ندای قرآن از مصلای تبریز می‌آید/ جزء خوانی در ماه مبارک رمضان

پایگاه خبری ارک خبر-تبریز:

محفلی پر از شورونشاط

ندای قرآن از مصلای تبریز می‌آید/ جزء خوانی در ماه مبارک رمضان

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، مراسم جزء خوانی قرآن کریم همه‌روزه در مصلای تبریز با حضور علاقه‌مندان برگزار می‌شود.

ارک خبربه نقل ازمهر، گروه استان‌ها- بهنام عبداللهی: «ماه رمضان ماه خدای عزوجل، و آن ماهی است که خداوند کارهای نیک را در آن دوچندان کند و بدی‌ها را در آن محو سازد، ماه برکت، و ماه انابة و بازگشت، و ماه توبه و ماه آمرزش و ماه آزادی از آتش دوزخ و کامیاب شدن به بهشت است.

هان که در این ماه از هر حرامی خودداری و تلاوت قرآن را زیاد کنید. و حاجات خود را بخواهید، و به یاد پروردگارتان سرگرم باشید، و ماه رمضان نزد شما نباید همانند ماه‌های دیگر باشد، چراکه برای این ماه در پیشگاه خداوند حرمت و برتری بر دیگر ماه‌ها است، و نباید در ماه رمضان روز روزه شما مانند روز غیر روزه شما باشد.»

این‌ها بخشی از روایات بحارالانوار از امام صادق (ع) و رسول خدا(ص) است که درباره ماه مبارک رمضان سخن به میان آورده است. اما اگر به دو حدیث کوتاه از پیامبر خدا و امام باقر توجه کنیم به‌راحتی می‌توانیم به واژگان کلیدی ماه مبارک رمضان پی ببریم.

امام باقر می‌فرمایند: هر چیزی را بهاری است و بهار قرآن ماه رمضان است؛ همچنین پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند که «ثواب خواندن هر آیه در این ماه برابر است با ختم کامل قرآن در ماه‌های دیگر سال.» با همین احادیث و روایات است که به‌سادگی و صراحت می‌توان دریافت که قرآن و خواندن آن، کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین رکن ماه مبارک رمضان به شمار می‌آید.

در این ایام فقط چشیدن طعم تلاوت قرآن است که می‌تواند لذت این ماه را دوچندان کند ولاغیر. کافی است زبان پاک کلمات پاک‌تری را بخواند، کافی است چشمان پاک صفحات پاک‌تری را ببینند یا حتی کافی است گوش‌های پاک سخنان پاک‌تری بشنوند تا عمق روزه‌داری به‌وسیله قرآن معنا پیدا کند.

گاهی تصور می کنی اصلا رمضان برای این هست که تو بهتر قرآن بخوانی؛ یعنی رمضان همه چیز را آماده کرده است برای قرآن خواندن.   و لذت آنجاست که این تصور درست از آب در می آید.

گاهی تصور می‌کنی اصلاً رمضان برای این هست که تو بهتر قرآن بخوانی؛ یعنی رمضان همه‌چیز را آماده کرده است برای قرآن خواندن.

بی‌شک خواندن قرآن در ماه مبارک رمضان علاوه بر لذت و نشاط، ثواب بسیاری هم دارد؛ همان‌طور که پیامبر اسلام از آن یاد می‌کند. حال اگر این عمل نیک در ماه نیک و در جمعی نیک‌تر صورت بپذیرد، چقدر بیش‌تر موردقبول درگاه خداوند قرار خواهد گرفت.

چند سال است که مراسم جزء خوانی قرآن کریم در ماه رمضان در نقاط مختلف کشورمان برگزار می‌شود و تبریز نیز یکی از آن شهرهاست که به نحو احسن در برگزاری این جمع‌های جزء خوانی تاکنون موفق عمل کرده است.

این برنامه طبق هرسال در مصلای امام خمینی(ره) تبریز امسال نیز قرار است با حضور علاقه‌مندان و البته مرتلین برجسته برگزار شود تا علاوه بر فراهم‌سازی بستر خواندن قرآن در این ایام، گام‌هایی نیز در راستای رواج فرهنگ قرآنی برداشته شود.

 

جمع‌خوانی پر از شورونشاط است

دراین‌باره مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی به خبرنگار مهر می‌گوید:  برنامه جزء خوانی قرآن کریم هرروز از ساعت ۱۵ الی ۱۶ در مصلای تبریز برگزار می‌شود که هم‌زمان در شبکه سهند به‌صورت زنده و بعد از اذان صبح نیز بازپخش آن از شبکه ۳ روی آنتن می‌رود.

وی می‌افزاید: پیش‌تر از این، صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی متولی برگزاری این برنامه بود ولی از امسال سازمان تبلیغات اسلامی این وظیفه را برعهده‌گرفته اما دستگاه‌های فرهنگی دیگر نیز همکاری‌های بسزایی با این سازمان داشته‌اند.

حجت‌الاسلام سید شهاب الدین حسینی درباره فواید خواندن قرآن در جمع قرآنی تشریح می‌کند: بالاخره جمع خوانی پر از شورونشاط است و از طرف دیگر برخی افراد که به‌طور کامل به قرآن مسلط نیستند نیز می‌توانند به همراه مرتلین، قرآن را صحیح و صریح بخوانند.

وی ادامه می‌دهد: تمام هزینه‌ها و زحمات پخش زنده برنامه به عهده صداوسیما است و به نظر من پخش زنده ظرفیت‌های بسیار بزرگ‌تری را برای چنین برنامه‌هایی ایجاد می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی اضافه می‌کند: یکی از رسالت‌های اصلی رسانه ملی این است که فرهنگ قرآن و عطرت را گسترش بدهد و امیدواریم با چنین برنامه‌هایی به این رسالت بزرگ توجه بیشتری شود و قدم‌های محکم‌تری در راستای تقویت روحیه انس با قٰرآن در جامعه برداریم.

دکتر حسینی با اشاره به حدیثی از رسول خدا بیان می‌کند: از مردم متدینمان دعوت می‌کنم از این ماه مبارک تا می‌توانند بهره کافی را ببرند و از سفره گسترده برکت و رحمت پروردگار متعال به وسع خود برداشتی داشته باشند.

شاید اینکه برنامه جزء خوانی قرآن در سنوات قبل توسط صداوسیما برگزار می‌شد، بدین معنا بود که اصلی‌ترین هدف از برگزاری آن تهیه یک برنامه تلویزیونی است ولی امسال که متولی امر سازمان تبلیغات اسلامی شده، انتظار می‌رود برنامه از حالت تلویزیونی‌اش خارج‌شده و تخصصی‌تر و با معیارهایی بهتر و در ابعادی کلان‌تر برگزار شود.

 

سفره‌ای که برای همه باز است

رئیس دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز درباره برگزاری برنامه جزء خوانی قرآن در مصلای تبریز توضیحات بیشتری به خبرنگار مهر ارائه می‌کند و اعلام می‌دارد: ۶ سال است که این برنامه در مصلی تبریز با استقبال فراوان مردم برگزار می‌شود و امسال هفتمین سال متوالی برگزاری آن است.

وی می‌افزاید: هرچند متولی اصلی برنامه سازمان تبلیغات اسلامی است ولی دستگاه‌های زیادی باهم برای برگزاری چنین برنامه‌ باشکوهی تلاش می‌کنند ازجمله سازمان صداوسیما، شهرداری و سایر دستگاه‌ها.

حجت الاسلام سید محمود حسینی درباره آثار قرائت قرآن در ایام مبارک ماه رمضان خاطرنشان می‌کند: ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن و به عبارتی بهار قرآن است به‌طوری‌که ثواب قرائت یک آیه در این ایام برابر با ختم قرآن در ماه‌های دیگر است.

وی ادامه می‌دهد: قرآن خواندن در این ایام می‌تواند به‌قدری پیوند بین انسان و این کتاب آسمانی ایجاد کند که این پیوند در تمام طول سال برقرار باشد پس باید تلاش کنیم تا از نعمات فراوان ماه رمضان بهره کافی و وافی را ببریم.

قرآن خواندن در فضای معنوی مصلا و جمع خوانی از قرائت انفرادی بسیار ارزشمندتر است رئیس دارالقرآن استان با اشاره به اینکه قرآن خواندن در فضای معنوی مصلا و جمع خوانی از قرائت انفرادی بسیار ارزشمندتر است می‌افزاید: آدم وقتی با هم‌نشینانی به قرائت قرآن می‌پردازد که آنان نیز همفکر او هستند قطعاً بسیار امیدوارکننده‌تر خواهد بود، همچنین خداوند متعال نیز به چنین جمع‌هایی عنایت ویژه دارد.

وی درباره پخش زنده مراسم از شبکه استانی سهند بیان می‌کند: برخی افراد به دلایل موجه و مختلفی نمی‌توانند از این جمع و برنامه بهره‌مند شوند ولی با پخش زنده این امکان به‌سادگی برایشان مهیا می‌شود. از طرف دیگر ظرفیت فضای مصلا برای حضور همه افراد کافی نیست.

حسینی خبر می‌دهد: همه علاقه‌مندان می‌توانند ساعت ۱۵ در مکان مصلا حاضر شوند و در مواردی هم که تمام اعضا خانواده قصد حضور دارند می‌توانند فرزند کوچک خود را به مهدکودک مصلا سپرده و با خاطری آسوده حضور یابند.

بنابراین گزارش، در ماه مبارک رمضان خداوند تمامی بسترها را برای خواندن هرچه بیش‌تر و بهتر قرآن فراهم کرده است، همچنین دستگاه‌های مختلف نیز با زحمات و تلاش‌های بی‌وقفه بسترهای بسیار ارزشمندی برای برپا شدن اجتماعات قرآنی عظیم فراهم کرده‌اند.

بی‌شک پوشش کامل صداوسیما از چنین برنامه‌هایی علاوه بر اینکه می‌تواند پای همگان را به این سفره قرآنی باز کند، نقش بسزایی در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه ایفا می‌کند.

فارغ از همه این بحث‌ها شاید حضور در چنین برنامه‌هایی در ماه مبارک رمضان بتواند رمضان متفاوت‌تری برایمان رقم بزند به این وسیله  که قرار گرفتن در جمعی که همه حضار آن در پی یک هدف هستند و فکر و ذکرشان نزدیک‌تر شدن به معبودشان است، هرکسی را می‌تواند به یک دوستی ناگسستنی فرابخواند؛ حال این دوستی ممکن است زمینی باشد یا آسمانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا