برپایی کنگره ملی کمیته حفاظت ایکوم در اصفهان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

 برپایی کنگره ملی کمیته حفاظت ایکوم در اصفهان

نشست هم‌اندیشی مسئولان کمیته جهانی موزه‌های ایران با مرکز اصفهان شناسی با موضوع برگزاری کنگره حافظت ایکوم در اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، نشست مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با مسئولان (کمیته جهانی موزه‌ها) ایکوم ایران در مرکز اصفهان شناسی با حضور نماینده دانشگاه اصفهان برگزار شد، در این نشست که به درخواست کمیته حفاظت ایکوم برپا شد برگزاری همایش ملی «ایکوم سی‌سی» در اصفهان بررسی شد.

حمید فرهمند رئیس مرکز اصفهان شناسی به‌عنوان میزبان این جلسه اظهار داشت: امروز رشته مرمت در ایران بسیار تخصصی شده، روزگاری ما در پی تقلید از کشورهای دیگر بودیم اما امروز نشستی تخصصی در زمینه مرمت در دنیا برگزار نمی‌شود که اساتید و کارشناسان مرمت ایران حضور نداشته باشند.

فرهمند به شرح فعالیت‌های مرکز اصفهان شناسی پرداخت و در معرفی این مرکز گفت: از فروردین گذشته باهمت و انگیزه خوب همکاران این مرکز کارهای خوبی انجام شد که بخش مهمی از آن در مورد موزه‌ها بود، اصفهان خود یک موزه زنده است که باید به آن توجه ویژه شود، نباید بگذاریم موزه زنده اصفهان از بین برود.

وی در ادامه به پیشرفت رشته مرمت در ایران اشاره کرد و بیان داشت: مشتاق هستیم که نشست ایکوم در اصفهان برگزار شود، ظرفیت ایران بسیار زیاد است اما برای دیگران شناخته شده نیست، این امر سبب شده تا اعتماد به نفس اساتید و دانشجویان ما کم شود، اصفهان خاستگاه مرمت آکادمیک در ایران بوده است و این رویداد می‌تواند در حفظ این عنوان کمک کند.

رئیس مرکز اصفهان شناسی به موزه‌های خانگی در شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: افراد زیادی در اصفهان با مسئله حفظ آثار باستانی درگیر هستند و حضور آن‌ها در این سمینار می‌تواند مفید باشد، نشست ایکوم می‌تواند انگیزش برای مردم اصفهان ایجاد کند و امیدوارم دفتر ایکوم سی‌سی در دفتر اصفهان هر چه زودتر تأسیس شود.

رسول وطن پور رئیس سابق پژوهشکده مرمت و مسئول کمیته حفاظت ایکوم به تشکیل کمیته ایکوم سی‌سی اشاره کرد و گفت: این کمیته کمتر از یک سال است که در ایران در حال تشکیل است، این کمیته یکی از مهم‌ترین کمیته‌های ایکوم است این کمیته به حفاظت آثار اختصاص دارد، برگزاری نشست‌های ایکوم سی‌سی در ایران می‌تواند در نگاهداری از آثار تاریخی کشور مفید باشد.

مسئول کمیته حفاظت ایکوم با بیان این جمله که ایران در سال‌های اخیر رشد خوبی در حوزه حفاظت داشته است، این ظرفیت باید شناخته شود ادامه داد: موضوع پیشنهادی برگزاری نخستین کنگره دوسالانه گروه حفاظت ایکوم در اصفهان است، مهم‌ترین هدف این است که فعالان این حوزه دورهم جمع شوند و باهم گفتگو داشته باشند و خط‌ مشی جدید در این زمینه ایجاد شود.

احمد محیط طباطبایی رئیس انجمن ایکوم ایران تشکیل کمیته ایکوم سی‌سی را مهم دانست و گفت: سیاست‌های ایکوم سی‌سی بسیار مؤثر است و امروز شرایط خوبی برقرار است که در این مسیر حرکت کنیم ما آماده همکاری با همه بخش‌های آموزشی هستیم. حوزه منطقه‌ای بسیار مهم است و باید در این منطقه فعالیت داشته باشیم و ایکوم سیاست‌های منطقه‌ای را حمایت می‌کند.

طباطبایی تأکید کرد: همان‌گونه که اصفهان در ایران جایگاه ویژه دارد ایران هم در منطقه جایگاه خوبی دارد که همه کشورهای منطقه در اجلاس‌های منطقه‌ای آن حضور پیدا می‌کنند، برگزاری این رویداد در اصفهان خبر خوبی برای تمام جهان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا