صیادان چابهار و کنارک با 250 هزار تن صید رتبه نخست کشور را کسب کردند

پایگاه خبری ارک خبر-چابهار:

صیادان چابهار و کنارک با 250 هزار تن صید رتبه نخست کشور را کسب کردند

 مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: صیادان بنادر چابهار و کنارک در جنوب این استان برای دومین سال متوالی با 250 هزار تن صید در سال 95، رتبه نخست کشور را بدست آوردند.

ارک خبربه نقل ازایرنا:هدایت الله میرمرادزهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چابهار و کنارک با دارا بودن 42 درصد سهم صید در میان استان های جنوبی، 40 درصد سهم صید ایران و تامین کردن بیش از 60 درصد ماهیان صنعتی کشور نقش مهم و بسزایی در اشتغالزایی و اقتصاد کشور ایفا می کنند.
وی بیان کرد: سال گذشته (1395) با تمهیدات و برنامه ریزی های انجام شده و همکاری و حمایت مسئولان و دستگاههای مرتبط و فراهم کردن شرایط دریاروی و سوخت مورد نیاز، صیادان حدود یک ماه زودتر عازم دریا شدند که سبب رشد 10 درصدی میزان صید در مقایسه با سال 1394 شده است.
وی افزود: میزان صید صنعتی سیستان و بلوچستان که غالباً از آبهای دور انجام می شود در سال 92 حدود 111 هزار تن، سال 93 حدود 152 هزار تن و سال 94، 155 هزار تن بود که این میزان در سال 95 به حدود 160 هزار تن رسیده است.
وی ادامه داد: آمار صید هر سال در نشست کمیته علمی آمار صید سازمان شیلات ایران در خرداد ماه سال بعد تصویب و تعیین می شود.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: این کمیته پس از بررسی آمار و جمع بندی های لازم، مجموع میزان صید سال 1395 صیادان چابهار و کنارک را 250 هزار تن اعلام کرد که سبب کسب رتبه نخست کشوری برای آنان شد.
میرمرادزهی بیان کرد: سال 1394 سیستان و بلوچستان با 231 هزار تن صید رتبه نخست کشور را بدست آورده بود.
وی گفت: حدود 25 هزار صیاد در قالب 34 تعاونی صیادی در آب های ساحلی شهرستان های کنارک و چابهار به وسیله 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق مشغول صید و صیادی هستند.
وی از مهمترین نیازهای صیادان و بنادر صیادی را لایروبی بنادر صیادی بریس، طیس و هفت تیر چابهار عنوان کرد و افزود: بهسازی، برقرسانی و آسفالت محوطه و مسیر راه بنادر صیادی مورد تاکید و در خواست صیادان است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا