آبشار کبودوال گرگان ثبت ملی شد

خبرگزاری ارک: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: آبشار تمام خزه ای کبودوال در اولین جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی در سال 94 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ابراهیم کریمی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این آبشار به عنوان ششصد و چهل و نهمین اثر استان گلستان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گفته وی، آبشار کبودوال و منطقه جنگلی آن یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان است که گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور برای دیدن جاذبه های طبیعی آن به منطقه سفر می کنند.

وی با اشاره به اینکه آبشار اصلی و حاشیه آن تا چشمه، حالت طبیعی خود را حفظ کرده است، قدمت اثر را هفت هزار ساله بیان کرد و گفت: مالکیت این اثر، مربوط به سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور است که توسط شهرداری علی آباد کتول و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اداره می شود.

kabod_bal

به گزارش ایرنا، آبشار زیبا و تمام خزه ای کبودوال که شهرتی جهانی یافته در کنار کوه های پوشیده از درختان سر به فلک کشیده و آسمان خراش های طبیعی قرار گرفته است.

آبشار اصلی کبودوال و مجموعه آبشارهای کوچکتر آن در داخل پارک جنگلی کبودوال در 5 کیلومتری جنوب غربی شهر علی آبادکتول و در دامنه کوه هارون قرار گرفته و گونه های گیاهی و درختی و درختچه ای مجاور این آبشار تماماَ بومی منطقه می باشد.

ارتفاع آبشار 12 متر و عمق حوضچه دو متر وعرض حوضچه چهار متر و طول حوضچه هشت متر بوده و وسعت منطقه قابل استفاده گردشگری آن 550 متر است.

علی آباد با افزون بر 132هزار نفر جمعیت در حدود 40 کیلومتری شرق گرگان (مرکز استان گلستان) واقع بوده و شامل چهار شهر علی آباد کتول، فاضل آباد، مزرعه و سنگدوین و 76 روستا است.
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا