شرایط ایرانیان مقیم عراق باید ساماندهی شود

سرویس خبری روزنامه ارک- معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان گفت: وضعیت ایرانیان مقیم عراق باید بررسی و ساماندهی شود.

به گزارش مهر، امید حاجتی در جلسه رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور اظهار کرد: به منظور ایجاد تعامل و استفاده از ظرفیت های موجود در بین شهروندان خوزستانی خارج از کشور، نیازمند تاسیس بانک جامع اطلاعاتی در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به احداث پایگاه خدمت رسان برای تامین نیازهای خوزستانی های مقیم کشورهای خارج افزود: ما در استان نیازمند طرحی مطالعاتی در خصوص علت های مهاجرات شهروندان خوزستانی هستیم. در این طرح باید فرصت ها و تهدید های پیش روی این مهاجرت ها مشخص شود.

حاجتی گفت: بسیاری از ایرانیان در کشور عراق با مشکلات حقوقی مواجه می شوند. در همین راستا باید ساز و کاری فراهم شود تا به وضعیت آنها رسیدگی شود.

نماینده وزارت خارجه در خوزستان نیز با حضور در این جلسه عنوان کرد: بحث ایرانیان مقیم کشور عراق به دلیل تمایل سازمان های خوزستانی به برقراری ارتباط با این کشور و نبود ساز و کار مناسب در این خصوص فراتر از اختیارات شورای عالی ایرانیان است و باید به صورت استانی بررسی شود.

مهرزاد طباطبایی افزود: متاسفانه بسیاری از نهادهای حقوقی خود را موظف به پاسخگویی به امور ایرانیان مقیم کشورهای خارج نمی دانند زیرا در این خصوص ابزار قدرتی تعریف نشده است.

نماینده وزارت امور خارجه در خوزستان با اشاره به موجی از اخراج ایرانیان از کشور های جنوبی خلیج فارس اظهار کرد: بسیاری از ایرانیان به دلیل نا آگاهی از قوانین بین المللی مشکلات زیادی مواجه می شوند.

طباطبایی با اشاره به حضور ۱۰ میلیون ایرانی مقیم در کشورهای خارجی اظهار کرد: حدود پنج میلیون از این تعداد در کشورهای آمریکایی و بیش از دو میلیون هم در کشورهای اروپایی مستقر هستند.

وی با اشاره به مشکلات فراوان ایرانیانی که به صورت انفرادی به کشور عراق سفر می کنند، گفت: بحث رسیدگی به امور ایرانیان باید از حالت توجه خاص به نخبگان علمی خارج و به صورت عمومی شود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا