طرح مقابله با بیابان زایی و ریزگردها در شرق اصفهان آغاز شد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

طرح مقابله با بیابان زایی و ریزگردها در شرق اصفهان آغاز شد

این دو طرح شامل نهالکاری به مساحت 500 هکتار و مالچ پاشی به مساحت 400 هکتار است که با حضور محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان و جمعی از نمایندگان مجلس آغاز شد.
طرح نهالکاری با اعتباری بیش از 2 میلیارد و 200 میلیون تومان و طرح مالچ پاشی با هزینه ای حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و صندوق توسعه ملی انجام می شود.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان امسال حدود یکهزار هکتار از بیابانی شرق اصفهان (اراضی دشت سجزی) که کانون های اصلی بحران را تشکیل می دهد، مالچ پاشی خواهد شد.
محمدحسین شاملی خاطرنشان کرد: تا پایان سالجاری همچنین 4 هزار هکتار از این زمین ها (اراضی دشت سجزی) نیز نهالکاری می شود.
فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان فروردین امسال گفته بود: برای مقابله با ریزگردها در اصفهان همچون گذشته بطور فعالانه مشارکت می کنیم.
امیرسرتیپ دوم تک که در جمع خبرنگاران سخن می گفت، ادامه داد: پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای مقابله با ریزگردها با نهادهای مرتبط از جمله اداره کل منابع طبیعی همکاری می کند بطوری که برای مقابله با این معضل یکهزار هکتار از مناطق پیرامونی و درونی این مجموعه نظامی نهالکاری شده است.


وی با بیان اینکه ریزگردها به موتورهواپیما آسیب می زند، افزود: ریزگردها همچنین سبب می شود که دید افقی خلبانها به شدت کاهش یابد.
استاندار اصفهان و نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی همچنین از دیگر طرح های مقابله با بیابان زایی شرق اصفهان بازدید کردند.
به گزارش ایرنا، استان اصفهان 16 کانون بحرانی ریزگردها دارد.
دشت سجزی در 20 کیلومتری اصفهان و منطقه نایین تا انارک در 180 کیلومتری شرق این شهرستان از جمله کانون های اصلی ریزگردها در استان اصفهان به شمار می رود.
این منطقه 40 هزار هکتار کانون بحرانی ریزگرها و گرد و غبار دارد.
در این منطقه برآورد میشود کانون بحران ریزگردها و گردوغباری به وسعت 40 هزار هکتار داشته باشد.
طرح بزرگ نهالکاری 10 هزار هکتاری شرق اصفهان از سال 93 آغاز شد و در سال 94 با سرعت بیشتری و با جدیت پیش رفت و طی این سالها ( 93 و 94) حدود 2 هزار و 500 هکتار از زمین های از اراضی بیابانی و ملی منطقه شرق اصفهان نهالکاری شد.
این طرح(پروژه) با مشارکت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، بسیج سازندگی سپاه صاحب الزمان(ع) و اداره کل محیط زیست استان اصفهان و سازمان های مردم نهاد اجرا می شود.
این طرح قرار است تا پایان سال 96 منطقه وسیعی از شرق اصفهان را پوشش دهد و از فرسایش خاک و پدیده گرد و غبار جلوگیری کند.
معضل ریزگردها در دهه اخیر به مشکل و چالشی جدی صنایع و اقتصاد کشورمان و همچنین برای سلامت شهروندان تبدیل شده به نوعی که منشاء بسیاری از بیماری ها را می توان در این ذرات جستجو کرد.


این ذرات یا مانند گرد و غبار منشاء طبیعی دارند و با جریان باد وارد هوای شهر می شود و یا از بستر خشک زاینده رود و تالاب گاوخونی، فعالیت معادن گچ، آجر و یا از احتراق انواع سوخت ها در کوره ها و مشعل ها و بویژه در خودروها و از همه مهمتر از خودروهای دیزلی و خودروهای بنزینی کاربراتوری تولید می شود.
در صورت بی توجهی به مقابله با ریزگردهای شرق اصفهان، سلامت ساکنان فلات مرکزی ایران تا پایتخت تهدید خواهد شد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا