پيش بيني 3 خط مترو، سه خط تراموا و 12 سامانه اتوبوس تندرو/ چتر قانون در خيابان هاي شهر گسترده مي شود

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

معاون حمل و نقل و ترافيک شهري شهرداري اصفهان در جمع خبرنگاران :

پيش بيني 3 خط مترو، سه خط تراموا و 12 سامانه اتوبوس تندرو/ چتر قانون در خيابان هاي شهر گسترده مي شود

معاون حمل و نقل و ترافيک شهري شهرداري اصفهان گفت: راه اندازي 3 خط مترو، سه خط تراموا و 12 سامانه اتوبوس هاي تندرو در مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفهان پيش بيني شده است.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه اي شهرداري اصفهان، عليرضا صلواتي در نشست خبري که به منظور تشريح برنامه هاي شهرداري اصفهان در حوزه حمل و نقل و ترافيک شهري برگزار شد اظهار کرد: اصفهان شهري سرشار از مشکلات و همچون کشور در حال توسعه است. با اين مشکلات ايام روزهاي هواي پاک، برنامه ها و مشکلات ترافيکي براي بررسي وضعيت موجود و ايجاد راهکار اين شهر رصد شد.

وي با بيان اينکه در دو دهه گذشته تاکنون نزديک به 50 درصد سفرهاي شهري با خودروهاي شخصي صورت مي گيرد، تصريح کرد: اين موضوع در کشور و شهر ما بسيار نگران کننده است اما نکته اي که اهميت دارد اين است که يکسري از قوانين و سياست ها مانند معاينه فني خودروها، قيمت پايه سوخت، قيمت خودرو و قوانين مربوط به موتور سيکلت ها و … از سوي پايتخت به ما تحميل شده و ما دخالتي در آن نداريم اين در حاليست که در صورت اصلاح اين سياست ها کار ما در شهرداري بسيار آسانتر پيش مي رود.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهري شهرداري اصفهان ادامه داد: در يکي دو سال اخير وزارت راه و شهرسازي سياست هاي بهتري را بر مبناي توسعه پايدار در پيش گرفته اما به جهت اينکه بسياري از اين سياست ها و رفتارها متاثر از عملکردهاي گذشته است ناگزير به اصلاح رفتارها و بازگشت به گذشته هستيم.

وي تاکيد کرد: در اين مسير بسياري از شهرهاي توسعه يافته متناسب با شرايط شهر تاريخي اصفهان مورد مطالعه قرار گرفت و بر مبناي آنها برنامه جامع حمل و نقل اصفهان را تهيه کرديم.

 

هدف ما افزايش سهم 50 درصدي شهروندان در استفاده از حمل و نقل عمومي است

صلواتي با بيان اينکه قرار است در اين برنامه سهم حمل و نقل عمومي از عدد 25 درصد فعلي به 50 درصد برسد، افزود: بر همين مبنا تمرکز خود را روي چهار حوزه حمل و نقل پاک، حمل و نقل عمومي، حمل و نقل هوشمند و فرهنگ ترافيکي گذاشتيم.

 

رشد 25 درصدي استفاده از ايستگاه هاي دوچرخه سطح شهر

وي با اشاره به موضوع حمل و نقل پاک اضافه کرد: سعي کرديم ايستگاه هاي دوچرخه را بازطراحي و بروز رساني کرده و خدمات فني دوچرخه را نيز در اين ايستگاه ها بگنجانيم. با اين اقدامات صورت گرفته تراکنش دوچرخه نسبت به قبل 25 درصد بالاتر رفت.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهري شهرداري اصفهان با بيان اينکه با دو هدف پيوسته کردن مسيرهاي دوچرخه موجود و تحت پوشش قرار دادن محدوده مرکزي شهر برنامه هاي خود را براي دوچرخه سواري شهروندان پيگيري کرديم، گفت: سال گذشته 4 کيلومتر مسير دوچرخه در شهر ايجاد شده که قرار است اين مسير را به 100 کيلومتر مسير مصوب برسانيم.

وي با اشاره به توليد موتورسيکلت هاي برقي در اصفهان، يادآور شد: اين موتور سيکلت ها براي نخستين بار توليد داخلي شده و اميدواريم در مردادماه پيش فروش آنها را با همکاري معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور آغاز کنيم. قيمت اين موتورها که با ارائه تسهيلاتي خاص براي شهروندان در نظر گرفته مي شود بين حدود 6 تا 7 ميليون خواهد بود.

 

دوچرخه نماد اصفهان شده است

صلواتي بيان کرد: با اقدامات صورت گرفته و همت رسانه ها هم اکنون نماد دوچرخه در سطح کشور به نماد اصفهان تبديل شده و شهرداري هاي ديگر کلانشهرهاي کشور از اصفهان در اين زمينه در حال الگوبرداري هستند.

وي تصريح کرد: براي نخستين بار تبليغ دوچرخه به جاي تشويق مردم به خريد موتورسيکلت و خودرو در اصفهان صورت گرفت که با اين اقدامات حدود 12 ميليارد تومان دوچرخه در شهر فروخته شد که رشد فوق العاده اي را نشان مي داد. هم اکنون نيز در حال اجرايي کردن فاز دوم طرح «بفرماييد دوچرخه» با همکاري ساير نهادها و دستگاه ها هستيم.

 

پيش بيني 3 خط مترو، سه خط تراموا و 12 سامانه اتوبوس تندرو در طرح مطالعات جامع حمل ونقل

معاون حمل و نقل و ترافيک شهري شهرداري اصفهان در ادامه با اشاره به موضوع حمل و نقل عمومي افزود: راه اندازي 3 خط مترو، سه خط تراموا و 12 سامانه اتوبوس هاي تندرو در مطالعات جامع حمل و نقل طراحي شده که مسافرگيري خط يک مترو نيز طي  چند روز آينده تا ايستگاه ميدان آزادي آغاز و تا پايان سال نيز خط يک مترو تا ايستگاه صفه راه اندازي مي شود.

وي با بيان اينکه خط دو مترو در حال تجهيز کارگاه است، اضافه کرد: با استفاده از تجربه اي که از خط يک به دست آمده خط دو و خط سه سريعتر از خط يک و تا سال 1400 به بهره برداري مي رسد.

 

راه اندازي خط تراموا به موازات خط يک مترو

صلواتي با اشاره به راه اندازي تراموا در شهر اصفهان، افزود: در اين موضوع استفاده از سرمايه گذاري خارجي در اولويت است.

هم اکنون در حال تصميم گيري از بين کشورهاي چين، ايتاليا، فرانسه و يک شرکت داخلي براي سپردن کار هستيم تا به اميد خدا به موازات خط يک قطار شهري خط تراموا نيز در اصفهان راه اندازي شود.

 

راه اندازي هشت خط اتوبوس BRT تا پايان سال در اصفهان

وي با بيان اينکه خطوط تندرو تا پايان سال به هشت خط مي رسد، گفت: برنامه ما تا سال 1400 اين است که هر شهروند در هر نقطه از شهر با 400 متر پياده روي به يکي از وسايل حمل و نقل عمومي دسترسي پيدا کند.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهري شهرداري اصفهان با اشاره به نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي، ادامه داد: قرارداد 500 دستگاه اتوبوس منعقد شده، حدود 100 دستگاه طي روزهاي اينده اضافه شده و تا پايان سال اتوبوس هاي يورو 4 و يورو 5 که براي نخستين بار در اصفهان راه اندازي مي شود به ناوگان حمل و نقل عمومي اضافه مي شود.

 

نصب 1300 دوربين ثبت تخلف تا پايان سال

وي در ادامه با اشاره به حمل و نقل هوشمند، تاکيد کرد: حدود 750 دوربين با همت مديريت شهري نصب شده که اين تعداد تا پايان سال به يک هزارو 300 دوربين مي رسد.

صلواتي با بيان اينکه با اين اقدامات صورت گرفته چتر قانون در خيابان هاي شهر گسترده مي شود، اضافه کرد: اصفهان جزو معدود شهرهايي است که شهروندان بسيار منظمي دارد. هم اکنون آمار تخلفات در شهر اصفهان کاهش يافته به نحويکه در زمينه کاهش تصادفات منجر به فوت، رتبه نخست کشور را کسب کرديم.

 

تمرکز معاونت حمل و نقل تا پايان سال روي پارک هاي دوبل و توقف هاي غير مجاز است

وي تمرکز معاونت حمل و نقل را در سال جاري روي پارک دوبل و توقف هاي غيرمجاز ذکر کرد و افزود: اميدواريم بتوانيم تا پايان سال موضوعي مانند پارک دوبل و توقف هاي غير مجاز را مرتفع کرده باشيم.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهري شهرداري اصفهان با اشاره به جرائم در نظر گرفته شده براي رانندگان متخلف گفت: سياست ما در اين زمينه بيشتر روي فرهنگ سازي بود اما در مرحله جديد هم اکنون دوربين هاي ثبت تخلف وارد مدار شده و پس از ثبت تخلف آنرا ارسال مي کنند.

 

شهروندان ناظر بر رفتارهاي ترافيکي يکديگر مي شوند

وي با بيان اينکه از نرم افزارهاي ترافيکي هفته گذشته رونمايي شد، تصريح کرد: از اين پس شهروندان با استفاده از اين نرم افزارها ناظر بر رفتار ترافيکي يکديگر شده و تخلفات و مشکلات موجود در سطح شهر را براي مرکز کنترل ترافيک ارسال کنند.

 

اصفهان پايلوت کشور در موضوع فرهنگ ترافيک

صلواتي با بيان اينکه آرزوي ديرينه مردم اصفهان پياده راه کردن خيابان چهارباغ اصفهان بود، گفت: طرح سه شنبه هاي بدون خودرو زمينه ساز پياده راه کردن چهارباغ شد و کمک رسانه ها در اين زمينه سبب شد اصفهان در موضوع فرهنگ ترافيک به عنوان پايلوت کشور مطرح شود.

 

تاکسي هاي آنلاين و بازي برد- برد براي تمام شهروندان

وي در ادامه با اشاره به موضوع تاکسي هاي آنلاين اظهار کرد: پيشرفت هاي زندگي واقعيتي اجتناب ناپذير است، ما به موضوع تاکسي هاي آنلاين به ديد تهديد نگاه نمي کنيم اما در اين زمينه بايد ضوابط مشخص بوده و مرجعي به عنوان مرجع پاسخگو در مواقع ايجاد مشکل وجود داشته باشد.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهري شهرداري اصفهان تاکيد کرد: ما ناچار به استفاده از ابزارهاي روز مانند استفاده از قابليت هاي گوشي هوشمند هستيم. هم اکنون در حال تهيه شيوه نامه اي با محوريت تاکسيراني و استانداري هستيم. هدف ما در اين زمينه مصلحت رانندگان تاکسي ها، امنيت شغلي رانندگان با سابقه تاکسي و رضايت شهروندان است تا يک بازي برد- برد- برد را شاهد باشيم.

وي با اشاره به رفع نگراني هاي ميراث در مورد عبور مترو از مراکز تاريخي، افزود: در اين موضوع تعامل ميان ميراث و شهرداري بي نظير بوده است، استفاده از بالشتک هاي ارتعاش گير در عبور مترو از مراکز حساس لرزش عبور قطار شهري را از بين برده به نحوي که دستگاه هاي لرزه سنج هيچ لرزشي را ثبت نکرده است.

 

زيرساخت هاي لازم براي دوچرخه سواري بانوان در حال فراهم شدن است

صلواتي با اشاره به دوچرخه‌سواری بانوان در سطح شهر گفت: زیرساخت‌های لازم و قانونی برای دوچرخه‌سواری بانوان فراهم شده و نیازمند پذیرش عمومی و عرفی است؛ دوچرخه مخصوص بانوان تا 2 ماه آینده ساخته و وارد می‌شود.

وي با بيان اينکه شهر مشکلات زيادي دارد، خاطرنشان کرد: با اين وجود تيم جديد و اعتبارات تازه اي به معاونت حمل و نقل ترافيکي اضافه نشده است. در صورتي که خواهان رشد و برطرف شدن مشکلات شهر اصفهان هستيم بايد مطالبه گري شهروندان و چتر نظارتي خبرنگاران از مديران ساير دستگاه ها و نهادهاي اجرايي زياد باشد چراکه تا پاسخگويي نباشد هيچ اتفاق خاصي رخ نخواهد داد.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهري شهرداري اصفهان با بيان اينکه چهره شهر بايد روز به روز بهتر شود، تاکيد کرد: همراهي شهروندان اصفهاني تاکنون بسيار خوب بوده است و اين شهر شهري است که با وجود اين مردم قابليت پيشرفت و توسعه در تمامي زمينه ها را دارا مي باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا