از القیاره تا موصل/ زندگی پس از داعش شروع شده است

پایگاه خبری ارک خبر-موصل:

از القیاره تا موصل/ زندگی پس از داعش شروع شده است

 برای رسیدن به ساحل راست موصل یا همان بخش غربی دجله در این شهر پس از عبور از شهرهای سامرا، تکریت، بیجی ، مکحول و الشرقاط به القیاره رسیدیم که تا همین چهار – پنج ماه پیش در کنترل گروه تروریستی داعش بود.

ارک خبربه نقل ازایرنا:هنوز از یکی از چاه های نفت این منطقه ستون بزرگی از دود دیده می شد که فضای منطقه را پوشانده بود، این آخرین شاهکار داعش در القیاره است که پیش از فرار از این شهر روی دست مردمانش گذاشت.
بعد از حدود 3 ساعت راه باید استراحتی می کردیم و بعد براه می افتادیم و نگران بودیم که آیا در مسیر مغازه یا فروشگاهی باز است که نیازهای خود را آنجا تهیه و تامین کنیم؟
در الیقاره، بازارهای میوه و تره بار شلوغ و پرازدحام بود. مغازه های فروش لباس، بقالی ها و قدم به قدم مغازه های فروش کارت های تلفن همراه و اینترنت پر مشتری بود و بازار چانه زنی داغ و رستوران ها و کبابی های سنتی هم دود کباب براه انداخته بودند.
برای تهیه کارت تلفن همراه به یک مغازه مراجعه کردیم و حین خرید گپی هم با صاحب مغازه زدیم. از روزهای سخت و خاطرات تلخ داعش صحبت کرد و اینکه مردم این مناطق تلاش دارند، خاطرات آن روزهای ناگوار را از حافظه شان پاک کنند.
فروشنده می گفت، مردم با داعش همکاری نمی کردند، اگرچه جانشان به خطر می افتاد، اما منطقه ما که عشایری است، داعش نمی توانست خیلی مانور بدهد و به همین دلیل در آغاز عملیات موصل این منطقه به دلیل عدم همکاری مردم با داعش برای مقاومت دربرابر نیروهای مسلح عراق، در کمتر از 3 روز آزاد شد.
یکی دیگر از اهالی هم گفت ، داعش وقتی دید کسی در این شهر با این گروه همکاری نمی کند، خیلی زودتر از حد انتظار منطقه را ترک کرد.
اما داعش به همین راحتی نیز شهر را تخلیه نکرد، بلکه با آتش زدن چاه های القیاره و تخریب جاده اصلی به سمت الشوره و حمام العلیل و موصل ، تلاش کرد که این منطقه را برای حرکت نیروهای عراقی ناهموار کند که این تخریب ها برای مردم منطقه خسارت بار بوده است.
القیاره، واقع در حدودا 60 کیلومتری جنوب موصل، در نبردهای جاری آسیب جدی ندیده است و موسسات و نهادهای دولتی و عمومی به سرعت برای سامان بخشیدن به اوضاع شهر وارد عمل شده اند.
شهرداری فعالانه به نظافت و رسیدگی به امور شهر مشغول در حالی که هنوز القیاره یک شهر نیمه نظامی است و قدم به قدم نیروهای امنیتی و نظامی در آن تردد می کنند و گروه گروه کاروان های نظامی برای رسیدن به موصل وارد این شهر می شوند.
یکی از شهروندان اهل القیاره هم گفت با مساعدت دولت ، مردم آواره نشدند و برای بازسازی تاسیسات از جمله برق و آب هم تلاش ویژه ای صورت می گیرد.
مدارس هم بازگشایی شده و حوالی ظهر گروه گروه دانش آموزان دختر و پسر را می توان دید که در حال عبور از خیابان ها و رفتن به منازلشان هستند.
در طول مسیر به سمت موصل هم اکثر روستاها برغم آنکه به محل برپایی قرارگاه های عملیاتی تبدیل شده است، اما مردم خیلی زود زندگی عادی را از سر گرفته اند و جالب اینکه با نیروهای امنیتی تعامل خوبی هم دارند که نزدیکترین روستا به موصل، البوسیف است که در حوالی فرودگاه بین المللی این شهر قرار دارد و با خطوط تماس با داعش کمتر از دو کیلومتر فاصله دارد.
بازگشت به زندگی عادی در مناطق آزاد شده در عراق بیش از حد انتظار و توقع عمومی بوده است، وقتی می بینیم که مردم حتی زیر تیر مستقیم و قناصه های داعش به زندگی خود ادامه می دهند.
در یکی از محله های جنوبی در شرق فرودگاه و از اولین محلات شهر موصل از محور جنوبی، بچه هایش هر بار کاروان های نظامی را که برای رفتن به خطوط مقدم ، از کوچه هایشان عبور می کنند، با تکان دادن دست بدرقه می کنند، پیرمردهای نشسته بر سکوهای کنار خانه ها ، خداقوت و خسته نباشید می گویند و زنان محله هم با آب و چای از نیروهای خسته بازگشته از خط، استقبال می کنند.
این درحالی است که صدای شلیک تیربارهای سنگین و برخورد هر چند دقیقه یک گلوله خمپاره در محیط اطراف محله در روز چهارشنبه گذشته قطع نمی شد.
این محله که هفته گذشته آزاد شده در این روز تنها 500 متر با خط درگیری فاصله داشت.
البته نیروهای عراقی اهالی برخی مناطق را برای در امان ماندن به عقب تخلیه می کنند که دلیل آن سماجت و اصرار داعش به حفظ آن مواضع است و معمولا از مردم هم به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.
روز سه شنبه گذشته نیروهای عراقی، درب خانه های فرعی های محله الجوسق را می زدند و مردمی که به مدت دستکم 20 روز برای حفاظت از جانشان در خانه ها محبوس شده بودند، از خانه ها خارج می شدند و با خوشحالی نیروهای عراقی را در آغوش می گرفتند و خوش آمد می گفتند.
نیروهای عراقی خودروهایی را برای انتقال خانواده ها به کمپ ها آماده کرده بودند و هر کس را تمایل داشت، بسرعت به اردوگاه ها منتقل می کردند.
آن روز یکی از زنان اهل یکی از خیابان های الجوسق، با ورود نیروهای عراقی به این محله به همراه همسرش از خانه بیرون زد و با دلهره و نگرانی به فرماندهان حاضر درمنطقه می گفت که برادر کوچکش را داعش با خود برده است و یکی از فرماندهان به او دلداری داد و گفت که برای نجاتش تلاش خواهند کرد.
در برخی مناطق ، بویژه به سمت مرکز نیز که شدت درگیری ها بالا بود ، نیروهای امنیتی بسیاری از شهروندان را تخلیه می کردند.
خبرنگاران ما در یک مورد در یکی از فرعی ها که به سمت ساختمان استانداری واقع در حدودا هزار متری این محل امتداد می یابد، از فداکاری نیروهای عراقی برای جابجایی و انتقال شهروندان و غیر نظامیان عکس و فیلم تهیه کردند.
طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه، علاوه بر محله الجوسق، درگیری ها در مناطق ‘الدندان’، ‘الطیران’ و ‘وادی الحجر’ به شدت ادامه داشت و روز جمعه سرانجام وادی حجر نیز آزاد شد.
حالا نیروهای عراقی به سمت مرکز شهر در حرکت هستند و محله به محله مردمی را که به دلیل ترس از انتقام داعش در خانه هایشان محبوس شده اند، نجات می دهند و بسیاری از آنان را به اردوگاه های از پیش آماده شده در مناطقی مانند حمام العلیل در حدود 20 کیلومتری جنوب موصل منتقل می کنند.
دولت عراق با برنامه ریزی همه جانبه تلاش کرده است تا از میزان تلفات انسانی بویژه در غیر نظامیان بکاهد و دوره درد و رنج آنان را در آوارگی کاهش دهد. از همین رو همزمان با عملیات در 500 متری، کارکنان وزارت خانه های برق، راه و سایر وزارت خانه ها و سازمان های خدماتی کار خود را آغاز کرده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا