رشد 24 درصدی ارزش کالاهای صادراتی از گمرک های خراسان جنوبی

پایگاه خبری ارک خبری -خراسان جنوبی:

رشد 24 درصدی ارزش کالاهای صادراتی از گمرک های خراسان جنوبی

مدیرکل گمرک های خراسان جنوبی گفت: در 9 ماه گذشته 560 میلیون و 885 هزار دلار کالا از مبادی گمرگی استان صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 24 درصد رشد داشت.

ارک خبربه نقل ازایرنا:محمدعلی خاشی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این میزان صادرات به وزن 2 میلیون و 565 هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 37 درصد رشد نشان می دهد.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال چهار هزار و 348 اظهارنامه صادراتی به ارزش 117میلیون و 388 هزار دلار و به وزن 908 میلیون و 772 هزار کیلوگرم در گمرک های بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه ماهیرود تشکیل شده، اظهار کرد: این میزان صادرات از نظر تعداد اظهارنامه 9درصد و از نظر وزن 26درصد افزایش و از نظر ارزش 16درصد کاهش داشته است.
وی کاشی، سرامیک، سیمان، خوراک کامل طیور، گازوئیل، هیدروکربن سبک، رب گوجه فرنگی، میلگرد، هیدرو کربن سبک، روغن سوخت تقطیری و مصنوعات پلاستیکی را از عمده اقلام صادراتی از گمرک استان ذکر کرد و گفت: این اقلام به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، ترکمنستان و ارمنستان صادر شد.
خاشی به صادرات ماده 116«کالاهای اظهار شده در سایر گمرک های کشور و خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه ماهیرود» اشاره کرد و افزود: از این محل 10هزار و 830 پرونده به ارزش 443 میلیون و 496 هزار دلار تشکیل شد که از نظر تعداد پرونده 41 درصد و از نظر ارزش 43 درصد رشد داشته است.
مدیرکل گمرک های خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال 24 فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش یک میلیون و 443 هزار دلار و به وزن یک هزار و 814 کیلو گرم تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه 40 درصد، از نظر وزن 65درصد و از نظر ارزش 78 درصد کاهش نشان می دهد.
خاشی، برنج، شکر، گوسفند، شاهدانه، بی کربنات سدیم فنی، سدیم بنی کربنات خوراکی، تخم کنجد، لوله سرامیکی و دستگاه عمل آوری و بسته بندی قیر را از مهمترین کالاهای وارداتی از کشورهای پاکستان، امارات متحده عربی، برزیل، افغانستان، چین و اکراین ذکر کرد.
مرز ایران و افغانستان حدود 945 کیلومتر است که 465 کیلومتر آن در حوزه استحفاظی خراسان جنوبی قرار دارد، از چهار بازارچه مرزی استان با این کشور همسایه تنها بازارچه ماهیرود فعال است.
این بازارچه در فاصله 240 کیلومتری شهر بیرجند و در فاصله 140 کیلومتری شهر سربیشه واقع شده است و با شهر فراه مرکز استانی به همین نام در افغانستان 150 کیلومتر فاصله دارد.
فعالیت بازارچه ماهیرود از تیرماه 88 همزمان با شروع فعالیت گمرک مرز رسمی ماهیرود آغاز و جایگزین بازارچه مرزی میل 73 در استان شده است.
سربیشه مرکز این شهرستان در فاصله 66 کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا