دو سال زندگی در حصار داعش

پایگاه خبری ارک خبر-موصل:

دو سال زندگی در حصار داعش

 عملیات موصل که از 17 اکتبر (26 مهرماه) 2016 آغاز شد، با وجود آزادی بخش شرقی موصل و آزادی یک سوم بخش غربی، هنوز هضم منطقی چگونه زیستن 32 ماهه مردم موصل در اشغال دولت وحشت داعش، معمایی بی جواب است.

ارک خبربه نقل ازایرنا:تیم خبرنگاران ایرنا که در روزهای گذشته بارها در محلات آزادشده بخش غربی موصل با مردم موصل همدم شده بود، در چهره و کلام هیچ کدام از آنها، ذره ای همدردی با داعشیانی که بیش از دو سال بر آنها حکومت کردند، احساس نکرد.
بر خلاف همه اینها، مردم آزادشده از داعش، وقتی بالگردهای ارتش عراق را می دیدند که مواضع داعش را هدف قرار می دهند یا توپخانه و خمپاره نیروهای عراقی به سمت تروریست های داعش شلیک می کرد، با صدایی بلند، به نیروهای عراق دستمریزاد می گفتند و جز لعن و نفرین سخن دیگری نثار داعشی ها نمی کردند.
برخی از مردم موصل، از داعش به عنوان بختک رعب و وحشت یاد می کردند که بر اهالی موصل تحمیل شدند و بارها این جمله شنیده شد که اغلب داعشی های عراقی از حومه موصل هستند – نه خود شهر موصل- و بقیه هم اتباع خارجی از کشورها و ملیت های مختلف هستند.
مزید بر همه اینها، قصه ها و داستان هایی است که اهالی موصل از خشونت داعش و زندگی نکبت باری که طی این 32 ماه برای موصل به همراه داشته است، نقل می کنند.
طبق شنیده های اهالی موصل، برق شهری موصل از ماه یازدهم 2016 به طور کامل قطع شد و طی این مدت داعش اهالی این شهر را مجبور کرده بود که از خانه های خود، حفره هایی به خانه های دیگر بازکنند تا در هنگام درگیری با نیروهای عراقی از آن بهره ببرند.
طبق این نقشه شیطانی، عناصر داعش، مردم موصل را در منازل باقی گذاشتند و اجازه ندادند که خانه هایشان را ترک کنند، برای همین مردم موصل برای آماده شدن برای یک جنگ طولانی مدت، ناچار شدند برای حداقل سه ماه آذوقه در خانه های خود ذخیره کرده و در زیر زمین های منازل پنهان شوند.
به محض اینکه درگیری ها (آزادسازی موصل) شروع شد، عناصر داعش بدون کسب اجازه از اهالی، خانه به خانه از طریق حفره هایی که در دیوارهای منازل ایجاد شده بود، تحرک می کردند و مردم هم غافل از آنچه در بالای سرشان می گذرد، در داخل زیر زمین ها پنهان شده بودند.
مردم پناه گرفته در زیرزمینی ها تنها وقتی از آنجا بیرون آمدند که متوجه شدند که نیروهای پلیس و واکنش سریع عراق به محلات آنها رسیده اند و توانستند، روشنایی آفتاب را بعد از گذشت 20 روز دوباره ببینند.
گروه تروریستی داعش همچنین از تمامی اهالی موصل خواسته بود که هرکس خودرویی دارد، در خارج از منزلش در خیابان پارک کند و کلید آن را تحویل داعش بدهد که بعدها معلوم شد، این گروه تروریستی، با این ترفند خودروها را برای مانع تراشی در برابر پیشروی نیروهای عراقی، بمبگذاری کرده است.
این تدبیر داعشی فقط متعلق به ایام شدت گرفتن درگیری ها است، اما تا قبل از شروع عملیات آزادسازی موصل، که داعش آسوده خاطر بر این شهر حکومت می کرد، مردم موصل همان زمان هم حال و روز خوبی نداشتند.
مدارس در سطوح مختلف (ابتدایی تا دبیرستان) به علاوه دانشگاه موصل از همان آغاز ورود داعش به موصل در تابستان 2014 تعطیل شد و در این اواخر داعش فقط در سطوح ابتدایی مدارسی با متون درسی ویژه خود که اغلب مبتنی بر آموزش های نظامی بود، ایجاد کرد که به نظر می رسد، اهالی موصل از آن استقبال نکردند.
طبق گفته های یکی از جوانان موصلی که نیروهای واکنش سریع او را به همراه خانواده اش از منطقه درگیری به مناطق امن انتقال داده بودند، مواد غذایی در موصل به حدی گران شده بود که تنها ماده غذایی قابل مصرف برای مردم ‘سیب زمینی’ بود که هر کیلو آن 3500 دینار (ده هزار تومان) فروخته می شد در حالی قیمت واقعی آن از 1000 دینار تجاوز نمی کند.
قیمت های باور نکردنی پاره ای از مواد غذایی که برخی همانند کالای لوکس خرید و فروش رد و بدل می شد و بعضی هم اساسا نایاب شده بود به شرح زیر است:
قیمت هر کیلو پیاز 1200 دینار (قیمت واقعی 500 دینار)، آرد کیلویی 3500 دینار (قیمت واقعی 1000 دینار)، شکر جزو کالاهای نادر بود که قیمت هر کیلو 20 هزار دینار( قیمت واقعی 1000 دینار)، برنج تقریبا نایاب بود، قیمت هر پاکت سیگار 22 هزار دینار (قیمت واقعی بین 500 تا 1000 دینار)، قیمت هر کیلو نخود 14 هزار دینار ( قیمت واقعی 1000 دینار) و قیمت روغن مایع یک لیتری 14 هزار دینار (قیمت واقعی 2500 دینار).
برخی از این اقلام مانند سیگار در صورت کشف آن نزد شخصی، مجازات آن تا اعدام هم می رسید و شبکه اینترنت و رسیور (گیرنده ماهواره ای) ممنوع بود و حکم آن اعدام به روش قطع سر بود.
مهند جوانی که به مدت 20 روز در زیرزمین خانه شان به همراه خانواده اش پنهان شده بود، به خبرنگار ایرنا می گوید که یکبار به خاطر اینکه خط ریش گذاشته بود – نه اینکه صورت را کاملا اصلاح کرده باشد!- او را 38 ضربه شلاق زدند.
پدر مهند هم حدود چهار ماه قبل به خاطر مشکوک شدن داعشی ها به او مبنی بر اینکه با نیروهای پلیس عراق همکاری می کند، از سوی عناصر داعش بازداشت شد و هیچ خبری از او، از آن تاریخ تا به امروز نیست، اما مهند امیدوار است تا با رسیدن نیروهای عراقی به زندان های داعش، پدرش هنوز زنده باشد.
گرچه داستان های عجیب و غریب اهالی موصل از هیولای بی شاخ و دم داعش تمامی ندارد، اما جالب است که مردم موصل می گویند، اطمینان داشتند که دولت عراق به داد آنها می رسد و این اتفاق خوشگوار اکنون در حال رخ دادن است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا