ترکان: کرمان قطب نیروگاه خورشیدی کشور می شود

پایگاه خبری ارک خبر-کرمان:

ترکان: کرمان قطب نیروگاه خورشیدی کشور می شود

 مشاور رئیس جمهوری گفت: میزان تابش خورشید صدها برابر مصرف انرژی زمین است و کرمان به علت برخورداری از شدت تابش نور خورشید زمینه تبدیل به قطب نیروگاه خورشیدی کشور را دارد .

به گزارش ارک خبربه نقل ازایرنا: اکبر ترکان روز دوشنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان افزود: در جغرافیای ایران به ازای هر مترمربع سطح پنل خورشیدی 4 کیلووات ساعت می توان برق تولید کرد و این میزان در کرمان به علت شدت تابش 5.4 کیلووات ساعت است که پتانسیل خوبی است.
وی تصریح کرد: باید منطقه شهر آفتاب که کاری پر سود و اشتغالزا است با استفاده از نیروگاه خورشیدی در کرمان ساخته شود و یکی از پارک های کرمان به پارک آفتاب تبدیل شود و وسایل بازی بسازیم که از کودکی ذهن ها را به سمت این انرژی ببریم.
مشاور رئیس جمهوری گفت: در کرمان باید شهر آفتاب، پارک آفتاب و دانشگاه آفتاب ساخته شود لذا این زنجیره پتانسیلی برای صرفه جویی در انرژی و تولید انرژی خورشیدی می دهد.
وی افزود: رسیدن به تولید 2 هزار مگاوات انرژی خورشیدی در کرمان در میان مدت قابل دسترسی است.

**صرفه جویی در انرژی موجب رشد اقتصادی کشور می شود
ترکان اظهار کرد: ارزش گاز و نفت مصرفی کشور سالانه 80 میلیارد دلار است و اگر 10 درصد معادل 10 میلیارد دلار صرفه جویی شود همانند 10 میلیارد دلار صادرات است که موجب رشد اقتصادی کشور می شود.
وی گفت: روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت برای مصرف داخلی به پالایشگاه ها می رود و روزانه 800 میلیون متر مکعب گاز صرف مصرف داخلی کشور می شود.
مشاور رئیس جمهوری افزود: میزان مصرف انرژی موجود در کشور با اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد و درواقع در تضاد است زیرا در ایران به ازای هر واحد تولیدی چهار برابر برخی کشورهای همسایه انرژی مصرف می شود.
وی بیان کرد: برای این کار قانون داریم و نمایندگان مجلس مصوب کرده اند که میزان صرفه جویی از انرژی را می توان به سرمایه گذاران پرداخت کرد.
ترکان گفت: با صرفه جویی در مصرف گازوئیل در کشور چین 400 هزار کامیون گازسوز شده و لنج های ایران اگر به سمت سوخت CNG پیش رود دیگر سوختی قاچاق نمی شود و با پیشگیری از این ضرر می توان لنج ها را گازسوز کرد.

**نظام بانکداری مانعی برای توسعه کشور
مشاور رئیس جمهوری عنوان کرد: یکی از موانع اقتصاد مقاومتی نظام بانکداری کشور است زیرا به تدریج از قالب بانکداری اسلامی فاصله گرفته و برخی بانک ها تسهیلات با سود 28 درصدی می دهند که مانع توسعه در کشور است.
وی گفت: سود علی الحساب، سود روز شمار و سود بانکی از حساب های جاری است که در ابتدا سودی تعلق نمی گرفت و موجب بالا رفتن قیمت تمام شده پول و پایه ربوی شدن بانک ها است.

**ایده مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان به نظریه تبدیل شده
ترکان گفت: تجربیات با ارزش و موفقیت استان کرمان در مبحث اقتصاد مقاومتی برای دیگر نقاط کشور قابل استفاده است و امروز مثلث توسعه استان کرمان از فرضیه به نظریه تبدیل شده است.
وی افزود: امروز بنگاه ها با اتکا به مبانی نظری، شناخت و اندیشه خود برای توسعه استان کرمان آمده اند که بسیار مهم و قابل تحسین است و موجب پیشگیری از ضایع شدن سرمایه های کشور می شود.
مشاور رئیس جمهوری اضافه کرد: پس از انقلاب صنعتی و در نتیجه توسعه کشورهای صنعتی، مسئولیت اجتماعی به بنگاه ها داده شد.
این آیین با حضور اکبر ترکان مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای همانگی مناطق آزاد کشور، استاندار کرمان، نمایندگان مجلس و مدیران دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی در سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان برپا شد.
همچنین در این آیین تفاهم نامه همکاری ایجاد پهنه های ویژه انرژی های تجدید پذیر (کرمان پایتخت انرژی تجدیدپذیر کشور) به میزان 2 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی طی مدت زمان 10 سال بین استاندار کرمان و مشاور رئیس جمهوری منعقد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا