زلزله تهران مردم را لرزاند/ شب زنده داری تهرانی ها در سرمای چله

پایگاه خبری ارک خبر-تهران:

زلزله تهران مردم را لرزاند/ شب زنده داری تهرانی ها در سرمای چله

زمین لرزه ۵.۲ ریشتری شب گذشته ملارد، سبب حضور مردم استان تهران در بیرون از خانه ها شد، تا مردم از سرمای هوا و هراس از پس لرزه شدیدتر، لرزیده و تا صبح شب زنده داری کنند.

ارک خبربه نقل ازمهر: زمین لرزه ۵.۲ ریشتری شب گذشته ملارد، سبب وحشت زائدالوصفی در استان های متعدد، از جمله استان تهران شد، مردم استان تهران با حضور در سوله های مدیریت بحران، ورزشگاه ها، مدارس و خودروها و یا خانه های مقاوم شب را به صبح رساندند.

تاکنون ۱۰ پس لرزه یک و ۲ ریشتری پس از زمین لرزه ۵.۲ ریشتری در استان تهران و شهرهای صفادشت، ملارد و وحیدیه به ثبت رسیده است و مجموع این اتفاقات سبب ایجاد وحشتی در مردم این استان شده است، خساراتی هرچند جزئی در ۲ روستای ملارد گزارش شده است و شب گذشته کمتر کسی را می شد، دید که از طریق فضای مجازی، تلویزیون و خبرگزاری ها اخبار زلزله را پیگیری نکند.

نکته ای که در خصوص این زلزله می توان گفت، اختلال در شبکه های تلفن همراه، ازدحام در پمپ های بنزین و ترافیک سنگین در سطح استان تهران بود، که سبب ایجاد مشکلاتی در مردم به خصوص شهر تهران و شهرستان های غربی این استان شد.

در این بین، یکی از مشکلات عمده مردم هوای سرد و دمای ۶ درجه ای پایتخت و شهرستان های اطراف بود، که سبب روشن کردن خودروها برای گرم شدن و در نتیجه آلوده تر شدن هوای این استان می شد، شرایط زلزله و ترس و وحشت مردم پس از چند ساعت آرام شد و برخی از مردم به خانه های خود بازگشتند، اما آن هایی که در چادر، خودرو و یا فضای باز بودند، تا صبح نه از ترس، که از سرما لرزیدند.

از نگرانی خوابم نمی برد

تعدادی دیگر از مردم علی رغم هشدار سازمان آتش نشانی شهرداری تهران مبنی بر روشن نکردن گاز کپسول در خودروها، اقدام به این کار خطرناک کرده بودند، پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارانی شدن برخی مناطق استان تهران نیز سبب نگرانی مردم شده بود.

مشاهدات عینی خبرنگار مهر، از وجود وحشت از وقوع زلزله ای شدیدتر در استان تهران حکایت دارد.

مهدی، یکی از افرادی است، که در صف پمپ بنزین ایستاده بود، او به خبرنگار مهر دلیل زدن بنزین را روشن نگاه داشتن خودرو و گرم ماندن آن ذکر کرد و افزود: در صورت تداوم زلزله ها به شمال کشور سفر خواهم کرد و باید خودرو دارای سوخت کافی برای دور شدن از منطقه باشد.

ماهان، جوان دیگر اهل ملارد است، که در خودرو گاز پیک نیک روشن کرده، وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هوا بیشتر از آن سرد است، که پیک نیک را خاموش کنم، از طرفی شلوغی پمپ بنزین ها نیز امکان پر کردن مخزن بنزین را از ما گرفته است و به همین دلیل چاره ای جز روشن کردن پیک نیک نداریم.

ندا، حفظ هوشیاری و نخوابیدن تا صبح را علت حضور خود در بیرون از منزل دانست و به خبرنگار مهر گفت: ممکن است گسل های اشتهارد فعال شده باشد و از ترس خوابم نمی برد.

گلایه از عدم ارائه بنزین در برخی پمپ ها

او که در شهریار زندگی می کند، ادامه داد: نمی توانم مطمئن باشم که زلزله شدیدتری نیاید، خانه ما نیز قدیمی است و اطمینانی برای خراب نشدن ندارد، مجبورم بیرون بمانم.

یکی دیگر از شهروندان گلستان از عدم ارائه بنزین در برخی پمپ ها گلایه داشت و گفت: این که بنزین برای دقایقی ارائه نشد، سبب وحشت مردم گردید، در شرایط بحران کوچک ترین اتفاقی مردم را می ترساند و مسئولین باید مدیریت بهتری در این مواقع داشته باشند.

اصغر از صدای مهیب زلزله ملارد به عنوان یکی از عوامل وحشت بین مردم نام برد و گفت: من ابتدا فکر کردم حمله موشکی شده است، چرا که صدای خاصی شنیده می شد.

به گفته مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی به طور قاطع نمی‌شود گفت زلزله ۵.۲ ریشتری، زمین‌لرزه اصلی یا پیش‌لرزه بوده است؛ ممکن است این زمین‌لرزه موجب تحریک گسل‌های مجاور در شرق (گسل شمال تهران) و در غرب (گسل اشتهارد) شود.

عدم هماهنگی مسئولان استانداری تهران در نحوه تعطیل کردن ادارات استان مشهود بود، به طوری که معاون استاندار ابتدا اعلام کرد، ادارات تعطیل نیستند، اما هنوز ۲۰ دقیقه از این اظهار نظر وی نگذشته بود، که استاندار تهران ادارات و مراکز دولتی این استان را تعطیل کرد، تا تعطیلی ادارات نیز به تعطیلی های ۴ روزه مدارس استان افزوده شود.

۹ مصدوم و یک فوتی در ملارد

تهران ۷ گسل اصلی دارد و به گفته محققان پژوهشگاه بین‌المللی زلزله از آخرین زمان زلزله بزرگ در این شهر ۱۸۷ سال می‌گذرد و به لحاظ آماری به طور تقریبی هر ۲۰۰ سال می‌توان انتظار یک زمین‌لرزه با بزرگای بیش از ۷ را در این پهنه‌ داشت.

از مردم تهران خواسته شده به دلیل احتمال وقوع زلزله های دیگر هوشیاری خود را در ساعت پیش رو حفظ کنند و در ساختمان های مقاوم حضور داشته باشند و از طرفی از حضور اماکن پر خطر مانند زیر دیوار، ساختمان های نیمه تمام و پنجره ها بپرهیزند و نیز از ازدحام در پمپ بنزین و نیز خیابان ها اجتناب کنند.

سالن های ورزشی و مساجد مقاوم و سوله های مدیریت بحران و نیز ورزشگاه هایی مانند آزادی و اماکنی مانند حرم مطهر امام(ره) نیز برای اسکان موقت مردم در صورت نیاز در نظر گرفته شده اند و این مکان ها به روی مردم تهران باز بود.

در شهر ملارد نیز که ۲ کیلومتر با کانون زلزله فاصله داشت، به گفته علی اکبر خراسانی معاون فنی و عمرانی فرماندار ملارد ۹ نفر مصدوم شدند، که ۶ نفر از این مصدومین به صورت سرپایی مداوا شدند و ۳ مصدوم بستری هستند و نیز یک نفر در منطقه مارلیک بر اثر شوک فوت کرد.

تمامی مصدومان به دلیل آسیب های غیر مستقیم ناشی از ترس و فرار دچار جراحت شده اند.

۲.۵ میلیون نفر در استان تهران در بافت های فرسوده زندگی می کنند

محمد حسین مقیمی، استاندار تهران در خصوص آمادگی دستگاه های این استان برای مقابله با حادثه احتمالی، به خبرنگار مهر گفت: دستگاههای امدادی در سطح استان تهران در آماده باش صد درصدی قرار دارند.

وی چندی پیش در جلسه مشترک مسئولان استانی با اعضای شورای شهر تهران گفته بود که ۲.۵ میلیون نفر در استان تهران در بافت های فرسوده زندگی می کنند، اما استاندار نگفت برای مقاوم سازی این خانه ها مردم چه باید انجام دهند و افزوده بود: احیای این بافت ها را نیز باید در اولویت قرار دهیم.

ستاد بحران استان تهران در پی وقوع زلزله در این استان به مردم توصیه کرد: اگر در فضای باز هستید از ساختمان های بلند وشیشه ای دور شوید و از دیوارها و کابل ها و تیرهای برق و تابلوهای تبلیغاتی فاصله بگیرید.

و اگر در مکان های عمومی هستید، به سمت درهای خروج هجوم نیاورید، از شیشه ها دور شوید و چمپاته بزنید و با کیف، کتاب و یا دست از سر و گردن خود محافظت کنید.

اگر در حال رانندگی هستید: خودروی خود را به سمت راست خیابان هدایت کنید، خودروی خود را در مجاورت ساختمان های بلند، تیرهای برق، پل ها و … متوقف نکنید، از خودرو خارج نشوید و رادیو را روشن نگه دارید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا