وقتی مسئولان گوشی برای شنیدن دردهای خبرنگاران ندارند

پایگاه خبری ارک خبر-تبریز:

وقتی مسئولان گوشی برای شنیدن دردهای خبرنگاران ندارند

 روز خبرنگار تنها روزی است که مسئولان گاه با هدایای نقدی و گاه با پیامک‌های کوتاه از این قشر زحمتکش قدردانی می‌کنند و البته این قشر مشکلاتی نیز دارد ولی گوش شنوایی برای شنیدن وجود ندارد.

ارک خبربه نقل از مهر: علی دایلاری: هفدهم مردادماه که مصادف با سالروز شهادت شهید محمود صارمی به دست طالبان است به‌عنوان روز خبرنگار در تقویم رسمی کشور ثبت‌شده و در این روز همه در تکاپوی ابراز ارادت و جلب نظر خبرنگاران و اصحاب قلم و رسانه هستند.

در چنین روزی تنها مسئولان به فکر می‌افتند که چگونه نظر خبرنگاران را جلب کنند این در حالی است که یک خبرنگار در طول سال از مشکلات و دردهایی که به خود می‌پیچد حتی نیم‌نگاهی هم نمی‌کنند ولی زمانی که خبرنگاری از عملکرد مدیری انتقاد و یا نقد کند سریعاً علیه همان خبرنگار جبهه‌گیری می‌کنند، به‌طوری‌که اگر نقد یا انتقاد نباشد قطعاً جامعه به بی‌راهه خواهد رفت.

خبرنگار هرچند واژه آشنا برای همه است اما هنوز بسیاری از مردم مرارت‌ها و دشواری‌های این شغل پرمخاطره را نمی‌دانند. خبرنگار برای مردم می‌نویسد اما کسی برای او نمی‌نویسد.

صفحات روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب مملو از مطالب خبرنگاران است اما مطالب بسیاری نادری در مورد این قشر زحمتکش است.

امروز مظلوم‌ترین شغل روزنامه‌نگاری و خبرنگاری است

ابوالفضل عمرانی یکی از روزنامه‌نگاران پیشکسوت شهرستان اهر بوده که در سوابق خود نخستین مدیرکل تربیت‌بدنی استان در زمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، بیان داشت: متأسفانه امروز مظلوم‌ترین شغل روزنامه‌نگاری و خبرنگاری است. اگر مساعدت دولت و درآمد حاصل از آگهی نباشد درب‌های این مؤسسات بسته می‌شود. در چنین شرایطی انتشار خبر بر مبنای واقعیت نخواهد بود مگر اینکه در لفافه به‌صورت طنز واقعیت‌ها را مکتوب نمود.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که نقد نباشد و آزادی بیان گرفته‌شده باشد و با محدودیت گفتار نویسندگان منعکس گردد نمی‌توان انتظار داشت حقیقت آن چنانکه است روشن شود، افزود: باید ارباب جراید افکار عمومی و فرهنگی جامعه را به مسیر مناسب هدایت کنند تا فرد و جامعه به حقوق خود آشنا شوند.

روزنامه‌نگار پیشکسوت اهری اضافه کرد: اگر مدیری آگاه بر وظایف بوده و باتجربه و با درایت خود راه‌های نفوذ انگل‌ها را به سازمان خود ببندد و با ارباب جراید روابط صادقانه داشته باشد و از نقد و انتقاد نهراسد و نقد را راه گشای امور و مسیر درست امور اداری بداند در کار خود موفق بوده و مردم نیز از چنین مدیران اظهار رضایت خواهند کرد.

عمرانی خاطرنشان کرد: با توسعه علم و فن‌آوری امروزه در دنیا یک خبر در یک‌چشم به هم زدن به دست مردم می‌رسد ولی باوجوداین اطلاع‌رسانی دنیای مجازی نتوانسته جایگزین نشریات زیرا حلاوت و شیرینی یک کتاب و یا روزنامه عالمی دیگر دارد.

برخی‌ها جایگاه روابط عمومی و خبرنگار را اشتباه گرفته‌اند

حسن بالاگر خبرنگار پیش‌کسوت اهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: هم‌اکنون شهرستان اهر بعد از مرکز استان پر خبرترین شهرستان استان هست که با همراهی و همکاری عکاسان و خبرنگاران شایسته و جوان ما شهرمان محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه بحث اطلاع‌رسانی و خبر در بعضی موارد خیلی لوث شده و ارزش احترام خبرنگاران با اقدامات سبک و غیرحرفه‌ای برخی افراد که به‌صورت مقطعی فعالیت در حوزه خبردارند زیر سؤال می‌رود، گفت: باید در این خصوص اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ورود کند و به ساماندهی و کنترل این افراد اقدام نمایند تا خدای‌نکرده در آینده شاهد برخی مشکلات نشویم.

این روزنامه‌نگار اهری تأکید کرد: هم‌اکنون اکثر رسانه‌های مکتوب عملاً کارکرد خود را ازدست‌داده‌اند و با تولد رسانه‌های نوظهور ازجمله تلگرام و راه‌اندازی کانال‌های خبری که در کمترین زمان ممکن و آنلاین اقدام به انعکاس هرگونه رویداد خبری می‌کنند به همین جهت روزنامه‌ها کارکرد و رونق قدیمی خود را ازدست‌داده‌اند و اخباری که به‌صورت لحظه‌ای در فضای مجازی دریافت می‌کنند بعد از یک روز در روزنامه چاپ می‌شود که به قول خودمان دیگر بیات‌شده است.

بالاگر خاطرنشان کرد: متأسفانه تعریف و جایگاهی که در شهرستان‌ها از خبرنگاران می‌شود روابط عمومی را با خبرنگاران اشتباه گرفته‌اند و باید جایگاه خبرنگاران بیش‌ازپیش در جامعه تبیین شود.

تعدد رسانه در هر شهر و منطقه باعث پیشرفت و آبادانی آن شهر می‌شود

هادی مهدی زاده یکی دیگر از خبرنگاران شهرستان اهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در سال‌های اخیر به‌خصوص یکی دو سال گذشته که رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده‌اند، با توجه به اینکه مخاطبان دنبال منابع معتبر هستند تا اخبار را مشاهده کنند، علی‌رغم بی‌محلی‌های که انجام می‌گیرد، رسانه‌ها و خبرنگاران در جایگاه تقریباً مناسبی قرار گرفتند و در شهرستان اهر نیز مانند سراسر کشور این اتفاق افتاده است که خبرنگاران و رسانه‌های معتبر در جایگاه‌های بالاتری قرار دارند.

وی با انتقاد از اینکه ظهور شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در مطالعه و فروش نشریات تأثیر بسیاری داشته است، افزود: چالش‌های خبرنگاران نداشتن منزلت اجتماعی و معنوی در جامعه است که خبرنگاران با تکیه‌بر منزلت اجتماعی و معنوی، می‌توانند در حوزه‌های مختلف ورود کرده و مسئولان را در مقام پاسخ‌گویی قرار دهند و از نوشتن و بیان حقایق ابایی نخواهند داشت.

این خبرنگار اهری بیان داشت: مخاطبان با استقبال از رسانه‌ها، خبرنگاران را به ادامه راه دلگرم می‌کنند ولی خبرنگاران نیز باید در انتقال اخبار هوشیار باشند که خبرهای به‌روز و معتبر را منعکس نمایند تا مخاطبان بیشتری به رسانه جذب کنند.

مهدی زاده اضافه کرد: تعدد رسانه در هر شهر و منطقه باعث پیشرفت و آبادانی آن از هر لحاظ مانند فرهنگی، هنری، اجتماعی و … می‌شود و باید خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی که وارد این عرصه می‌شوند تلاش کنند با همدلی و همکاری یکدیگر شهری آباد داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل اینکه حرفه خبرنگاری هنوز به شأن واقعی خود دست نیافته است، گاهی کسانی وارد این حوزه می‌شوند که صلاحیت آن را ندارند.

عکاس خبری باید بیان‌کننده واقعیت‌ها است

معصومه فریبرزی عکاس خبرگزاری مهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: حمایت نکردن بسیاری از نهادها و ارگان‌ها در حین عکاسی بخصوص در َشهرستان‌ها مشکل بسیاری از عکاسان خبری است. مضافاً اینکه بسیاری از نهادها عکاسی خبری را جزو فعالیت‌های خبرنگاران محسوب نمی‌کنند و این واقعاً دردناک است که َشغلی به این خطیری را که جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود را کم‌ارزش پندارند.

وی افزود: عکاسان خبری اکثراً به خاطره علاقه وارد این حرفه می‌شوند و حق‌الزحمه بسیار پایینی دارند. و این علاقه هست که باعث می‌شود وارد محیط‌های مختلف شوند که شاید با روحیات آنان متفاوت باشد.

فریبرزی در پاسخ به این پرسش عکاس خبری باید به چه مواردی توجه داشته باشد؟ گفت: به نظرِ من با عکس خبری می‌توان دنیا را تکان داد. عکاس خبری باید بیان‌کننده واقعیت باشد و هرلحظه آماده تهیه‌ی عکس و خبر باشد.

عکاس خبرگزاری مهر با تأکید بر اینکه از مسئولان تقاضا دارم به مقام خبرنگاران و عکاسان خبری که واقعاً در شهرستان‌های کوچک مظلوم هستند اهمیت بیشتری دهند، خاطرنشان کرد: ثبت لحظه‌های ناب، هدف هر عکاسی است، لحظه‌هایی که تا مدت‌ها تأثیرگذار خواهند بود.

خبرنگاران منتقل‌کننده فکر و اندیشه در جامعه محسوب می‌شوند و اگر خبرنگاری صرفاً به یک دوربین و یک منزلت اجتماعی تلقی شود قابل‌قبول نیست و امیدواریم در آن‌طرف قضیه نیز مسئولان برای کاهش مشکلات خبرنگاران قدم‌های جدی بردارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا