تعهد خبرنگاران را حفظ کنیم/ قلم‌هایی که به عشق مردم می‌تپد

پایگاه خبری ارک خبر-قم:

به مناسبت روز خبرنگار؛

تعهد خبرنگاران را حفظ کنیم/ قلم‌هایی که به عشق مردم می‌تپد

هرساله با فرارسیدن روز خبرنگار، پرونده مشکلات این قشر در جامعه مطرح می‌شود و با وجود تأکید مسئولان بر رفع این مشکلات اما هنوز شاهد گله خبرنگاران و روزنامه نگاران هستیم.

ارک خبربه نقل ازمهر: در گرما و سرما، در آفتاب سوزان و بارش برف همواره در رفت و آمد هستند. برخی‌شان اتفاقی وارد این کار شدند و برخی دیگر با علاقه و هدف. در هرحال امروز روزشان است. روزی که از طریق نهادها و سازمان‌های مختلف دعوت می‌شوند، مورد تکریم قرار می‌گیرند، مجموع‌های اصلی یک استان و اصنافی که به نامشان تأسیس شدند برایشان جشن می‌گیرند و همه بهشان تبریک می‌گویند.

اما کمتر از یک هفته دیگر همه چیز به حالت عادی باز می‌گردد. دلمشغولی‌ها، نگرانی‌ها، پاسخ ندادن یا پاسخ مناسب ندادن‌ها، گوشی همراه خاموش کردن‌ها و جواب سربالا دادن‌ها…

هرچند که طی سال‌های اخیر تلاش‌های بیشتری نسبت به گذشته برای حفظ ارزش و جایگاه خبرنگاران رسانه‌های مختلف در جامعه شده است، اما اگر این تلاش‌ها و احترام‌ها کافی بود باز هم شاهد گله گذاری نبودیم.

قشری که همیشه برای جامعه اخبار و اطلاعات تأمین می‌کند و به فکر همه است، در روز خبرنگار، یعنی یک روز خودش سوژه مردم و جامعه می‌شود تا با نگاهی ژرفتر در حد یک ۲۴ ساعت بتوان سر از زندگیشان در آورد.

تلاش برای بهتر شدن اوضاع مردم و جامعه

در همین زمینه الهام رحیمی، یکی از روزنامه نگاران استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به نظر من خبرنگاری برای بسیاری از افراد از جمله خود من، بیشتر از آن که شغل باشد، حرفه است، یعنی خبرنگار بیشتر از آن که با هدف کسب درآمد وارد عرصه خبر و خبرنگاری شود، به فکر تحقق هدف بزرگتری است که این هدف چیزی نیست جز اغنای درونی خود و تلاش برای بهتر شدن اوضاع مردم و جامعه.

مشکل بیمه خبرنگاران طی چند سال گذشته تا حد زیادی مرتفع شده اما هنوز هم خبرنگارانی هستند که بیمه نیستند

این خبرنگار استان قم ضمن اشاره به اینکه از مشکلات این حرفه تا به حال کم گفته نشده اما شاید کمتر به آنها توجه شده و کمتر کاری در جهت حل آنها برداشته شده است، گفت: البته مشکل بیمه خبرنگاران طی چند سال گذشته تا حد زیادی مرتفع شده اما هنوز هم خبرنگارانی هستند که بیمه نیستند، بحث بعدی که به نظرم خیلی مهم است ارتقای سطح آموزشی خبرنگاران است که باید خیلی بیشتر از این‌ها به آن توجه شود.

وی در ادامه افزود: هر شغل و حرفه‌ای سختی‌های خود را دارد، اما بعضی کارها در کنار سختی‌ها با شیرینی‌های بیشتری همراه است و حرفه خبرنگاری یکی از آن کارهاست. چرا که بعضی مواقع بازتاب کار به شکلی است که شاید مشکلی از مشکلات مردم حل یا حداقل منعکس می‌شود.

 

رحیمی با بیان اینکه شاید یکی از مزیت‌های دیگر حرفه ما ارتباط نزدیکی است که با مردم و با مسئولان داریم، تأکید کرد: این هم می‌تواند قدرت ما در تحلیل و تجزیه مسائل را بالا ببرد و آنها را بیشتر منطبق بر واقعیت روز کند و هم می‌تواند ما را به یک پل ارتباطی بین مردم و مسئولان تبدیل کند که صد البته این ارتباط می‌تواند باعث شود بسیاری از کاستی و مشکلات جامعه به گوش مسئولان رسانده شود.

مشکلاتی که همیشه هست

سیده مرضیه میرقادری، دیگر خبرنگار استان قم با ده سال سابقه کاری است که پیرامون مسائل و مشکلات مربوط به این حرفه به خبرنگار مهر گفت: از جمله مهمترین مشکلات این قشر مسائل مالی است که همیشه تکرار شده و هرساله با این بحث مواجه بودیم.

وی با اشاره به وجود تبعیض جنسیتی در زمینه حرفه خبرنگاری و کار در رسانه در استان قم گفت: وقتی یک آقایی وارد کار رسانه‌ای در قم می‌شود در کمتر از یک سال می‌تواند جذب یک سازمان یا نهادی شود و تحت عنوان روابط عمومی و کار رسانه‌ای به خدمت بپردازد اما خانم‌ها به شکلی متمادی در همان رسانه‌ای که وارد شدند باید بمانند و راه برای بالا رفتن شرایط شغلیشان با وجود بهتر بودن قلم و کیفیت کارشان نمی‌توانند پیشرفت چندانی داشته باشند.

خبرنگاران واقعاً به عنوان چشم و زبان مردم باشند و مشکلات جامعه را به جان و دل بپذیرند

میرقادری افزود: مشکلات بیمه‌ای مسئله دیگری است که با تکرار زیاد تلاش‌هایی برای حلش انجام شده و امروز شاهدیم که این مشکل در برخی رسانه‌ها حل شده، به گونه‌ای تعدادی از خبرنگاران با حقوق‌های بسیار پایین و حتی ماهی ۲۰۰ هزار تومان در رسانه‌ای صرفاً به دلیل اینکه بیمه می‌شوند مانده‌اند.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم به وجه مسئولیت رسانه‌ها و خبرنگاران بپردازیم باید گفت که آن‌ها صداقت را لازم است مد نظر داشته باشند، خبرنگاران واقعاً به عنوان چشم و زبان مردم باشند و مشکلات جامعه را به جان و دل بپذیرند تا بتوانند برای حل آن مفید باشند.

میرقادری در ادامه گفت: مردم باید بدانند که ما خیلی اوقات مسائلشان را می دانیم و روی مشکلاتی که می گویند کار می‌کنیم، اما اینکه چه بازخوردی داشته باشد و تا چه اندازه آن مسئول یا گیرنده به وظیفه خود عمل کند در اختیار ما نیست، هرچند با همین گفتن‌های مداوم رسانه‌ها و خبرنگاران مسئولان نیز مجبور به پیگیری هستند، مانند حل مشکلات آب یکی دو روستا در قم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا