استان اردبیل در گیرو دار تنش های آبی

پایگاه خبری ارک حخبر-اردبیل:

استان اردبیل در گیرو دار تنش های آبی

 مسئولان امر خبرهای خوشی در باره وضعیت آب در اردبیل ارایه نمی دهند، آنها از تنش های آبی خبرمی دهند که از چند سال پیش استان را تهدید می کند و اگر مدیریت مصرف ، بازیابی و تقویت سفره های زیر زمینی و مهار و ساماندهی روان آب ها صورت نگیرد می تواند به بحرانی جدی تبدیل شود.

به گزارش ارک خبربه نقل از ایرنا، هرچند هنوز استان اردبیل وارد مرحله بحران آب نشده، اما هشت شهر از 25 شهر استان هم اکنون با تنش آبی مواجه می باشند، اردبیل، نمین، عنبران، مشگین شهر،لاهرود، گیوی، خلخال و فخرآباد شهرهای گرفتار با تنش آبی هستند و در برخی از آنها در تامین کافی آب شرب نیز مشکلاتی وجود دارد.
تعداد روستاهای دارای مشکل آب در استان نیز رقم قابل توجهی را شامل می شود و برخی آمارها تعداد روستاهایی که آب آنها با تانکر تامین می شود را 70 روستا ذکر می کنند.
مصرف بی رویه آب از سوی شهروندان ، هدر رفت آب در بخش کشاورزی، کمبود منابع آب های زیرزمینی ناشی از کمبود بارش و استفاده بی رویه کشاورزان ، ساماندهی نشدن چاه های غیرمجاز و تحقق نیافتن برنامه تغییر الگوی کشت از جمله عواملی هستند که موجب بروز و تشدید تنش های آبی در استان اردبیل می شود.
مشکل آب در استان اردبیل مسئولان را نیز نگران ساخته است و آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با هشدار به هدر رفت آب گفت: بالغ بر 92 درصد از مصارف آب در بخش کشاورزی اتفاق می افتد و هدر رفت آب در این بخش زیاد است و باید برنامه ریزی مناسبی برای جلوگیری از هدر رفت آب صورت گیرد.
وی افزود:. آبی که در حال حاضر از چاه های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد مربوط به هزاران سال قبل است و این نسل با استفاده بیش از حد، این منبع خدادادی را با خطر نابودی مواجه ساخته است.
عاملی بحث صرفه جویی در مصرف آب را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: صرفه جویی از مباحث اصلی قرآن و ائمه اطهار است و ذکرچندین باره این بحث در آیات قرآنی وظیفه همه ما را دوچندان می کند تا قدر این موهبت الهی را بیش از گذشته بدانیم
مجید خدابخش استاندار اردبیل هم گفت: وضعیت آب در این استان مطلوب نیست و برای رفع آن و جلوگیری از بحران باید تدابیری اندیشیده شود.
وی افزود: برای رفع مشکل آب به لحاظ کمی و کیفی باید برنامه مدون تهیه شود و به نظر می رسد با برنامه ریزی می توان هم کیفیت و کمیت آب استان را بالابرد .
خدابخش اضافه کرد: انتقال آب از رودخانه قزل اوزن و چشمه گر گر ،تغییر الگوی کشت ، جلوگیری از هدر رفت آب و ساماندهی چاه های غیرمجاز دشت اردبیل از جمله راهکارهای اساسی است که با اجرای آنها می توان جلوی بحران آب در استان را گرفت.
خدابخش با بیان اینکه رفع بحران آب اردبیل نیازمند زمان است افزود: برخی از راهکارها نیازمند زمان اندک و برخی دیگر زمانبر است اما باید به جد پیگیری لازم در این زمینه صورت گیرد.
اصغر سلیمان زاده رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در این باره به ایرنا گفت: با نگاه کارشناسانه به وضعیت منابع آبی استان می توان تنش ها را به حداقل رساند .
وی افزود: وزارت نیرو برای کاهش معضل آب ، پروژه های 15 گانه تعادل بخشی را تعریف کرده که با عمل به آنها در طول برنامه پنج ساله ششم میزان اضافه برداشت به تدریج کاهش می یابد و در آخر برنامه به صفر خواهد رسید
سلیمان زاده گفت: با عمل به این برنامه تا 20 سال بعد از برنامه پنج ساله ششم نیز به تدریح اضافه داشت سالهای گذشته (632 میلیون مترمکعب) کاهش یافته و دشت به حالت تعادل خواهد رسید.
وی با اشاره به کاهش رواناب ها در سالیان اخیر در استان به میزان 30 الی 40 درصد اظهار داشت: در اثر کمبود بارش ها، ورودی سدهای استان کاهش یافته و این عمل خطر بزرگی برای استان می باشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل بابیان اینکه از چندین سال قبل تنش ها بر سر آب در مناطق مختلف استان شروع شده افزود: صرفه جویی روزانه یک لیوان آب در کشور برابر با ذخیره 17 میلیون لیتر آب است که با صرفه جویی این مقدار در منابع آب می توان با خشکسالی ها مبارزه کرد
او اضافه کرد : بیش از 50 درصد از جمعیت استان در مرکز استان (شهر اردبیل) زندگی می کنند، و هم اکنون تصفیه خانه آب اردبیل برای تامین آب این تعداد از جمعیت با حداکثر ظرفیت یعنی 1200 لیتر در ثانیه کار می کند.
سلیمان زاده افزود: برای تامین منابع آب شرب مرکز استان به انتقال فراحوضه ای نیاز داریم و برای انجام این کار بالغ بر 800 میلیارد تومان اعتبار لازم است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل جلوگیری از تجاوز به حریم رودخانه ها، انسداد چاههای غیرمجاز و استفاده از پساب برای بخش صنعت را از دیگر برنامه های شرکت آب منطقه ای اردبیل عنوان کرد.
وی با اشاره به تشدید بحران آب و لزوم ارائه راهکارهای منطقی توسط کارشناسان به مردم اظهار کرد : به اعتقاد ما تنها با صرفه جویی 25 درصدی در مصارف آب در بخش های مختلف می توان از این بحران عبور کرد.
به هر حال انچه که مهم می نماید ضرورت توجه اساسی به موضوع بحرانی بودن وضعیت آب در کشور است که متاسفانه هنوز از سوی عامه مردم جدی گرفته نمی شود و بر ارگان های مسئول است که بحث صرفه جویی را بعنوان یک فرهنگ حاکم در جامعه تسری دهند.
در کنار این مهم مسئولان می بایست در زمینه احیای آب های زیرزمینی ، مهار آب و جلوگیری از هدر رفت آن برنامه ریزی اساسی داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا