برگزاری سومین نشست هم اندیشی کارشناسان برق و حفاظت کاتدی شرکت‌های گاز استانی

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

به میزبانی گاز استان اصفهان صورت گرفت؛

برگزاری سومین نشست هم اندیشی کارشناسان برق و حفاظت کاتدی شرکت‌های گاز استانی
شرکت گاز استان اصفهان میزبان ستاد شرکت ملی گاز و بیش از60کار‌شناس برق و حفاظت از زنگ از ۳۰ شرکت گاز استانی در این نشست دو روزه بود تا به جمع بندی تجربیات و تدوین دستوالعمل‌ها وپیش نویس  استاندارهای مورد نیاز در زمینه برق و حفاظت کاتدی بپردازند.

به گزارش روابط عمومی، به منظور ایجاد وحدت رویه درعملکرد طراحی، اجرا و بهره برداری از تاسیسات گازرسانی، نشست هم اندیشی کارشناسان برق و حفاظت کاتدی شرکت‌های گاز استانی 3و 4 خرداد ماه امسال در شرکت گاز استان اصفهان برگزار شد تا ماحصل همفکری و تعامل کار‌شناسان مجرب حاضردر این نشست بتواند راهگشای بسیاری از مشکلات و ابهامات مهندسان و بهره برداران برق و حفاظت کاتدی باشد.
به گفته بهزاد آهنگری، دبیر و عضو کمیته برق و حفاظت از زنگ مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، در این نشست دستورالعمل‌های استانداردی مانند تست الکتریکی پوشش خطوط لوله، آزمون پتانسیل خاموش لحظه‌ای IOP، طراحی و اجرای مولدهای برق خوشیدی در ایستگاه تقلیل فشار گاز و حفاظت کاتدی، پایش و کنترل ایستگاه‌های حفاظت کاتدی، اندازه گیری داده‌های غلاف‌های فولادی خطوط لوله، جانمایی تجهیزات الکتریکی ضد انفجاردر مناطق خطر ایستگاه های TBS، CGS، MS، کارگاه های عایق کاری و الزامات آنها و برآورد مصالح عایق کاری و بسیاری دیگر از دستورالعمل های استاندارد از جمله دست آوردهای کمیته برق و حفاظت کاتدی مدیریت گازرسانی مورد بررسی و بازنگری قرار گرفت.

وی، با بیان اینکه برگزاری هم اندیشی و نشست‌های تخصصی و هم فکری کار‌شناسان با حضور اعضای کمیته برق و حفاظت کاتدی گامی موثر در رفع ابهامات است، افزود: سوالات مطروحه درباره دستورالعمل های استاندارد موجب شناسایی نقاط قوت و ضعف شده و ارائه آموزش‌های لازم، موجب نهادینه شدن روش‌های بهینه در امر طراحی، اجرا و بهره برداری برق و حفاظت کاتدی می‌شود.

در ادامه،مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز ایران، با بیان اینکه چنین نشست‌های علمی گامی در راستای اقتصاد مقاومتی است، اعلام داشت: با بررسی خسارات ناشی از خوردگی توسط انجمن‌های مختلف درکشورهای پیشرفته و بکارگیری استانداردهای جدید مشاهده می شودکه خسارات ناشی از خوردگی اعم از مستقیم و غیر مستقیم با استفاده از محصولات و روش‌های جدید کارآمد، روز به روز کاهش می یابد.
مهندس سعید مومنی گفت: در شرایط كنونی كه اولویت‌های ملی و جهانی برروی “انرژی، محیط زیست و بهینه‌سازی مصرف” متمركز گشته است، موضوع كنترل وكاهش هرچه بیشتر خسارات و هزینه‌های ناشی از خوردگی در تجهیزات و واحدهای صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.
وی افزود: پدیده خوردگی به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های شرکت های گاز استانی که صاحب بیش از 310 هزار کیلومتر شبکه و خطوط گازرسانی است هرساله هزینه‌های هنگفتی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به واحدهای عملیاتی و زیرساخت های کشور تحمیل می‌نماید .

مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: كنترل و مدیریت خوردگی نیازمند رویكردی برنامه‌محور و اقدامات زیربنایی، سیستماتیك و نوین می باشد که امید است در کشور ما نیز با حضور متخصصان بتوانیم هزینه‌ها را کاهش داده و ضمن حراست از منابع ملی و محیط زیست، جان انسان های بی گناه در صنوف مختلف کشور را با پیشگیری از شکست‌های ناگهانی، آتش سوزی‌ها و انفجارهای غیرمتقربه نجات دهیم.

در ادامه مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، نیز ضمن عرض خیر مقدم به مسئولان و کارشناسان حوزه  حفاظت از زنگ و خوردگی افزود: برگزاري نشست هايی با محوريت حفاظت از كاتدي مي تواند دستاوردها و استانداردهاي نوين و تدوين شده در زمينه برق و حفاظت از خوردگي را به ارمغان بياورد.

سید مصطفی علوی، با اشاره به اجرای بیش از ۲۴ هزار و ۹۰۰ کیلومتر شبکه و نصب  یک میلیون و ۲۲۰۰ انشعاب در سطح استان  بیان داشت: گاز رسانی در استان  اصفهان به مرزصد درصد رسیده و  اینک حفاظت از تاسیسات و خطوط گازرسانی از اولویت ها ی مهم در این استان بشمار می رود.

وی، با بیان اینکه سالانه ۸ درصد گاز مصرفی کشور معادل حدود ۲۰ میلیارد مترمکعب در سطح این استان مصرف می شود گفت:  از ۱۰۷ شهر استان ۱۰۳ شهر از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.

مهندس علوی، با اشاره به اینکه استفاده از سیستم های نوین نرم افزاری در حفاظت کاتدی و مقیاس آن با طراحی عادی می تواند در بررسی تفاوت های پژوهشی و کاوشگری علمی منجر به صرفه جویی در هزینه های اقتصادی شود گفت:  با بررسي چالشها و راهكارهاي جديد توسط كارشناسان مجرب شركت هاي تابعه شركت ملي گاز ايران گام هاي بزرگي در اين حوزه برداريم .

 

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، گفت: در حال حاضر ۹۹ درصد از خانوارهای استان تحت پوشش گاز طبیعی هستند؛ ۹۹٫۶ درصد از خانوارهای شهری روزانه هر خانوار بطور متوسط  ۶٫۴ مترمکعب و ۹۵ درصد از خانوارهای روستایی روزانه ۶٫۸ متر مکعب بطور متوسط گاز مصرف می کنند.

وی، نشست هم اندیشی کارشناسان برق و حفاظت از خوردگی صنعت گاز، نقش مهم کارشناسان مجرب در حوزه برق و حفاظت خوردگی را مهم و حیاتی عنوان نمود.

مهندس علوی گفت: اساس نشست سوم و دو نشست قبلی ، کمیته  های تخصصی برق و حفاظت کاتدی تاسیسات گازرسانی است که طی سالهای گذشته با تشکیل جلسات متعدد با حضور متخصصان  این صنعت  از سراسر کشور، بسیاری از  نیازهای فنی این حوزه با تدوین دستورالعمل ها وپیش نویس استاندادرهای مرتبط مرتفع شده است.

گفتنی است، در این جلسه احکام جدید اعضای کمیته تخصصی برق و حفاظت کاتدی مدیریت گازرسانی اعطاء و از اعضای سه سال گذشته  این کمیته قدردانی به عمل آمد، همچنین از دو تن از آقایان منصور سلیمانی و احمد بدخشیان  از شرکت گاز استان اصفهان و سعید رشیدی  و حمید رضا سلطانی از شرکت گاز استان فارس بعنوان بازنشستگان / پیشکسوت حوزه برق و حفاظت کاتدی تقدیر شد.

 

 

Bottom of Form

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا