روستاهای یزد هر روز تشنه‌تر می‌شوند

پایگاه خبری ارک خبر-یزد:

روستاهای یزد هر روز تشنه‌تر می‌شوند

مدیرعامل آبفار یزد اعلام کرد: خشکسالی 18 ساله در استان یزد بیش از هر چیز روستاهای استان را تحت الشعاع قرار داده است .

به گزارش ارک خبربه نقل از ایسنا، «محمد فاتحی» با اشاره به مشکلات کویر و بحران خشکسالی در این استان، گفت: بیش از 18 سال از شروع خشکسالی در استان یزد می‌گذرد و این امر بیش از هر چیز روستاهای استان را تحت الشعاع قرار داده است .

وی افزود: افت شدید منابع آبی، شوری آب و از بین رفتن و خالی از سکنه شدن برخی از روستاها از عوارض این خشکسالی چندین ساله است .

این مسئول همچنین تصریح کرد: آب شرب مورد نیاز روستاهای استان از طریق 333 حلقه چاه، 47 رشته قنات، 15 دهنه چشمه و 11 تاسیسات همجوار تامین می‌شود که از این تعداد 77 منبع آبی خشک و 102 منبع آبی در آستانه خشکیدن هستند .

وی افزود: با توجه به این که استان یزد در سال آبی جاری یکی از کم بارش‌ترین استانهای کشور بوده است، مشکل کاهش آب شرب در روستاهای این استان روز به روز محسوس‌تر می‌شود و قطعا این مشکلات در ایام تابستان که زمان اوج مصرف مشترکان است، بیشتر خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در ادامه از دو راهکار اصلی به صورت میان مدت و کوتاه مدت برای حل مشکل آب روستاهای این استان خبر داد و اظهار کرد: راهکار میان‌مدت برای رفع این مشکل ساخت 30 مجتمع آب‌رسانی روستایی است که در این باره سعی شده منابع آبی این مجتمع‌ها  از منابع نسبتاً پایدار استان باشند تا کاهش بارش‌ها، بر این منابع دیرتر تاثیرگذار باشد .

این مقام مسئول در ادامه یکی دیگر از اقدامات این شرکت را ایجاد طرح‌های تک روستایی عنوان کرد و افزود: اعتبار هزینه شده برای مجتمع‌های آب‌رسانی 590 میلیارد ریال و طرح‌های تک روستایی 31 میلیارد ریال است که بخشی از آن در دو سال‌ اخیر از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است .

وی یکی از راهکارهای کوتاه‌مدت در این باره را نیز آب‌رسانی سیار توسط 16 تانکر سیار و 442 تانکر ثابت خواند و اذعان کرد: البته در این روش، تعداد آبرسانی سیار برای فصل تابستان افزایش می‌یابد.

فاتحی از دیگر راهکارهای کوتاه مدت برای رفع این مشکل را حفر چاه جدید، کف‌شکنی و بازسازی چاه‌های موجود، خرید آب از منابع مجاور و کشاورزی، بازسازی شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال و ایجاد سامانه‌های تله متری، ذکر کرد.

وی بهره‌مندی روستاها از آب شرب سالم و بهداشتی و پایدار، کاهش هزینه‌های نگهداری و بهره‌برداری تاسیسات، توزیع عادلانه آب در سطح روستاها و پیشگیری از اثرات بحران خشکسالی در روستاها را از اهداف اجرای این طرح‌ها برشمرد.

فاتحی در پایان نیز تصریح کرد: در حال حاضر 572 روستای استان یزد با جمعیت روستایی 232 هزار و 461 نفر تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد قرار دارند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا