برگزاری کارگاه آموزشی فرایند طراحی و اجرای موفق پروژه های محرک توسعه با حضورشهرداران مناطق ۱۵ گانه

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

با حضور دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی ایران در اصفهان:

برگزاری کارگاه آموزشی فرایند طراحی و اجرای موفق پروژه های محرک توسعه با حضورشهرداران مناطق ۱۵ گانه

معاون وزیر راه وشهرسازی و دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی ایران: لازم است تا در مناطق شهری پروژه هایی تعریف شود که ارتقاء کیفیت زندگی مردم را فراهم نموده و علاوه بر اینکه در خودش کیفیت ایجاد می کند بتواند منشا اثر برای محیط پیرامون خود باشد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه وشهرسازی و دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی ایران به همراه حجت اله غلامی مدیرکل راه وشهرسازی در کارگاه آموزشی فرایند طراحی و اجرای موفق پروژه های محرک توسعه که به همت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان و با همکاری شورای اسلامی شهر اصفهان و با حضور شهرداران مناطق ۱۵ گانه اصفهان تشکیل شد حضور یافت.

ایزدی در ابتدا با تشریح پروژه های محرک توسعه و با ارائه تجربه های داخلی و خارجی در این زمینه گفت: در طول دهه های گذشته بدلایل مختلف همچون مدرنیته شدن و درگیربودن شهرها با این مقوله و نابسامانی های ایجاد شده و چالش ورود ماشین و … تنزل کیفیت زندگی در شهرها ایجاد شده و محلات و محدوده های فرسوده و ناکارآمد که یک سوم مساحت شهر را در برگرفته ایجاد گردیده است.

چالش اصلی که به شدت تنزل پیدا کرده کیفیت زندگی در شهرهاست و امروزه ۳۰ درصد مساحت شهرها درگیر مسائل عدیده ای هستند و از مسائل مهمی رنج می برند از جمله ترافیک و آلودگی هوا.

نظام طراحی و برنامه ریزی شهرها در گذشته یک نظام کمی بوده و مسائلی همچون امنیت و ایمنی در آنها لحاظ نشده درجایی که این کلمات در تمامی کشورهای توسعه یافته معنی پیداکرده و در آنها اجرایی می شود.

وی با عنوان اینکه سه نسل از طرح های جامع وتفصیلی می گذرد اظهار داشت: منطق حکم می کند که این نظام و مدل تغییر کند و توجه به کیفیت ها و تغییر در رویه هایی که کارآمدی لازم را ندارند از جمله اقداماتی است که باید در این راستا انجام شود و ما تصمیم داریم تا این نظام طراحی وبرنامه ریزی را متحول و نگاه به مقوله انسان را در آن لحاظ نماییم .

ایزدی با اشاره به چگونگی ایجاد پروژه های بزرگ مقیاس در شهرها گفت: در دهه ۱۹۸۰ کشورهای اروپایی تولید را به سمت کشورهایی بردند که درآنها دست مزد پایین تر بود و این کشورها به یکباره با یک تغییر و جابجایی بزرگ مواجه شدند که مساحت بزرگی از شهرها تبدیل به کارخانه های بزرگ شده بود که بعد از مدتی تعطیل و متروکه شدند و این پروژه های بزرگ مقیاس نتوانستند موجب ارتقای کیفیت زندگی شوند .

وی در توضیح پروژه های بزرگ مقیاس شهری و با اشاره به زیان این پروژه ها برای شهرخاطر نشان ساخت: این پروژه ها محدوده وسیعی از منطقه را تحت تاثیر قرار می دهند و بدلیل بزرگ مقیاس بودن نیازمند منابع بزرگتر و ابزارهای زیادی جهت اجرا هستند که لازم است در جای خود از آنها استفاده شود آن هم درجهت ارتقاء کیفیت زندگی مردم محله.

آنچه که تجربه ثابت نموده بجای این پروژه ها باید به سمت اجرای پروژه های کوچک مقیاس که قابلیت اجرایی دارند و تاثیر گذار هستند پیش برویم.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران خطاب به شهرداران مناطق و  با تعریف پروژه های محرک توسعه گفت: لازم است تا در مناطق شهری پروژه هایی تعریف شود که ارتقاء کیفیت زندگی مردم را فراهم نماید و این پروژه ها باید امکان پذیر باشد و علاوه بر اینکه در خودش کیفیت ایجاد می کند بتواند منشا اثر برای محیط پیرامون خود باشد .

دکتر ایزدی در ادامه  بازآفرینی بافتهای فرسوده وناکارآمد شهری را به عنوان سیاستی برای ارائه راه حلی به منظور ارتقاء کیفیت زندگی در شهرها عنوان کرد و گفت: در برنامه بازآفرینی شهری به چهار مولفه نگاه اقتصادی، نگاه فرهنگی و اجتماعی، نگاه زیست محیطی و نگاه کالبدی توجه شده و چنانچه برنامه ای به این چهار مولفه معطوف گردد از ویژگی پروژه های بازآفرینی برخوردار است.

وی متذکر شد: پروژه های محرک توسعه به عنوان یک جریان جدید برای ارتقاء کیفیت زندگی به یک اصل توجه می کند که ورود به عرصه های سکونتی و خصوصی مردم ممنوع است و تنها در عرصه های عمومی مناطق، می توان پروژه های محرک توسعه را ایجاد نمود و این برنامه ها در قلمرو عمومی اتفاق می افتد و متاثر از خواست و نیاز مردم هستند .

در پایان این نشست، شهرداران و مشاورین مناطق اصفهان نقطه نظرات و پیشنهادات خود را جهت ایجاد پروژه های محرک توسعه در حوزه های مختلف بررسی و در این کارگاه اعلام نمودند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا