سد دره امیری شهرستان دیلم درسال 96 اجرا می شود

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، پرویز گرشاسبی روز جمعه در بازدید از دره امیری دیلم افزود: با تکمیل این طرح از هدر رفت آب های ناشی از بارندگی جلوگیری و از آن در بخش کشاورزی این منطقه استفاده بهینه ای خواهد شد.
وی هدف از آبخیزداری را کنترل سیل و حفاظت از خاک دانست و گفت: فقدان برنامه‎ریزی جامع در حوزه‎های آبخیز در ارتباط با سیل و خشکسالی، عدم برنامه‎ریزی دینامیک در مدیریت آب کشور باتوجه به تغییرات اقلیمی، تغییر کاربری اراضی ، فقدان نقشه و برنامه اصلاح کاربری اراضی از جمله دلایل وقوع سیلاب در کشور است.
گرشاسبی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم طرح دره امیری را با موفقیت به سرانجام برسانیم باید در بالادست و سد را بصورت یک پکیج مناسب تهیه کرد و موافقت آب منطقه ای را جهت اجرایی کردن آن گرفت.
نماینده مردم بوشهر،گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی هم بهره برداری از سد دره امیری را باعث رونق کشاورزی در دشت لیراوی دانست و گفت: یکی از آرزوهای دیرینه مردم این منطقه جاری شدن آب این سد در زمین های کشاورزی بوده است.
حجت الاسلام عبدالحمید خدری افزود: اگر بتوانیم از ظرفیت این سد در مهار آبها و سیلاب که به دریا سرازیر می شود، استفاده کنیم جوانان بجای دنبال کردن شغل های کاذب ، کشاورزی را در اولویت خود خواهند داد.
امام جمعه دیلم نیز گفت: باتوجه به بحران آب و کمبود منابع آبی زیرزمینی باید از ظرفیت آبی که از بالادست به این منطقه سرازیر می شود نهایت استفاده کرد.
حجت الاسلام سیدابوالحسن حسینی بوشهری افزود: باید سعی کنیم اتکا مردم را به سمت دریا کمتر و کشاورزی را بعنوان محور توسعه اقتصادی جایگزین کنیم .
سهیل مهاجری مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان بوشهر هم با اشاره به ظرفیت خوب زمین های کشاورزی در شهرستان دیلم گفت: سد دره امیری از بزرگ ترین سدهای خاکی استان بوشهر است که با ارتفاع 22 متر و طول سرریز 120 متر ظرفیت ذخیره شش میلیون مترمکعب آب را دارد.
وی اظهارکرد: اعتبار این طرح بیش از 60 میلیارد ریال برآورد شده است.
فرماندار دیلم هم گفت: نهایی شدن اجرای این سد در بهبود وضعیت معیشت کشاورزان و دامداران تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت و موجب آبیاری 8 هزار هکتار زمین‌های کشاورزی این منطقه می‌شود.
حسن اسماعیلی افزود: مردم این شهرستان انتظار دارند اجرای این سد که در واقع یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی استان بوشهر قلمداد می‌شود عملیاتی شود.
شهرستان دیلم در منتهی الیه شمالی استان بوشهر و در مسیر رودخانه های فصلی استان های بالادست همجوار قرار دارد.
6164/7215/ 6045** خبرنگار: محسن صادقی آزاد** انتشار دهنده: اکبر اقبال مجرد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا