عمارت‌های تاریخی ماکو احیا و بهره برداری می‌شود

خبرگزاری ارک: صندوق حفظ و احیا اماکن تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی و سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو، تفاهم نامه سه جانبه همکاری برای مشارکت و سرمایه گذاری در بناهای تاریخی ماکو امضا کردند. به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به منظور همکاری مشترک در جذب مشارکت و سرمایه گذاری بخش غیر دولتی در حفاظت، مرمت، احیاء و بهره برداری از مجموعه بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی تحت اختیار این صندوق،  در محدوده منطقه آزاد ماکو، طی جلسه ای تفاهم نامه سه جانبه ای با  اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی و سازمان منطقه آزاد ماکو در محل صندوق احیاء منعقد کرد.مدیرعامل صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در این جلسه اظهار داشت: بنابه درخواست سازمان منطقه آزاد ماکو در خصوص ایجاد شرایط قانونی  واگذاری اماکن تاریخی تحت اختیار صندوق، این موسسه پس از طی مراحل مورد توافق در این تفاهم نامه،  نسبت به واگذاری  اماکن تاریخی عمارت های بانک ملی، دارایی، کلاه فرنگی و شیر و خورشید ماکو به سرمایه گذاران صلاحیت دار معرفی شده از جانب سازمان مذکور با رعایت شرایط فنی، اقتصادی و کاربری متناسب و چارچوبهای قانونی مرتبط اقدام خواهد نمود.

احسان ایروانی تصریح کرد: صندوق احیاء در اجرای فرایند فوق هرگونه همکاری و مساعدت لازم را با سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو بعمل خواهد آورد.
وی افزود: صندوق احیاء و  بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی ، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی و سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو در زمینه شناسایی اماکن تاریخی و فرهنگی واجد ارزش و راهبری و هدایت به سمت تعیین کاربری متناسب و جذب سزمایه گذاری غیر دولتی برای احیاء و بهره برداری با بهره گیری از قابلیت های قانونی متقابل، همکاری و هماهنگی  های لازم را خواهند داشت.

ایروانی اضافه کرد:  در جهت تسریع اجرای کلیه مفاد این تفاهم نامه، کمیته مشترک سه جانبه متشکل از نمایندگان امضاء کنندگان تفاهم نامه، بلافاصله پس از انعقاد تفاهم نامه با معرفی مدیران مربوطه در سازمان مرکزی تشکیل می شود.

جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در این جلسه با تاکید بر همجواری این استان با کشورهای خارجی همسایه، اظهار داشت: با توجه به رشد تجاری و صنعتی ماکو به واسطه هم مرزی این استان با کشورهای آذربایجان، ترکیه و نزدیکی با مرز عراق، رسیدگی به آثار فاخر تاریخی و فرهنگی مورد توجه این اداره کل می باشد.

وی اظهار امیدواری کرد: امید است با توجه به تکمیل مطالعات اقتصادی و فنی در قالب یک پکیج کاربردی، با امضای این تفاهم نامه شرایط مناسب  جهت جذب سرمایه گذار ایجاد گردیده و در رشد و توسعه پایدار منطقه موثر واقع شود.

حسین فروزان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو نیز در این نشست با در نظر گرفتن جنبه های مثبت در خصوص چشم انداز این سازمان با امضای تفاهم نامه سه جانبه،  اعلام کرد: گذشته از قرار گیری ماکو در طبیعت بکر و زیبا، در این شهر آثار تاریخی زیادی وجود دارد که انتظار می رود میراث فرهنگی با رفع موانع و مشکلات اداری موجود، به روند احیا، مرمت و حفاظت بناهای تاریخی کمک نماید.
در فاز اول این تفاهم نامه 4 بنای تاریخی عمارت بانک ملی، عمارت دارایی، عمارت کلاه فرنگی و عمارت شیر و خورشید در ماکو احیاء و پس از آن مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا