تعداد دانشجویان مهارتی کشور دو سوم هدف برنامه ششم است

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی:
تعداد دانشجویان مهارتی کشور دو سوم هدف برنامه ششم است
رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی کشور گفت: در سال گذشته 4 میلیون و 300 هزار نفر دانشجو در کل کشور داشتیم که از این تعداد باید 1 میلیون و 200 هزار نفر دانشجوی مهارتی باشند و این در حالی است که دو سوم این میزان محقق شده است.

به گزارش ارک خبر، محمدحسین امید بعد از ظهر امروز در مراسم گردهمایی رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان اصفهان اظهار کرد: استان اصفهان به عنوان بیست و پنجمین استانی است که برای بررسی مشکلات و مسائل دانشگاه علمی کاربردی به آن سفر می‌کنم و مشکلات همه استان‌ها در این خصوص تقریباً با یکدیگر مشابه است.

وی افزود: در سال 95-96 یک میلیون و 800 هزار ظرفیت دانشجو در دانشگاه‌های علمی کاربردی ایجاد شد که 600 هزار دانشجو برای حضور در دانشگاه علمی کاربردی ثبت نام کردند اما همه آن‌ها در دانشگاه حضور نیافتند.

رئیس دانشگاه‌های علمی کاربردی ایران با بیان اینکه 850 هزار نفر ظرفیت در 30 هزار کد رشته محل اعلام شد که 30 هزار دانشجو از این طریق جذب شد، تصریح کرد: در سال 97 نسل جدید آموزش و پرورش که وارد نظام جدید می‌شوند همه باید 12 سال درس بخوانند، صرف نظر از اینکه فردی که در رشته‌های ریاضی و فیزیک، تجربی، انسانی و یا هنرستان درس بخواند باید کنکور هم بدهد.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: در سال گذشته 4 میلیون و 300 هزار نفر دانشجو در کل کشور داشتیم که از این تعداد باید 1 میلیون و 200 هزار نفر دانشجوی مهارتی باشند و این در حالی است که دو سوم این میزان محقق شده است؛ که اگر به همین روال پیش رویم نمی‌توانیم به اندازه 170 هزار نفر دانشجویی که در سال 95 پذیرش کردیم دانشجو بپذیریم.

امید اضافه کرد: امروزه در بین مراکز علمی کاربردی، مراکزی هستند که با زیر 100 دانشجو اداره می‌شوند و مراکزی هم وجود دارند که بیش از یک هزار دانشجو را دارا هستند که نقطه متوسط این اعداد 400 نفر دانشجو در مراکز علمی کاربردی است؛ اگر بخواهیم استانداردها را رعایت کنیم این عدد باید حفظ شود.

وی خطاب به روسای دانشگاه‌های علمی کاربردی بیان کرد: قرار بر این بود 30 الی 40 درصد شهریه رشته‌های خاص علمی کاربردی را دولت تأمین کند که این مسئله به دلایلی قطع شد، این طرح را دوباره امسال در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌کنیم که پیشنهاد می‌کنم قبل از طرح آن به سراغ نمایندگان شهر خود رفته و آن‌ها را به نسبت به تحقق این امر تشویق کنید.

رئیس دانشگاه‌های علمی کاربردی ایران خاطرنشان کرد: برای اولین بار در دانشگاه علمی کاربردی 200 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت و درازمدت برای تأمین تجهیزات زیرساختی و 80 میلیون دلار برای خریدهای ارزی در نظر گرفته شد.

وی افزود: برای سال جاری باید 900 هزار مدرک تحصیلی صادر می‌شد که این امر به صورت یکجا امکان‌پذیر نبود؛ در همین راستا با یک بانک تفاهم‌نامه‌ای اختیار کردیم تا همه دانش‌نامه‌ها تا پایان تابستان سال جاری به‌روزرسانی شوند.

امید با بیان اینکه مؤسسات و مراکز نظامی برای ایجاد مراکز علمی کاربردی نیاز به موافقت‌نامه اصولی دارند که می‌توانند به وسیله آن تمام سربازان وظیفه را مورد آموزش پودمانی قرار دهند، اظهار کرد: قانون این اجازه را می‌دهد که رشته‌های مورد تائید نظام پزشکی به تائید وزارت بهداشت برسد و اگر این امر اتفاق افتاده باشد؛ این وزارت خانه نمی‌تواند از تأییدیه خود باز گردد.

وی ابراز کرد: 23 مرکز وابسته در کل کشور داریم که مبنای وقفی دارند که بهتر است با اولویت بخش خصوصی، هیأت امنایی تشکیل شود و آن‌ها را اداره کنند.

امید در پایان گفت: در سال جاری تا 15 درصد می‌توان شهریه‌های دانشگاه را افزایش داد که این امر برای رشته‌های فنی و مهندسی تا 15 درصد و دیگر رشته‌ها 5 الی 10 درصد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا