوردهای این جشنواره می توان به احیای 35 اثر چاپ سنگی توسط دانشگاه اصفهان است.
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در بخش دیگر این نشست از برگزاری دوسالانه جشنواره هنر توحیدی خبر داد و بیان داشت: هنر در خدمت مردم و همه مردم باید در خدمت هنر متعالی باشند، برند هنر توحیدی ابتکار شهر اصفهان است و باید پیگیری شود.
وی در ادامه گفت: قزوین به عنوان پایتخت خط در ایران معرفی شده است و این در حالیست که اصفهان بیش از 1200 ممتاز و فوق ممتاز دارد و آمار برخی از شهرهای استان اصفهان از تعداد ممتازین و فوق ممتازین چند استان بیشتر است. درخواست اصفهان این بود که این جشنواره در سال هایی که در قزوین برگزار نمی شود در اصفهان برپا شود.
حبیب رضا ارزانی در مورد تعداد شرکت کنندگان در این برنامه اظهار داشت: 400 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است که در مرحله داوری اولیه 169 اثر به مرحله نهایی راه پیدا کنند. شرکت کنندگان در 4 زمینه خط نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث و نسخ به رقابت پرداختند و در زمینه نستعلیق 10 نفر در شکسته نستعلیق 5 نفر در بخش های ثلث و نسخ هر بخش 3 نفر برگزیده انتخاب شدند که به هر یک 3 میلیون تومان جایزه اهدا می شود. 10 نفر نیز مورد تقدیر قرار می گیرند که به هر کدام یک میلیون تومان اهدا می شود. با توجه به اینکه بانوان دیرتر به عرصه خط وارد شدند و آمار شرکت آنان در این جشنواره نسبت به آقایان پایین بود 4 نفر از بانوان به طور ویژه تجلیل می شوند.
مدیر کل ارشاد استان اصفهان به برگزاری جشنواره ملی صنایع دستی رضوی اشاره کرد و بیان داشت: جشنواره هنرهای رضوی در اصفهان هر ساله برگزار می شود و در گذشته صنایع دستی و نگارگری با هم برپا می شد اما برای آنکه سطح کیفی آثار رسیده افزایش یابد بصورت یک سال در میان صنایع دستی و نگارگری برگزار می شود. امسال اصفهان میزبان دوازدهمین جشنواره ملی صنایع دستی رضوی است.
وی ادامه داد: جشنواره در دو بخش صنایع چوبی شامل معرق چوب، منبت کاری و نازک کاری و صنایع فلزی شامل شبکه بری، قلم زنی ریز، سیاه قلم و برجسته برگزار می شود. برخی از محورهای فراخوانی آثار شامل احادیث رضوی، سبک زندگی و سیره رضوی، شهادت امام هشتم (ع) و نماز عید فطر است.

دکمه بازگشت به بالا