دره جدید با آبشارهای زیبا در سرایان خراسان جنوبی شناسایی شد

پایگاه خبری ارک خبر-خراسان جنوبی:

دره جدید با آبشارهای زیبا در سرایان خراسان جنوبی شناسایی شد

 مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: یک دره زیبای جدید در منطقه سبزرود واقع در شمال روستای کریمو این شهرستان از توابع خراسان جنوبی شناسایی شد.

به گزارش ارک خبربه نقل ازایرنا، محمد عرب افزود: بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از افراد محلی در کنار دره زیبا و مجموعه آبشارهای سبزرود که به دره کلگی (kolgi) معروف است و با مجموع 19 آبشار فنی و با شماره 353 در فهرست آثار طبیعی – ملی کشور به ثبت رسیده است، دره زیبا و بکر دیگری قرار دارد که بدون تجهیزات فنی امکان پیمایش آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: این دره زیبا به دوتکی (dotaki) معروف است و مجموعا 12 آبشار فنی با ارتفاع 2.5 و 17 متر و همچنین یک آبشار دوقلو و بسیار زیبا دارد.
به گفته مسئول میراث فرهنگی سرایان طول این دره حدود یک کیلومتر و بسیار زیبا و منحصر بفرد و دارای گونه های گیاهی و جانوری بسیار زیبا و نادر است که با توجه به نبود امکان ورود انسان کاملا بکر است.
عرب افزود: پیمایش دره با همکاری هیات کوهنوردی شهرستان سرایان در 12 خرداد ماه سال 96 انجام شد و با توجه به اینکه بسیار زیبا و دارای جذابیت و قابلیت ثبت در فهرست میراث طبیعی – ملی است، پرونده اثر برای ثبت تکمیل خواهد شد.
وی یادآور شد: سرایان با داشتن کویر زیبای سه قلعه و بهشت منجمان ایران با اقامتگاه های سنتی و آثار تاریخی شاخص و روستاهای ییلاقی و خنک در شمال سرایان، بی شک یکی از زیباترین شهرستان های خراسان جنوبی است.
این مسئول بیان کرد: سرایان علاوه بر کویر بسیار جذاب و دیدنی، آب انبار های تاریخی و فعال، مساجد تاریخ، غارهای بسیار زیبا و… دره و آبشارهای بسیار زیبایی را در خود جای داده که واقعا در استان بی نظیر است.
محمد عرب، سال قبل گفته بود، تیم تحقیقاتی شبکه زیست محیطی استان پیمایش کامل این دره و آبشارهای سبزرود را با به کارگیری نیرو های مجرب و دوره دیده انجام داد و 30 آبشار کوچک و بزرگ را شناسایی کرد.
وی اظهار کرد: تعداد آبشارهای فنی و بزرگ که برای فرود از آنها نیاز به تجهیزات کامل هست، 19 مورد است که ارتفاع آنها از پنج متر تا 20 متر متغیر است.
وی اضافه کرد: پوشش گیاهی دره سبزرود تقریبا شبیه دره آبشارهاست ولی وجود درختان گردو منظره زیبایی به دره بخشید، متاسفانه گاها آسیب هایی به درختان گردو توسط مسافران وارد می شود.
به گفته وی پوشش گیاهی دره شامل پونه، گزنه، آویشن، کاکوتی، نی زار، درختان بید، انواع خزه و… است و به علت صعب العبور بودن مسیر عبور گله های کل و میش و قوچ است و همچنین حیواناتی نظیر شغال، گرگ، روباه و انواع پرنده شامل کبک، انواع زاغ، موش، مار، غورباقه، کبوتر چاهی و…در دره زندگی می کنند.
شهر سرایان در 165کیلومتری شمال بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا