نشست وفرونشست زمين، حاصل مصرف بيش از حد آبهاي زير زميني / فرونشست زمين، يك زلزله خاموش است

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

نشست وفرونشست زمين، حاصل مصرف بيش از حد آبهاي زير زميني / فرونشست زمين، يك زلزله خاموش است

در كارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لايه هاي زمين ، ابنيه ، ساختمان وشهرسازي از بحران كمبود آب  به عنوان عامل اصلي نشست وفرونشست زمين ياد شد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل راه وشهرسازي استان اصفهان، كارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لايه هاي زمين ، ابنيه ، ساختمان وشهرسازي به رياست حجت اله غلامي مديركل راه وشهرسازي استان و با حضورمنصور شيشه فروش مديركل مديريت بحران استانداري، محمدرضا هزاره مديركل نظارت وارزيابي سازمان زمين شناسي كشور و اعضاي اين كارگروه از دستگاههاي اجرايي مختلف در اداره كل راه وشهرسازي استان برگزار شد.

غلامي مديركل راه وشهرسازي استان در ابتدا با توجه به قانوني بودن مصوبات اين كارگروه و ضرورت تشكيل آن در دوره هاي زماني و بر اساس ضرورت به دستور كار اين جلسه اشاره داشت و گفت: در اين جلسه گزارشي از نشست و فرونشست زمين در استان، فرونشست اراضي جنوب فرودگاه شهيد بهشتي و شهر گلشهر، فرونشست قنات و ساختمانهاي محله مون در اردستان و مخاطرات كوه مجاور روستاي پرمه حيدر آباد در بخش چنارود چادگان گزارشاتي ارائه مي گردد كه لازم است راهكارهاي لازم جهت رفع اين مخاطرات ومشكلات توسط دستگاهها و كارشناسان ارائه گردد.

وي با اشاره به معين بودن اصفهان براي استان تهران در مواقع ضروري و خطرات طبيعي اظهار داشت: استان اصفهان به عنوان معين پايتخت در مواقع ضروري و مخاطرات طبيعي لازم است تا آمادگي لازم را در مواقع بحران داشته باشد و اقدامات پيشگيرانه را جهت رفع بحران ومشكلات موجود در سطح استان اعمال نمايد.

 

مديركل راه وشهرسازي استان با توجه به نظر كارشناسان واساتيد دانشگاه حاضر در جلسه مصرف بيش از حد آب را عامل وقوع اين نشست ها و فرونشست ها در مناطق مختلف دانست و گفت: فرونشست، يك زلزله خاموش است كه بايد اطلاع رساني و آموزشهاي لازم جهت مصرف بهينه آب هاي زير زميني به عموم و كشاورزان داده شود .

منصور شيشه فروش مديركل مديريت بحران استانداري با تاكيد بر انجام مصوبات اين كارگروه توسط دستگاههاي عضو ، از دستگاههاي مربوطه خواست تا ضمن مشاركت ، پيگيري لازم جهت رفع مشكلات پيش رو را نموده و با ارائه پيشنهادات و راهكارهاي لازم برون رفت از اين مسائل را مطرح نمايند.

وي اظهار داشت: همه اعضا موظف هستند تا به صورت نقطه اي براي مناطق مورد نظر مطالعه و پيگيري نمايند و راهكارهاي علاج بخشي در هر حوزه ارائه گردد.

محمدرضا هزاره مديركل نظارت و ارزيابي سازمان زمين شناسي كشور، بحث بحران آب در كشور را بسيار جدي اعلام كرد و اظهارداشت: در بحث بحران آب اعلام آلارم كرده ايم كه در حال حاضر جدي ترين بحران در سطح جهان است و لازم است تا مردم با عواقب مصرف بيش از حد آب و حفر چاههاي غير مجاز آشنا شوند.

در پايان ضمن ارائه راهكارهاي مطالعاتي و پيشگيرانه كوتاه مدت وبلند مدت توسط دستگاههاي عضو ، از جهاد كشاورزي و آب منطقه اي خواسته شد تا آموزش لازم به كشاورزان و عموم مردم را براي مصرف بهينه آب و جلوگيري از هدر رفت آب و خالي شدن سفره هاي زير زميني ارائه نمايند .

 

 

 

قسمت پیوست‌ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا